یاران شهردارسابق دست خالی برگشتند:
بوشهر: شورای شهر بوشهر به طرح عدم افزایش درآمد و عوارض شهرداری در سال آینده با هدف کمک به فعالیت های اقتصادی خصوصا در زمینه مسکونی رای نداد.
کد خبر: ۷۰۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 08 January 2019

بوشهر: شورای شهر بوشهر به طرح عدم افزایش درآمد و عوارض شهرداری در سال آینده با هدف کمک به فعالیت های اقتصادی خصوصا در زمینه مسکونی رای نداد.

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ این طرح از سوی مهرزاد آسایش عضو شورا ارائه شده و امضای 3 عضو دیگر شامل برزگرزاده، توسلی و هاشم زاده هم داشت، اما کمیسیون برنامه و بودجه به ریاست ندا عبدالله زاده آن را رد کرد و دلیل آن را "عدم توجه به افزایش نرخ تورم و مواجهه شهرداری با مشکلات درآمدی" عنوان کرد.

در جلسه علنی شورای شهر، آسایش در دفاع از طرح ارائه شده اظهار داشت: سالانه اختلاف حدود 60 میلیاردتومانی بین بودجه مصوب شهرداری تا بودجه ای که محقق می شود شاهدیم که یکی از دلایل آن واقعی نبودن بودجه و دقیق بسته نشدن تعرفه های درآمدی می باشد، از این رو اگر تعرفه های درآمدی و عوارض شهرداری حداقل در بخش مسکونی افزایش نیابد، می توان امیدوار بود این فاصله کمتر شده و از طرفی زمینه رونق و فعالیت بیشتری را فراهم نموده تا درآمدهای تعریف شده شهرداری بهتر وصول گردد.

هاشم زاده دیگر عضو شورا نیز معتقد بود که وقتی خدمات بیشتری ارائه نکرده ایم باید تعرفه درآمدی شهرداری در خصوص مسکونی ها افزایش نیابد، ضمن اینکه اگر این عدم افزایش برای واحدهای تجاری شهر هم دیده شود، در این شرایط اقتصادی کمکی به آنها می باشد، اما درخصوص تعرفه هایی که مربوط به ادارات است، شهرداری باید مطالباتش را با جدیت پیگیری و وصول نماید.

همچنین توسلی عضو شورا تصریح کرد: وقتی 40 درصد بودجه شهرداری محقق می شود، به معنای این است که تعرفه های درآمدی و عوارض شهرداری دقیق و برمبنای درآمدهای پایدار بسته نشده که ضرورت دارد از کارشناسان زبده مالی و درآمدزایی در کنار همکاران شهرداری بهره ببریم.

در مقابل این نظرات، وحید بارگاهی سرپرست معاونت مالی-اداری شهرداری که در جلسه حضور داشت، با بیان اینکه برمبنای قانون بودجه سال آینده، افزایش 16 درصدی حقوق پرسنلی، افزایش هزینه پیمان های شهرداری در فضای سبز، پسماند، گرانی مصالح ساختمانی و کلا بال رفتن هزینه های شهرداری را داریم، عدم افزایش تعرفه و عوارض شهرداری که اصلی ترین منبع درآمدی ماست، شهرداری را در ایفای وظایفش دچار مشکل می کند.

با این حال برزگرزاده عضو شورا معتقد بود عدم افزایش تعرفه های درآمدی در بخش مسکونی تنها حدود 2 میلیاردتومان از درآمدهای شهرداری را کم می کند که در سرجمع اعتباراتی که عمدتا وصول نمی شود رقم بالایی نیست و می توان با افزایش بهره وری و صرفه جویی، جبران کرد.

نهایتا پس از بحث های صورت گرفته، طرح عدم افزایش تعرفه درآمدی و عوارض شهرداری به رای گذاشته شد که تنها 4 امضا کننده آن رای مثبت داده و در مقابل 5 مخالف دیگر، رای نیاورد.

در بلوارهای منتهی به گمرک بوشهر «منگک» هم سبز نمی شود!

در این جلسه، تعرفه درآمدی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری مورد بررسی قرار گرفت که اخذ عوارض از تردد کامیون ها بحث برانگیز شد.

ابتدا برزگرزاده عضو شورا نسبت به اینکه شهرداری تعرفه درآمدی و عوارض این بخش را در سال 98 صفر کرده خواستار توضیح مدیرعامل سازمان حمل و نقل شد که گردگار دلیل این موضوع را عدم وصول این مبلغ طی سالیان اخیر دانست و از این رو مبلغ 13 هزارتومان سالیان گذشته برای این عوارض، صفر شد.

در همین حال، رایانی مدیر درآمد شهرداری نیز اظهار داشت: دریافت عوارص شهرداری از کامیون ها با نامه دیوان عدالت اداری ممنوع شده، ولی با توجه به آسیب هایی که تردد کامیون ها به زیرساخت های شهر وارد می کردند، با تعاملی که اداره بندر و دریانوردی داشتیم، تا سال 1390 به شکلی از کامیون های ورودی به بندر اخذ می شد، اما پس از اختلافاتی که بین شهرداری و بندر بر سر فنس انتهای اسکله بندر پیش آمد، وصول این عوارض نیز به پایان رسید.

در ادامه، توسلی عضو شورا با بیان اینکه روزانه حدود 1500 کامیون و تریلر برای بارگیری از بندر وارد شهر شده که به زیرساخت ها و آسفالت خسارت وارد می کنند، تاکید کرد که باید عوارضی برای آنها پیش بینی و با همکاری اداره کل حمل و نقل استان اخذ نمود.

هاشم زاده دیگر عضو شورا نیز با اشاره به اینکه بابت تردد همین خودروهای سنگین، شهرداری 20 تا 30 میلیاردتومان هزینه می کند تا تقاطع غیرهمسطح احداث نماید گفت: اخذ مبلغ 20 تا 40 هزارتومان بابت تردد آنها رقم زیادی نیست، خصوصا اینکه از صاحب بار و کالا اخذ می شود نه کامیون داران و به عنوان یک درآمد پایدار برای شهر، از طریق تعامل با اداره حمل و نقل استان و بنادر قابلیت وصول دارد.

نصرتی نایب رییس شورای شهر نیز با صفر شدن عوارض دریافتی از کامیون ها مخالفت کرد و گفت: گمرک و بندر خروجی و سودی برای بوشهر نداشته اند، تردد کامیون ها در خیابان های اصلی شهر هم باعث شده در بلوارهای نزدیک گمرک "منگک" هم سبز نمی شود! بنابراین باید عوارضی در این خصوص پیش بینی کرد.

نهایتا مقرر شد در تعرفه درآمدی و عوارض شهرداری طی سال آینده، بین 5 تا 25 هزارتومان از کامیون های ورودی به شهر متناسب با ظرفیت بار آنها اخذ شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار