مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صادرکننده برای اطمینان از وصول مطالبات به LCمراجعه می کنند که در این شرایط برای ما باز نمی شود که بیمه نامه های صندوق حمایت صادرات تنها جایگزین آن خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ 20 December 2019

 افروز بهرامی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، اظهار کرد: این بیمه نامه ها بزرگترین کمک وزارت صنعت است تا خیال صادرکننده از برگشت مطالبات راحت بوده و توان رقابتی خود را بالاببرد. چراکه فروش اعتباری در کنار کیفیت و قیمت، آپشنی است که تولید کننده می تواند از آن بهره گیرد.

وی درخصوص اهمیت و ضرورت صادرات غیر نفتی افزود: توسعه و حمایت از صادرات غیر نفتی سبب می شود تا از ظرفیت های کشور بتوان بیشتر استفاده کرد، همچنین رونق تولید، اشتغال و رشد تمام شاخص های کلان اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به چالش های صادرات تصریح کرد: محدودیت های بانکی ناشی از تحریم ها، محدودیت های ارزی موجود، بالا بودن قیمت کالاهای تمام شده و مشکلات مربوط به تامین منابع مالی از چالش های صادرکنندگان است.

بهرامی ادامه داد: امروزه در حالی که می دانیم صادرات نوک پیکان تحریم است اما متاسفانه تنها ۲درصد از تسهیلات بانکی به صادرات تخصیص می یابد.

وی تاکید کرد: تمام این مشکلات ریشه در اقتصاد با ساختار مبتنی بر نفت دارد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات کشور از سهم ناچیز صادرات کشور از صادرات جهانی خبر داد و گفت: اگرچه در قیاس با سال ۸۱ که فقط ۴میلیارد دلار صادرات نفتی داشته ایم، امروز به رقم ۴۴میلیارد دلار رسیده ایم و پیشرفت خوبی حاصل شده اما باز هم سهم ما از صادرات ۲۵تیریلیون دلاری جهانی با احتساب نفت نیم درصد و بدون احتساب نفت بیست و سه صدم درصد است که با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های موجود کشور اصلا قابل قبول نیست.

بهرامی خاطر نشان کرد: هرچه کالای صادراتی تنوع بیشتر و تمرکز مقاصد صادراتی کمتر باشد، مدیریت تحریم راحت تر خواهد بود. در مقابل هرچه ساختار اقتصادی کشورهایی که مقصد صادرات ما هستند منسجم تر و توسعه یافته تر باشد متاسفانه اعمال قوانین بین المللی و تحریمی بر آنها با شدت بیشتری است. برای همین است که صادرات به عراق رشد ۳۷درصدی اما به کره افول ۴۱درصدی را داشته است.

وی با اشاره به اهمیت حمل ونقل دریایی افزود: یکی از تحریم های مهم، تحریمات لجستیک و حمل و نقل با کشتی است که به طور قطع باید از ظرفیت ۱۶ استان مرزی خود استفاده کنیم.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران تاکید کرد که یک مسئله جدی موجود در حوزه صادرات، مدیریت ریسک است. می دانیم که از ۱۵ کشور همسایه، ۷ مورد آنها با نمره کامل بالاترین میزان ریسک را دارند و این موضوع تهدیدی جدی برای صادرکنندگان ایرانی است. اینجاست که استفاده از خدمات و حمایت های‌صندوق حفاظت صادرات معنا می یابد.

بهرامی توضیح داد: در سراسر دنیا یکی از عمده نگرانی صادرکنندگان ریسک های سیاسی و تجاری است که هریک از این ریسک ها اگر در روند صادرات رخ دهد، وصول مطالبات حاصل از صادرات را با مشکل مواجه می کند و این بزرگترین ریسکی است که صادرکننده در شرایط موجود دارد.

وی با بیان مسئولیت های صندوق حمایت از صادرات گفت: مشکلات و ریسک های سیاسی همچون مصادره کالا، کشتی حامل کالا، انبار کالا در کشور مقصد، قطع روابط دو کشور و یا اقداماتی مانند مسدودکردن حساب های بانکی یا ریسک های تجارتی مانند ورشکستگی را صندوق حمایت از صادرات می تواند به طور کامل با نرخ بیمه ای بسیار اندک پوشش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار