مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: عملیات ۲۰ طرح مرمتی بنا‌های تاریخی در شهرستان‌های دیر، جم، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان و گناوه شروع شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳ 28 August 2023

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از خبرگزاری فارس، اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر صبح امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: همزمان با هفته دولت ۲۰ طرح مرمتی بنا‌های تاریخی در شهرستان‌های دیر، جم، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان و گناوه شروع شده است.

وی افزود: این طرح‌ها، ۲ بنای تاریخی مسجد جامع بردستان و قلعه بردستان در شهرستان دیر، چهار طرح قلعه محمدخان دشتی، قلعه داراب‌خان شُنبه، کلات‌مند در روستای حیدری و امامزاده زین‌العابدین روستای زیارت در شهرستان دشتی، ۲ طرح قلعه زائر خضرخان اهرمی و موزه شهید رئیسعلی دلواری در شهرستان تنگستان، پنج طرح کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاروانسرای دالکی، کاخ بردک سیاه در روستای درودگاه، گور دختر در روستای بُزپَر و پل مشیر در شهرستان دشتستان، طرح حسینیه‌خان در شهرستان گناوه، پنج طرح عمارت علوی، عمارت دهدشتی، گذر سنگ فرش و خانه‌های مجاور آن، کتابخانه مصلحیان و موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس در شهرستان بوشهر و سازه آبی سد گلو کلات روستای قایدی در شهرستان جم را شامل می‌شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: این بنا‌ها به دوره‌های هخامنشی، ایلخانی، ساسانی و قاجار بر می‌گردد و هر کدام شاخص‌های ویژه‌ای دارند که با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم در چند مرحله تا سال ۱۴۰۴، مرمت و احیای آن‌ها را تمام کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر با بیان اینکه بعضی از این بنا‌ها با اتمام کار مرمت و استحکام بخشی می‌توانند واگذار شوند و به‌عنوان فضای اقامتی، گردشگری و فرهنگی استفاده شوند، اضافه داشت: عملیات مرمت کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاروانسرای دالکی و پل مشیر پس از ۱۰ سال توقف با پیگیری‌های مستمر و تامین اعتبار استانی و شهرستانی فعال شده و عملیات استحکام بخشی و مقاوم سازی آن‌ها در حال انجام است.

سجادی تاکید داشت: محدوده بافت تاریخی شهر بوشهر در آینده به یک محور گردشگری تبدیل خواهد شد و نقش موثری در توسعه و جذب سرمایه‌گذار در آن محدوده و دیگر محدوده‌های مجاور خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار