اجتماع سالم، در پرورش دادن فردی سالم مفید است و فردی سالم به عنوان یک عضو از اجتماع، در سلامت آن مفید خواهد بود.
کد خبر: ۵۳۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶ 28 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از جهان، علی سرور در "رهروان ولایت" نوشت:
ضمائر منحصر در «من» نمی‌شود و با صرف کردن آن، به ضمیر «ما» هم می‌رسیم و این بدان معناست که حیات انسان تنها در بُعد فردی خلاصه نمی‌شود و بُعد دیگر زندگی او، بُعد اجتماعی‌اش است و لذا گفته می‌شود انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌توان منکر شد این دو جنبه از زندگی انسان نسبت به یکدیگر، همانند ارتباط روح با بدن است و هر کدام در دیگری نقش مهمی را ایفا می‌کند. 
 
اجتماع سالم، در پرورش دادن فردی سالم مفید است و فردی سالم به عنوان یک عضو از اجتماع، در سلامت آن مفید خواهد بود. البته منکر آن نیستیم که برخی مسائل فردی تا در محدوده‌ی اجتماع قرار نگیرد بار حقوقی به خود نمی‌گیرد و تنها یک مساله‌ی شخصی و ناظر به حریم خصوصی فرد است اما نمی‌توان تاثیر آن را در اجتماع انکار کرد. 
 
به عنوان نمونه فردی سیگاری، ممکن است در خانه‌ی خود و محلی خلوت به استعمال سیگار بپردازد. درست است که فرد به خود ضربه می‌زند که نتیجه‌ی آن به طور غیر مستقیم به اجتماع هم خواهد رسید ولی قانون، حریم خصوصی او را محترم شمرده است. اما اگر همین فرد در مکانی عمومی و بسته، مشغول استعمال سیگار شود مورد اعتراض باقی افراد قرار خواهد گرفت که در صورت عدم توجه به اعتراضات، این مسئله می‌تواند مباحث حقوقی را نیز به دنبال داشته باشد. 
 
نمونه‌ی دیگر می‌تواند مساله‌ی حجاب باشد. حجاب نیز از جهت فردی مساله‌ای است که در آن اجبار معنا پیدا نمی‌کند. اما در بُعد اجتماعی آن و با توجه به آسیب‌هائی که بی‌حجابی می‌تواند بر پیکر اجتماع وارد کند- از قبیل هیجانات روانی ناشی از مسائل جنسی و عدم اشباع غرائز به سبب عادی شدن برخی مسائل که در نتیجه می‌تواند به راه‌های غیر معقول برای اشباع این غریزه ختم شود- بار حقوقی به خود می‌گیرد و از آنجا که تامین امنیت روانی یکی از وظایف حکومت‌هاست، حکومت می‌تواند با بی‌حجابی از باب امر به معروف و نهی از منکر برخورد کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
این ها هیچ کدام اجبار را نمی تواند توجیه کند
سوالات بی جواب در ارتباط با حجاب اجباری:
- مرحوم طالقانی آن را من درآوردی توصیف نموده اند.
- بعضی فقها در بحث پوشش اسلامی پوشش سر و گردن را الزامی نمی دانند .
-متون فقهی و تاریخی هیچ گواهی ار اجبار به حجاب در سده اول تاریخ اسلام ندارند .
- با مطالعه ی کتاب مهمی مثل مسئله حجاب استاد شهید مطهری کلمه ای در تایید لزوم اجبار به حجاب در جامعه اسلامی نمی توان استخراج نمود.
- به گواه متون فقهی و تفسیری مردم سده ی اول تاریخ اسلام به چیزی خیلی بیشتر از برهنگی سر و گردن پذیرش داشتند و برخلاف امروز کسانی پیدا نمی شدند که با هزار ترفند اجبار به حجاب را توجیه کنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
با سلام سوالات بی جواب در ارتباط با حجاب اجباری:
- مرحوم طالقانی آن را من درآوردی توصیف نموده اند.
- بعضی فقها در بحث پوشش اسلامی پوشش سر و گردن را الزامی نمی دانند .
-متون فقهی و تاریخی هیچ گواهی ار اجبار به حجاب در سده اول تاریخ اسلام ندارند .
- با مطالعه ی کتاب مهمی مثل مسئله حجاب استاد شهید مطهری کلمه ای در تایید لزوم اجبار به حجاب در جامعه اسلامی نمی توان استخراج نمود.
- به گواه متون فقهی و تفسیری مردم سده ی اول تاریخ اسلام به چیزی خیلی بیشتر از برهنگی سر و گردن پذیرش داشتند و برخلاف امروز کسانی پیدا نمی شدند که با هزار ترفند اجبار به حجاب را توجیه کنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
با سلام سوالات بی جواب در ارتباط با حجاب اجباری:
- مرحوم طالقانی آن را من درآوردی توصیف نموده اند.
- بعضی فقها در بحث پوشش اسلامی پوشش سر و گردن را الزامی نمی دانند .
-متون فقهی و تاریخی هیچ گواهی ار اجبار به حجاب در سده اول تاریخ اسلام ندارند .
- با مطالعه ی کتاب مهمی مثل مسئله حجاب استاد شهید مطهری کلمه ای در تایید لزوم اجبار به حجاب در جامعه اسلامی نمی توان استخراج نمود.
- به گواه متون فقهی و تفسیری مردم سده ی اول تاریخ اسلام به چیزی خیلی بیشتر از برهنگی سر و گردن پذیرش داشتند و برخلاف امروز کسانی پیدا نمی شدند که با هزار ترفند اجبار به حجاب را توجیه کنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
با سلام ، برای اینکه قبول فرمایید پاسخ شما اقناع کننده نیست مواردی از بی حجابی در سده اول تاریخ اسلام را برایتان یادآوری می نمایم کتب تفسیر قرآن از ممنوعیت حجاب برای کنیزان نوشته اند - برای نمونه تفسیر عاملی ذیل تفسیر 59 احزاب - و کتب دیگر اشاره می کنند که برهنگی کنیزان خیلی بیشتر از برهنگی سر و گردن بوده است و جامعه آن روز به این برهنگی پذیرش داشته و عادی بوده است و در تاریخ مورد اعتراض ثبت نشده است . بی حجاب غیرمسلمانان و پذیرش این بی حجابی باز در متون دینی و تاریخی قابل ره گیری است اما من ، به عنوان یک نفر عامی نسبت به فقه ، بی حجابی زنان مسلمان را که باز جامعه آن روز پذیرش داشت و اعتراض نمی نمود در تاریخچه ای که شهید بزرگوار مطهری در کتاب مسئله حجاب آورده است و نیز در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت بخش مسلمانان دیده ام ظاهرا حق با مرحوم طالقانی است که اجبار به حجاب را من درآوردی توصیف نموده اند یا جدیدا یت الله یثربی هم اشاره ای به آن داشتند . با سپاس از شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار