رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر با بیان اینکه باید حصار بین سازمان‌های مهم ملی و سازمان‌­های بومی و استانی ما برداشته شود، بیان کرد: در غیر این صورت نتیجه این می شود که استان بوشهر در تولید اقتصاد دانش بنیان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه ۲۷ و از نظر تولید ثروت دانش بنیان رتبه ۲۹ را در کشور به‌دست می آورد.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ 19 October 2015
تابناک بوشهر: رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر در همایش آشنایی با فرایندهای تحقیق وتوسعه و شرکت های دانش بنیان بیان کرد: مسئله گسست مدیریتی بین دستگاههای ملی و استانی باید جدی گرفته شود. بطور مثال ما در استان چقدر از ظرفیت نیروگاه اتمی در حوزه اقتصادی بهره می بریم و یا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی چه سطح تعاملی با فعالیتهای اقتصادی استان بوشهر دارند؟

همایش آشنایی با فرایندهای تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان با حضور مهندس خالقی نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی، مهندس دوست فاطمه نماینده معاوت علمی وفناوری، مهندس حسینی ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دکتر آذین ریاست بنیاد نخبگان استان بوشهر، ریاست دکتر رستمی ریاست پارک علم و فناوری خلیج فارس و جمعی از صنایع، شرکت های دانش بنیان و نخبگان استان برگزار شد.

دکتر رضا آذین رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر در این نشست با اشاره به مسئله گسست مدیریتی بین دستگاههای ملی و استانی گفت: وقتی صحبت از تعامل بین دستگاه های خاص و ملی در استان مطرح می شود ما متاسفانه این گسست و شکاف مدیریتی را بیشتر درک می کنیم و تا وقتی چنین گسستی برای دستگاه های یک استان وجود داشته باشد آرمان های اقتصاد دانش بنیان زیر سوال خواهد رفت. 

وی ادامه داد: وقتی  مجموعه ای از جزایر جدا از هم در این استان وجود دارند که هر کدام از این جزایر حاکم خاص خود را دارند و حکام آن  فقط به مدیران  بالادستی خود پاسخ گو هستند و حتی قرار هم نیست توسط مسئولین استانی ارزیابی شوند، ما با یک عدم هم افزایی مطلوب و عدم توفیق در همگرا کردن ظرفیت های صنعتی و اقتصادی در استان مواجهیم. 

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر با بیان اینکه باید حصار بین سازمان های مهم ملی و سازمان¬های بومی و استانی ما برداشته شود اذعان نمود: در غیر این صورت نتیجه این می شود که استان بوشهر در تولید اقتصاد دانش بنیان از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رتبه 27 و از نظر تولید ثروت دانش بنیان رتبه 29 را در کشور بدست می آورد، این در حالی است که در تولید گاز، تولید و صادرات نفت خام، خدمات بندری، نیروگاه اتمی، تولید فرآورده های شیلاتی جایگاه اول تا سوم را در کشور داریم.

دکتر رضا آذین هدر رفت منابع و ذخایر خدادادی و زیر زمینی در قبال صنایع بزرگ است را یکی از مسائل چالش برانگیز استان ذکر کرد و اضافه نمود:  گزارش مصرف آب در کشور بیانگر این است که حدود 92 تا93 درصد از آب کشور صرف مصارف کشاورزی، 3 تا 4 درصد سهم صنعت و بقیه سهم غیر صنعتی یا مصارف خانگی هست، ولی در استان بوشهر این آمار مصرف تغییر نموده است و مسلماً سهم صنعت بیشتر 3تا 4 درصد هست که مقدار زیادی از سهم کشاورزی هم مصرف می کند. 

وی گفت: در اثر برداشت بی رویه و غیر تعادلی از دشت های استان و ادامه خشکسالی، پیامدهای چون خشک شدن رودخانه ها و عمیق تر شدن چاه ها، مشکلات عدیده حوزه کشاورزی در استان بوشهر را تشدید کرده است و در مقابل سهم قابل توجه ای از اقتصاد و درآمدزایی صنایع متوجه استان بوشهر نشده است. 

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر  ادامه داد: بنظر می آید که جبران برخی از آسیبهای وارده به دشتهای استان بسیار دشوار و در مواردی ناممکن باشد، تحقیقات علمی می تواند میزان دقیق خسارت های وارده به این دشتها را ارزیابی کند. 

سومین مسئله ای که دکتر آذین به آن اشاره نمود مزیت استان بوشهر در حوزه انرژی و نعمت های خدادادی ای که در داخل و خارج کشور زبانزد است بود. وی در این خصوص گفت: در تولید و ذخائر گاز، مهمترین استان کشور هستیم و در ذخائر نفت، استان دوم هسیتم و این در حالی است که سالانه مقدار زیادی از ذخایر انرژی را به واسطه نداشتن فناوری را هدر می دهیم، شهری به وسعت تهران در تابستان معادل دو فاز و در زمستان معادل سه تا چهار فاز پارس جنوبی گاز مصرف می کند، این در حالی است که در عسلویه روزانه معادل 2 فاز پارس جنوبی گاز در فلرها می سوزد و به هدر می رود.  

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر  خاطر نشان ساخت: اگر ما بتوانیم این منبع انرژی را به سیکل تولید برگردانیم می توان انرژی مصرفی یک شهر بزرگ مثل تهران را تامین کرد، لذا سرمایه گذاری دانش بنیان در دو حوزه کلیدی آب، انرژی و  بهینه سازی مصرف انرژی کمک بسیاری زیادی به توسعه استان خواهد نمود و می تواند در صدر اولویتهای اقتصاد دانش بنیان استان بوشهر قرار گیرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار