کشاورز یزدی با بهره گیری از روش هیدروپونیک علاوه بر افزایش 100 درصدی تولید، محصول هدر رفت آب را به صفر رسانده است.
کد خبر: ۶۹۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 23 December 2018

پريچهر مشاور معاون وزير جهاد کشاورزي گفت : اين شيوه کشت در گلخانه ها از جمله روش هايي است که با هدف بهروري بهتر از آب کشاورزي در دنيا رونق گرفته و به تازگي در کشور اجرايي شده است.

زارع گلخانه دار يزدي که گلخانه خود را به اين روش آبياري مجهز کرده است مي گويد: اين شيوه کشت توانسته مصرف آب کشاورزي را در مقايسه با شيوه هاي معمول آبياري در گلخانه ها يعني آبياري قطره ايي تحت فشار تا 90 درصد کاهش دهد و علاوه بر آن ميزان توليد را نيز دو برابر کند.

وی افزود:در اين روش آب مصرفي در حوضچه هايي که تعبيه شده جمع آوري و پس از تصفيه مجدد وارد چرخه مي شود ،به این ترتیب آب مصرفي هيچگونه هدر رفتي ندارد .

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان يزد گفت :در اين روش توليد ،محصول نيز عملکرد بهتري دارد و ميزان مصرف سموم به دليل استفاده نشدن از خاک و آلودگي هاي محيطي به مراتب از روش هاي معمول کشت گلخانه ايي کمتر است.

کاشاني افزود در حال حاضر اولين گلخانه هيدروپنيک مدار بسته استان در سطح يک هکتار به بهره برداري رسيده است و مسئولان سازمان جهاد کشاورزي اعلام کرده اند: اين سازمان تسهيلات خوبي براي گلخانه داران و کشاورزان براي استفاده از اين سيستم در اختيار آنها قرار مي دهد .

وی گفت :احداث اين گلخانه سه ميليارد تومان هزينه در برداشته است و طي مدت شش ماه اجرا شده است .

کاشاني افزود: کنترل دما ، اقليم، رطويت و تغذيه از ديگر مزاياي بهر ه گيري از سيستم هيدرو پنيک مدار بسته در گلخانه هااست .

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان يزد گفت: اين سازمان با ارائه تسهيلات نوسازي و بازسازي به کشاورزان گلخانه دار آنها را در توسعه کشت هيدروپنيک مدار بسته در واحدهاي خود حمايت خواهد کرد .

کاشانی افزود :در وضعیت فعلی که 1420 هکتار سطح زير کشت گلخانه هاي استان وجود دارد و بيش از 420 هزارتن محصول در سال به این روش تولید می شود ، ترويج اين روش کشت در واحدهاي گلخانه ايي مي تواند گامي مهم در زمينه صرفه جويي در مصرف آب کشاورزي استان يزد باشد. .

احداث گلخانه هاي هيدروپنيک مدار بسته از جمله روش هايي است که گلخانه داران و کشاورزان يزدي را برآن داشته تا از آب در بخش کشاورزي به بيشترين ميزان يعني حدود صد درصد در مقايسه با آبياري قطره ايي تحت فشار استفاده کنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار