بوشهر: با وجود خط و نشان استاندار بوشهر مبنی بر اینکه عرضه مرغ گرم بالاتر از 11.500 تومان تخلف است، اما در ضعف نظارت دستگاههای مسئول، این گرانی ها در استان بوشهر ادامه دارد.
کد خبر: ۷۱۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 18 February 2019

بوشهر: با وجود خط و نشان استاندار بوشهر مبنی بر اینکه عرضه مرغ گرم بالاتر از 11.500 تومان تخلف است، اما در ضعف نظارت دستگاههای مسئول، این گرانی ها در استان بوشهر ادامه دارد.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ اواخر هفته پیش بود که استاندار بوشهر بلاخره به گرانی روزافزون قیمت مواد پروتئینی در بازار بوشهر ورود کرد و در کارگروه تنظیم بازار تاکید نمود به استناد مصوبه کمیسیون تنظیم بازار کشور، عرضه مرغ با قیمت بالاتر از 11.500 تومان تخلف است و باید با این موضوع برخورد شود.

با این حال، پیام و تماس های  حاکی از آن است که قیمت مرغ در مراکز خرده فروشی بوشهر و شهرستان ها بین 14500 تا 15700 تومان متغیر می باشد و خبری از عرضه با قیمت اعلام شده توسط استاندار نیست.

بررسی میدانی خبرنگار ما و سرکشی به فروشگاههای زنجیره ای نظیر رفاه و مرغ فروشی ها سطح شهر که روز یکشنبه صورت گرفت هم نشان می دهد قیمت ها بالای 14500 تومان بوده و بعضا تا 16 هزارتومان هم می رسد!

اتفاقی که نشان می دهد مرغ فروشان استان گوش شان به هشدار استاندار بدهکار نبوده است.

به سراغ جمالی معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم تا توضیح وی درباره بازار مرغ جویا شویم.

وی در اتاقش با یک مراجعه کننده در حال گفتگو بود و ما بصورت ایستاده پرسش خود را مطرح کردیم.

جمالی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: با توجه به ادامه قیمت های قبلی در بازار مرغ، منظور استاندار از مرغ 11.500 تومانی مرغ های اصطلاحا دولتی بوده یا قیمت های بازار؟ گفت: مرغ با نرخ اعلام شده در بازار روز بوشهر از صبح امروز در حال توزیع است.

قیمت 15700 تومانی مرغ در فروشگاه زنجیره ای رفاه، ظهر یکشنبه

وقتی از وی پرسیدیم پس منظور استاندار قیمت های بازار نبوده؟ ابتدا گفت: نمی دانم منظور از این قیمت چه بوده؟ وی سپس ادامه داد: شما می خواهید حرفی در دهانم بگذارید ولی من می گویم مرغ 11500 تومانی در بازار روز در حال توزیع است.

زمانی که از معاون صنعت و تجارت استان سوال کردیم بلاخره چه کسی درباره فاصله قیمت اعلامی از سوی استاندار با واقعیت بازار پاسخگوست؟ گفت: شما می خواهید حرف در دهانم بگذارید ولی باید من می گویم از امروز برخورد با خرده فروشی ها و حتی کشتارگاههایی که مرغ بالاتر از 11500 تومان عرضه کنند را آغاز کرده و بازرسان ما برای این موضوع راهی بازار شده اند.

جمالی وقتی با این پرسش مواجه شد که قاعدتا با نظارت بازرسان شما نباید شاهد مرغ بالاتر از قیمت 11500 تومان در بازار باشیم ولی همین الان فروشگاه رفاه بوشهر مرغ گرم را کیلویی 15700 تومان عرضه می کند، در شرایطی که مشخص نبود به چه دلیل عصبانی است، بیان کرد: شما می خواهید حرف در دهانم بگذارید ولی من این کار را نمی کنم و توضیحاتم کامل بود!

پس از توضیحات ناقص معاون بازرسی سازمان صمت بوشهر پیرامون نظارت بر قیمت گذاری مرغ، به سراغ معاون تنظیم بازار جهادکشاورزی استان رفتیم که متولی تامین و توزیع اقلام پروتئینی می باشد.

احمد جهانگیرلو درباره اینکه ماجرای قیمت گذاری مرغ 11500 تومانی چیست و چرا در بوشهر اجرا نمی شود؟ گفت: ستاد تنظیم بازار کشور براساس آنالیزی که داشته، این قیمت را برای عرضه مرغ تعیین کرده و اشاره استاندار نیز برمبنای این تصمیم است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر قیمت ها باید توسط سازمان صنعت و تجارت صورت بگیرد، ادامه داد: واقعیت این است که چون هنوز مرغ با این نرخ در استان های همجوار اجرایی نشده، اجرای این تصمیم در بوشهر دشوار است، چون باعث خروج مرغ از استان ما به استان های همجوار می شود تا با قیمت بالاتری خرید و فروش کنند، از سویی ابزاری هم برای جلوگیری از این انتقال در اختیارمان نیست.

جهانگیرلو افزود: البته از امروز توزیع مرغ با نرخ مصوب 11500 تومان را در شهر بوشهر از یک محل (بازارچه روز) آغاز کرده و قرار است هم میزان و هم تعداد مراکز را افزایش دهیم که منجر به تامین مناسب نیاز مردم می شود. در کنار آن، اگر اجرای نرخ 11500 تومان بصورت سراسری اجرایی شود، نگرانی بابت خروج مرغ از استان کمتر می شود. ضمن اینکه اخیرا مجوز واردات ده میلیون قطعه جوجه یک روزه صادر شده که تا اواخر اسفند می تواند وارد بازار شده و قیمت ها را متعادل کند.

معاون جهادکشاورزی استان درباره افزایش قیمت مرغ دولتی طی هفته های گذشته که از 10200 اکنون به 11500 تومان رسیده گفت: این نرخ براساس آخرین آنالیز و بصورت کشوری بووده، از این رو استان نقشی در آن نداشته است. بنابراین قرار شده در مقابل نهاده هایی که با قیمت دولتی به مرغداران تحویل می شود، مرغ با نرخ مصوب از آنها خریداری و در بازار توزیع شود.

جهانگیرلو درباره صف طولانی مقابل مراکز توزیع مرغ با نرخ مصوب گفت: در حال حاضر تنها یک مرکز توزیع مرغ در شهر بوشهر وجود دارد که در روز‌های آینده تعداد مراکز به ۷ الی ۸ مرکز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازارچه‌های بوشهر و شهرستان ها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به مصرف روزانه 90 تن مرغ در استان افزود: میزان توزیع مرغ با نرخ مصوب روزانه به 25 تن افزایش خواهد یافت.

در ادامه خبرنگار ما به سراغ بازار روز بوشهر و محل عرضه مرغ 11500 تومانی رفت که شاهد صف چند ده متری زنان و مردان مقابل درب آن بودیم که تا مغازه های اطراف هم ادامه یافته است.

برخی شهروندان با اشاره به اینکه در پی اطلاع از توزیع مرغ دولتی، 30 دقیقه از محل کارشان مرخصی گرفته اند، اعلام کردند: با گذشت حدود 1.5 ساعت انتظار در صف، هنوز تا دریافت مرغ باید در صف بمانند.

 

به عقیده آنها، کمبود سهمیه گوشت و مرغ دولتی در استان، محدود بودن مراکز توزیع آن و از سویی نبود برنامه ریزی جهت دادن سهمیه هر خانوار که باعث حضور افراد تکراری در صف خرید گوشت و بعضا ذخیره مقدار زیادی در منزل یا فروش به غذافروشی ها می شود، تاکید کردند: این روند توزیع کمکی به متعادل شدن قیمت نمی کند، مگر آنکه بر اساس تعداد نفرات خانوار و با ارائه کارت ملی توزیع شود تا هر فردی سهم عادلانه ای از بازار توزیع گوشت و مرغ در این وضعیت نامساعد اقتصادی دریافت کند.

پیگیری خبرنگار ما از عامل توزیع مرغ گرم در بازار روز بوشهر نیز حاکی از آن بود که روز دوشنبه خبری از عرضه نیست.

بازرسی صنعت و تجارت بوشهر نیازمند خانه تکانی

 طی دو روز ابتدایی هفته جاری مرغ فروشان گوش شان به هشدار استاندار بدهکار نبوده و هرچند معاون نظارت و بازرسی صنعت و تجارت بوشهر از حضور بازرسان خود در بازار برای برخورد با مرغ بالاتر از 11500 سخن گفته، اما وقتی فروشگاههای زنجیره ای تا یکشنبه شب به عرضه مرغ با قیمت های بالای 15000 هزارتومان ادامه می دهند، مشخص است که بازرسی ها راه به جایی نبرده است.

خبرنگار ما تلاش کرد تا برای تکمیل گزارش خود، آماری از برخوردهایی که معاون سازمان صنعت و تجارت درخصوص بازار مرغ بیان کرده را منتشر کند، اما تا اواخر یکشنبه شب پیگیری ها بی نتیجه بود.

نگاهی به وضعیت گرانی ها در بازار و ماجرای اخیر مرغ، نشان می دهد حوزه بازرسی سازمان صنعت و تجارت بوشهر نیازمند خانه تکانی و حضور مدیریتی با انگیزه تر است تا در راستای اختیارات و قوانین موجود، به کمک دستگاههایی نظیر تعزیرات بتواند حضور موثرتری در بازار داشته باشد.

در غیر این صورت، اگر در بر همین پاشنه بچرخد، مانند شرایطی که ماههای گذشته بر بازار استان حاکم بوده، خط و نشان های مدیریت ارشد استان در خصوص گرانی ها از جمله فروش مرغ با قیمت مصوب روی زمین خواهد ماند.

مردم نیز با مشاهده اتفاقاتی خلاف آنچه مسئولان ارشد بازگو می کنند؛ روز به روز به وعده ها و سخنان مسئولان بی اعتمادتر می شوند و در شرایط سخت اقتصادی، سودجویان بهترین بهره را از این شرایط می برند.

همچنین ضروریست سازمان جهادکشاورزی استان خصوصا شرکت پشتیبانی امور دام با جدیت پیگیر دریافت سهمیه استان از گوشت های و مرغ دولتی باشد تا بیش از این مردم برای دریافت مواد پروتئینی با نرخ های مصوب، مجبور به ایستادن در صف های طولانی نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار