رئیس شورای جزیره خارگ گفت: جفایی که سالهاست بر خارگیان روا شده ، توزیع نا عادلانه حق آلایندگی است .
کد خبر: ۸۴۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 27 April 2020

انتقاد از توزیع ناعادلانه حق آلایندگی به جزیره خارگ 

بهروز خواجه در جزیره خارگ ضمن گلایه از توزیع ناعادلانه حق آلایندگی جزیره خارگ اظهار داشت: در حالیکه طی سالیان اخیر شورای اسلامی شهر به طرق مختلف و تا بالاترین سطوح به صورت جدی پیگیر احقاق حق مردم شریف خارگ از اعتبارات آلایندگی شده است، اما متاسفانه تنها شاهد افزایش بی مهری‌ها نسبت به مردم محروم این دیار بوده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر خارگ افزود: نجابت مردم صبور جزیره خارگ نباید سبب سوء استفاده و این حجم از بی‌توجهی شود، آن هم درحالیکه این جزیره با تمام شرایط خاصی که آن را به قلب تپنده اقتصاد ایران بدل کرده است، دهه‌هاست از کمبود امکانات زیرساختی فراوان به خصوص در حوزه درمان رنج می‌برد.

خواجه بیان داشت: حق شهروندان خارگ از این همه منابع شده بیماری‌های فراوان ناشی از آلایندگی‌ها و بس، چنانکه به وضوح و مستند می‌توان شاهد افزایش روزافزون بیماران ناشی از آلایندگی‌های زیست محیطی شرکت‌های نفتی و گازی بود.

رئیس شورای اسلامی شهر خارگ افزود: با دریافت سهم واقعی جزیره از حق آلایندگی می‌توان بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات ناشی از آلایندگی‌ها را جبران کرد که متاسفانه با دیدگاه کنونی امکانپذیر نیست؛ همچنین در کنار تأثیرات مخربی که آلایندگی بر زندگی شهروندان گذاشته است، پیامدهای منفی فراوانی را هم متوجه محیط زیست جزیره خصوصاً دریای پیرامونی آن کرده است، آنهم درحالیکه معیشت بخش قابل توجهی از شهروندان از شغل صیادی و دریا تأمین می‌گردد.

خواجه بیان داشت: آب‌هایی که با حرارت بالا به دریا ریخته می‌شود و نشت نفت از خطوط لوله از جمله مسائلی است که بطور مستقیم و مستمر دریا را تحت تأثیر آثار مخرب و جبران ناپذیر خود قرار داده است.

خواجه در ادامه با اشاره به توزیع ناعادلانه حق آلایندگی ابراز داشت: در حالیکه قانون صراحتاً در تبصره ۱ ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است که می‌بایست عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهرها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی پرداخت گردد اما متاسفانه در عمل شاهد هستیم که با تصمیمات سلیقه‌ای به وضوح حق شهر و شهروندان خارگ تضییع می‌گردد، چنانکه جزیره خارگ از کمترین سهم آلایندگی برخوردار است.

رئیس شورای شهر خارگ از اختصاص سهم آلایندگی بر مبنای جمعیت را جفا به ساکنین خارگ دانست و افزود: با توجه به شرایط خاص جزیره هیچ یک از شهرهای شهرستان بوشهر از آلاینده‌های خارگ متأثر نمی‌شوند اما در توزیع سهم آلایندگی، جزیره خارگ کمترین سهم را دارد، به واقع سالیان سال است که حق خودمان را می‌گیرند، سپس درصد ناچیزی از آن را با کلی خواهش و تمنا و لابی و منت به صورت قطره چکانی به خودمان برمی‌گردانند.

خواجه بیان داشت: در مورد مشابه و بر مبنای قانون شهرداری عسلویه بیشترین حق را از آلایندگی‌های آن شهر دارد اما در مورد خارگ تنها شاهد سکوت مسؤولین امر در برابر حق قانونی اهالی خارگ هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر خارگ افزود: از طرفی متاسفانه قوانینی در مجلس به تصویب می‌رسد که در آنها عدالت و واقعیت جای خود را به ظرفیت سبد رأی داده است و این سبب گشته تا در اقدامی کاملاً ناعادلانه توزیع سهم آلایندگی بر مبنای جمعیت درنظر گرفته شود و باعث تضییع حق ساکنین جزیره شود که بازنگری اساسی در آن مورد مطالبه جدی شهروندان جزیره است.

منبع/فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار