ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ اجتماعی وزارت رفاه:
بوشهر:ﻣﺪﯾﺮ ﮐﻞ اجتماعی وزارت رفاه گفت: مطالعه‌ای در منطقه عسلویه انجام شده که نشان می‌دهد شیوع اعتیاد در این منطقه نگران کننده است و کارهای بیشتری باید انجام شود.
کد خبر: ۷۱۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 10 February 2019

بوشهر: در عسلویه اتقاق تلخی افتاده، طوری که سرمایه‌گذاران و دولت‌مردان، میلیاردها تومان در زمینه توسعه صنعت هزینه کرده اما در خصوص توسعه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم منطقه که باید هم‌زمان با توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد کار چندانی انجام نداده‌اند تا شاهد محرومیت جوامع محلی از موهبتی باشیم که در کنارشان هر روز برزگ‌تر می‌شود.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ ﻣﺪﯾﺮ ﮐﻞ اجتماعی وزارت رفاه گفت: مطالعه‌ای در منطقه عسلویه انجام شده که نشان می‌دهد شیوع اعتیاد در این منطقه نگران کننده است و کارهای بیشتری باید انجام شود.

حسین مدنی در آیین رونمایی از انتشار مجموعه پیام‌های «کاربین» برای پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی افزود: حجم نمونه ما دو هزار و 191 نفر و به صورت خوشه‌ای تصادفی بود؛ پرسشنامه خوداظهاری پیش بینی کردیم که فقط سه درصدد اظهار مصرف مواد کردند اما با تست ادراری رقم بیشتری نشان داده شد.

مدنی افزود: بیشترین ماده اعتیاد آور مصرفی در این منطقه، متافتامین، ترامادول، شیره تریاک و حشیش بود. 4.5 درصد آنها بی سواد و 23 درصد دیپلم به بالا بودند؛ 25 درصد مجرد و 73 درصد متاهل و بقیه مطلقه بودند.

وی تصریح کرد: 28 درصد آنان کارگر ساده، 30 درصد کارگر ماهر، 7 درصد کارمند اداری بودند.

معاون مدیر کل اجتماعی وزارت رفاه ادامه داد: در بین معتادان افراد با میزان تحصیلات بالاتر بیشتر حشیش و افراد با تحصیلات پایین تر ترامادول و متادون مصرف می‌کردند؛ نتایج این مطالعه نگران کننده است و ضرورت مداخلات بیشتر را نشان می‌دهد.

مدنی تاکید کرد: طرح برآورد شیوع اعتیاد منطقه پارس در جنوب کشور سال گذشته انجام شد. البته طرح میزان شیوع اعتیاد در محیط‌های کارگری نیز اواخر سال 93 اجرا شده بود که نتایج آن نگران کننده بود. به همین علت با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح کاج یا استقرار برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های صنعتی از سه سال و نیم پیش در حال اجراست.

وی گفت: در این طرح، مداخلاتی از سوی وزارت رفاه با همکاری دستگاه‌های دیگر تدوین و اجرا شده است. مرکز همیار کارکنان مراکز صنعتی برای پیشگیری از اعتیاد در شرکت پتروشیمی احداث شد که مبتنی بر شواهد بین‌المللی است.

وی از تشکیل دبیرخانه و شورای مواد مخدر مستقل در عسلویه خبر داد و گفت: این مراکز کارهای برگزاری نمایشگاه و تولید بسته‌های مختلف در زمینه پیشگیری از اعتیاد را انجام می‌دهند.

ﻣﻌﺎﻭﻥ مدیر ﮐﻞ اجتماعی وزارت رفاه یادآور شد: مطالعات جسته و گریخته‌ای نیز پیش از این در منطقه عسلویه برای تعیین میزان شیوع اعتیاد انجام شده بود که آمارهای متفاوتی از میزان شیوع اعتیاد در این منطقه در بین افراد بومی و غیر بومی نشان می‌داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار