مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: عملیات اجرایی ۸۹ پروژه کاشت نهال در سطح هشت هزار و ۷۴۵ هکتار به مناسبت روز جهانی خاک در این استان آغاز شد.
کد خبر: ۹۲۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ 08 December 2020

غلامرضا منتظری روز سه شنبه در آئین اجرای سه پروژه کاشت نهال به صورت نمادین در بخش بوشکان دشتستان افزود: برای اجرای این پروژه‌ها ۱۵میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: نهال‌کاری، مراقبت، هلالی آبگیر، ذخیره نزولات، پذرپاشی و احداث منبع از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به  ۱۵ آذر ماه روز جهانی خاک گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد غذای انسان از خاک و ۱۰ درصد از دریا تامین می‌شود، ایجاد امنیت غذایی در گرو حفاظت از خاک است که از اولویت‌های این اداره کل به شمار می‌رود.

غلامحسین کرمی افزود: خاک به عنوان یک سیستم پیچیده و متنوع، محل زیست موجودات مختلف و بستر جنگل‌ها و مراتع است و از تغییرات شدید دمایی جلوگیری و باعث کاهش آلاینده‌ها و ترسیب کربن آلی خاک می‌شود.

وی با تاکید بر سلامت خاک بیان کرد: خاک سالم، آب، اکسیژن و مواد غذایی موجودات زنده را تامین می‌کند.

کرمی مهمترین چالش‌ها در بخش خاک را آلودگی در اثرفعالیت‌های صنعتی، فرسایش  و کاهش حاصلخیزی، باروروی و شور شدن عنوان کرد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های گسترده صنعتی و متراکم در استان بوشهر آلودگی خاک را شدت می‌دهد به همین دلیل برای مقابله با این فرایند لزوم حفظ تنوع زیستی ضروری است.

کرمی با اشاره به فرسایش خاک در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر میزان فرسایش خاک این استان در سال ۱۵ تا ۱۶ تن در هکتار است که این میزان از میانگین کشوری بیشتر است.

وی با اشاره به شعار  امسال روز جهانی خاک مبنی بر "خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم" گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب "حفظ خاک از حفظ آب هم مهمتر است"  چون آب قابل استحصال و برگرداندن است اما برگرداندن و تولید خاک زمان بر است. 

کرمی تاکید کرد: همه اقدام‌های نوآورانه انجام شده در اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری با هدف صیانت، پایدار نگه داشتن تنوع زیستی وحفظ محیط زیست خاک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار