مدت دو روز است که مسئولان بازارچه مرزی سومار از فعالیت تجار استان ایلام در این بازارچه ممانعت کرده و اجازه صدور کالاهای آنان را نمی دهند.
کد خبر: ۱۰۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 30 September 2015
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: فعالیت تجار و بازرگانان دارای کارت بازرگانی در مرزهای رسمی کشور بدون محدودیت امکان پذیر است.
به گزارش تابناک ایلام،جمیل شوهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صدور کالاهای تجار ایلامی در بازارچه مرزی سومار اظهار کرد: تجار و بازرگانانی که مدارک معتبر مورد نیاز را برای صدور کالا از مرزهای رسمی دریافت کرده اند می توانند کالاهای خود را از همه مرزهای رسمی جمهوری اسلامی صادر کنند و هیچ مقام مسئولی نمی تواند بر خلاف موازین و قوانین از این اقدام جلوگیری کند.
وی افزود: مشکلات ایجاد شده برای تجار استان ایلام در مرز سومار از طریق تماس با مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفته و قول داده اند ضمن بررسی موضوع، نسبت به حل مشکلات اقدام کنند.
یک عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایلام می گوید: به مدت دو روز است که مسئولان بازارچه مرزی سومار از فعالیت تجار استان ایلام در این بازارچه ممانعت کرده و اجازه صدور کالاهای آنان را نمی دهند.
جلال الدین محمدی که خود در مرز سومار حضور دارد روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فعالیت بازرگانی و صادرات کالاهای مجاز در تمامی مرزهای رسمی کشور برای افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند، آزاد است و تجار و بازرگانان می توانند از تمامی مبادی رسمی نسبت به ورود و خروج کالا اقدام کنند.
وی افزود: پس از بازگشایی مرز سومار در فروردین ماه سال جاری با توجه به نزدیکی این مرز به شهرهای بغداد، حله و دیوانیه تجار تمایل دارند محصولات خود را از این نقطه به بازارهای عراق صادر کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایلام یادآور شد: مسئولان محلی گیلانغرب و بازارچه سومار در طول بازگشایی این مرز همواره مشکلات بسیاری برای تجار سایر مناطق کشور از جمله ایلام ایجاد کرده و تاکید دارند تنها تجار سوماری و گیلانغربی حق فعالیت و انجام صادرات کالا از این مرز را دارند.
محمدی ادامه داد: کرایه حمل کالاها از مرز مهران به شهرهای عراق بیش از 14 میلیون ریال است ولی در مرز سومار این تعرفه حدود نیم است بنابراین بازرگانان ترجیح می دهند محصولات خود را از این نقطه به عراق صادر کنند.
وی تاکید کرد: دولت عراق از یک هفته پیش مانع صادرات هندوانه از مرز مهران به این کشور شده در حالیکه صادرات این محصول از بازارچه مرزی سومار آزاد است.
به گفته وی، تجار ایلامی محموله هندوانه خود را با تعدادی کامیون به مرز سومار ارسال کرده و در انتظار دریافت مجوز ورود به خاک عراق هستند که مقام های محلی مانع کار شده اند و همین موضوع باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصول و وارد شدن خسارت به تجار شده است.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایلام اضافه کرد: دو روز است حدود 200 کامیون از محصولات تجار ایلامی شامل سیمان و مواد غذایی فاسد شدنی همچون گوجه فرنگی و هندوانه در مرز مهران مستقر است ولی به دستور مقام های محلی اجازه صدور از این نقطه مرزی را پیدا نکرده اند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای ارتباط با کرم محمدی فرماندار گیلانغرب به منظور پاسخگویی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای تجار استان ایلام در مرز سومار به دلیل جوابگو نبودن وی به تلفن بی نتیجه ماند.
مرز سومار 16 فروردین ماه امسال بطور رسمی بازگشایی شد و ظرفیت صادرات روزانه 300 تا 400 کامیون کالا را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار