مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خبر داد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از اجرای طرح تحقیقاتی دلایل رشد توتیای دریایی در خلیج‌فارس خبر داد.
کد خبر: ۲۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 15 April 2015
تابناک بوشهر: حسین دلشب صبح امروز در نشست با مدیران اجرایی استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر از نظر منابع محیط زیست در جایگاه شایسته‌ای قرار دارد، 7 منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که به مناطق حفاظت شده معروفند دارای رتبه بندی مطابق با استانداردهای موجود هستند و 2 اثر طبیعی ملی در استان بوشهر که از نظر جایگاه زیستگاهی و تنوع زیستی شاخص برجسته‌ای هستند به ارتقاء جایگاه این استان از نظر محیط زیست افزوده‌اند.
وی افزود: اثر طبیعی ملی «جزیره خارگو» با طول 8 کیلومتر و پهنای تقریبی 400 متر در فاصله 5 کیلومتری از جزیره خارگ قرار دارد، این جزیره امروزه محل مناسبی برای رشد پرندگان است، همچنین اثر طبیعی ملی «خارگو» در کنار پناهگاه حیات وحش خارگ بزرگترین کلونی مرجانی خلیج فارس محسوب می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: مرجان‌ها همیشه نشانه‌های امیدواری هستند و زنده بودن مرجان‌ها همیشه نشانه سلامت آب  دریا در آن قسمت است.

وی اضافه کرد: پس انجام دقیق غواصی در خلیج فارس تحقیق، مستندسازی، نمونه‌برداری  و عکاسی از گونه‌های متعدد مرجان‌ها کتاب مرجان‌های خلیج فارس را در دست چاپ داریم و همچنین در طرحی مطالعاتی که با همکاری دانشگاه خلیج فارس در حال انجام آن هستیم دلایل مختلف و متعدد رشد و توسعه توتیای دریایی در خلیج‌فارس مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اثر طبیعی ملی دیگری که برای استان بوشهر به ثبت رسیده گنبد نمکی یا کوه نمک است که امسال بیش از سال‌‎های گذشته شاهد حضور گردشگران داخلی وخارجی در این منطقه بوده‌ایم.  

وی اظهار داشت: از طریق پیگیری‌های انجام شده پس از انجام مراحل پایانی ساختمان رو به اتمام این اداره در منطقه، به زودی شاهد استقرار نیروهای حفاظت محیط زیست جهت نظارت و حفاظت بیشتر در «گنبد نمکی استان بوشهر» خواهیم بود.

دلشب در ادامه افزود: با توجه به اهمیت و نیاز به حفاظت ویژه «کوه نمک استان بوشهر»، از نظر محیط زیستی و گردشگری، مطالعاتی را آغاز کرده و طرح تبدیل این منطقه به «ژئو پارک» را از طریق یونسکو در حال پیگیری هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به نقش مهم تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال گذشته  طرح جامع مدیریت زیست بومی با مشارکت مردمی را در تالاب بین‌المللی حله دنبال کردیم و با همکاری کارشناسان و متخصصان مرکز بین المللی تالاب‌های کشور و در دوره‌های پیوسته آموزش‌های لازم به مردم و ذی نفعان داده شد و در نهایت طرح مدیریت جامع تالاب حله را تدوین کردیم و در هفت تالاب مهم کشور این طرح تصویب و یک افق 25 ساله برای آن مشخص شد.   

دلشب در ادامه با اشاره به کنوانسیون رامسر به انواع تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: هر جایی در استان بوشهر که عمق آب  زیر 6 متر در پایین‌ترین جزر باشد طبق قوانین کنوانسیون رامسر تالاب محسوب می‌شوند و بنا به این تعریف اکثر خورهای استان بوشهر تالاب هستند.

وی از بین دیگر مناطق حفاظت شده استان بوشهر به منطقه حفاظت شده مُند اشاره کرد و ادامه داد: این منطقه در جنوب رودخانه مند و منتهی به خلیج‌فارس است، این منطقه زیستگاه ارزشمند آهو در استان بوشهر محسوب می‌شود که تعداد آهوهای موجود در آن به بیش از یک هزار راس می‌رسد که با مطالعات ژنتیک انجام شده روی این گونه آهو در آینده نزدیک آماده انتقال آهو از منطقه حفاظت شده مند به دیگر مناطق استان خواهیم بود و همچنین هم اکنون نیز در حال اخذ مجوزهای لازم برای در اختیار قرار دادن آهو به مردم و بخش خصوصی،  برای نگهداری و تکثیر هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ادامه به مشارکت جوامع محلی در حفظ و احیای منطقه حفاظت شده نای بند و فعالیت پیوسته سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: در سال گذشته آموزش  محیط زیست با برنامه‌ریزی  و همکاری سمن‌های ملی و استانی انجام گرفت.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار