این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهر گردشگرپذیر و تجاری گناوه تسریع در معرفی شهردار برای این بندر است که پس از گذشت حدود چهار ماه از روی کارآمدن شورای ششم تاکنون این مشکل پابرجا است.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ 08 November 2021

 

امروزه نقش شهرداری‌ها بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده به گونه‌ای که رمز موفقیت آن خدمت به مردم است و اگر بخواهیم گوشه‌ای از خدمات و زحمات مجموعه شهرداری‌ها را ‌بازگو کنیم می‌توانیم به ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها و میادین‌، پارک‌ها و باغ‌های عمومی و پیشنهاد اصلاح نقشه معابر شهر و روستا اشاره‌ای داشته باشیم.

حفظ اموال منقول و غیر منقول شهر، تنظیم بیلان و دخل و خرج شهرداری، تهیه آمار مربوط به امور جمعیتی شهری و موالید و متوفیات برای استفاده برنامه‌های شهری، مقررات صنفی صدور جواز کسب، صدور پروانه ساختمانی، رفع مزاحمت‌های ساختمانی و جلوگیری از سد معبر و وصول عوارض طبق مقررات مصوب و دیگر کارهای سخت و طاقت فرسایی که شهرداری‌ها در راستای بهتر انجام گرفتن امور شهر انجام می‌دهند تا زندگی مناسب و همراه با شور و نشاط اجتماعی را برای شهروندان رقم بزنند.

در این میان اولین و مهم‌ترین تصمیمی که هر کدام از نمایندگان شورا در کارزار انتخاباتی به صراحت به آن اشاره کرده بودند، تعیین و تکلیف انتخاب شهردار است اما اندیشه‌های حاکم بر هر کدام از نماینده‌های شورا، مانع از انتخاب سریع چنین امر مهمی می‌شود.

شورای شهر دوره ششم در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که شهروندان انتظارداشتند با پشتیبانی از ظرفیت‌های مردمی در آینده، شهری در خور نام و آوازه بندرگناوه برای همشهریان رقم زنند.

شورای اسلامی شهر گناوه دارای هفت عضو اصلی است که پس از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاها در اولین جلسه "کوروش شبانکاره" به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد اما در دهمین جلسه این شورا استعفا داد.

در حالیکه مردم گناوه در انتظار مهم ترین تصمیم شورای شهر یعنی انتخاب شهردار بودند. خبر کناره‌گیری رئیس شورا که با آرا بالا به شورای شهر راه یافته بود باعث نگرانی فعالان شهر شد.

پس از استعفای رئیس شورا، شواهد و قرائن نشان داد که بین اعضا اختلاف وجود دارد و این موضوع باعث شده بود که در روند انتخاب شهردار جدید خلل ایجاد شود.

این شورا پس از حدود ۲ ماه از استعفای رئیس اول آن بالاخره با انتخاب "هادی عرب زاده" دومین رئیس شورا به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
هم اکنون شهرداری گناوه بصورت سرپرستی توسط "علی دشتی" اداره می‌شود و مردم امیدوارند با انتخاب گزینه متناسب برای مدیریت شهرداری به انتظار چندین ماه پایان بخشیده شود.

در چندماهی که از عمر ششم شورای شهر گناوه می‌گذرد، تاکنون ۲ تن از اعضای اصلی آن شامل کورش شبانکاره (رئیس مستعفی) و یک عضو دیگر که زن بود کنار رفتند و ۲ عضو جدید از اعضای علی‌البدل به این مجموعه اضافه شده است

شورای اسلامی شهر گناوه در دوره جدید برای انتخاب شهردار ۲ روش فراخوان عمومی و معرفی گزینه توسط اعضا را مدنظر قرار داد که در نهایت پس از بررسی رزومه کاری آنها هفت نفر در مرحله نهایی انتخاب شدند.

دراین مسیر چهره‌های شاخص استانی و شهرستانی مطرح شدند که برخی از آنها برای تصدی این پست اعلام آمادگی نکردند و برخی دیگر نیز برنامه کاری به شورا ارائه کردند امابه یقین اگر آنها انتخاب می‌شدند اعتراضی مبنی بر بومی نبودن شهردار شکل می‌گرفت.

چالش انتخاب شهردار گناوه به یک موضوع جدی در این شهر تبدیل شده بود و در این بین گزینه‌های مختلفی مطرح و تعدادی نیز برنامه خود را به دعوت شورای شهر گناوه ارائه دادند.

در بیستمین نشست شورای اسلامی این شهر، انتخاب شهردار در دستور کار اصلی خود قرار گرفت که "جواد رستمی" با چهار رای موافق از مجموع هفت رای اعضای شورای اسلامی شهر گناوه به عنوان شهردار جدید برگزیده شد.

باگذشت قریب به چهار ماه از عمر شورای ششم گناوه و انتخاب شهردار منتخب اما تا کنون وضعیت تائید ایشان مشخص نیست و شهروندان انتظار دارند که هرچه زودتر این موضوع خاتمه یابد.

درحالی که گفته می شود مدارک و مستندات شهردار منتخب برای تائید در وزارت کشور ناقص بوده و مجدد تکمیل و فرستاده شده‌است، صحبت های تنی چند از اعضا شورا نشان می‌دهد که اختلاف و دو دستگی در بین آنها وجود دارد.

سجاد امیری سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه در قبال مطالبه‌ شهروندان نسبت به اطلاع رسانی از وضعیت تائید شهردار منتخب به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نامه استاندار بوشهر به وزیر کشور در ارتباط با بررسی مدارک تکمیلی شهردار منتخب شورای اسلامی شهر گناوه، طبق قانون انتخاب شهرداران و شوراها منتظر پاسخ نامه مقام عالی وزارت و استاندار بوشهر هستیم و بزودی اعلام خواهد شد.

پس از صحبت های سخنگوی شورا یکی از اعضای آن واکنش نشان داد و گفت: طبق نامه‌ای که در تاریخ هشتم آبان ۱۴۰۰ به دست رئیس شورای شهر گناوه رسیده است، صلاحیت گزینه منتخب شورا برای شهرداری گناوه احراز نشده است.
وی گفت: براساس تبصره ۳، ماده ۸۰ قانون شوراها در صورتی که وزیر کشور یا استاندار، شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده ندانند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس می‌کنند و در صورت اصرار شورای شهر بر نظر قبل خود و عدم صدور حکم شهردار، موضوع توسط شورا به هیات حل اختلاف ذی‌ربط استان و کشور ارجاع خواهد شد.

این عضو شورای گناوه افزود: طبق قانون همچنان شهردار شدن گزینه منتخب شورا از نظر قانونی طبق تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون شوراها اشکال دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه در پاسخ به مطالب این عضو معترض گفت: طبق بند ۱۰ ماده ۶ آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر، همه مسئولیت اداری و مالی و امضای مکاتبات شورا بر عهده رئیس شورا است.

وی افزود: نامه رئیس شورای شهر به دلیل اینکه ماهیت مصوبه شورای شهر را تغییر نداده است و فقط ارسال مدارک تکمیلی شهردار منتخب به پیوست مصوبه شورای شهر است، از لحاظ قانونی هیچ ایرادی ندارد و فقط یک مکاتبه اداری است،

این موضوع پایان ماجرای اختلاف بوجود آمده بین اعضای شورای اسلامی شهر گناوه نبود و یکشنبه شب چلسه فوق العاده ای برای تعیین و تکلیف موضوع شهردار برگزار شد اما به علت حضور نیافتن سه عضو نتیجه ای عاید نشد.

در این جلسه سه عضو شورای شرکت کننده اظهارداشتند: با وجود اینکه چهار عضو شورای شهر گناوه تقاضای جلسه فوق العاده و فوری برای تعیین تکلیف شهردار کرده اند اما سه تن اعلام کردند تا تعیین تکلیف جواد رستمی به عنوان شهردار حاضر به شرکت در جلسه نیستند.

آنها گفتند: دوباره نیز نامه‌ای برای دیگر اعضا فرستادیم و با امضای چهار عضو تقاضای تشکیل جلسه دادیم و امیدوارم آنها که شعار قانون‌مندی دارند به قانون احترام بگذارند و در جلسه شرکت کنند تا هرچه سریعتر تعیین تکلیف صورت گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گناوه در قبال سخنان سه عضو شرکت کننده جلسه فوق العاده شورا گفت: در ارتباط با جلسه بدون هماهنگی قبلی شب گذشته برخی از اعضا قابل ذکر است که جلسات شوراهای ۷ نفره با حداقل ۵ نفر رسمیت دارد و شب گذشته چهار نفر حضور داشتند.

سجادامیری افزود: طبق قانون جلسه این شمار اعضای شورا رسمیت نداشته و مصوبه‌ای نیز نمی تواند داشته باشد.

فرماندارگناوه گفت: شورا دارای تشکیلات حقوقی و مستقلی است که براساس آن عمل می کند.

غلامرضا مهرجو افزود: فرآیند انتخاب شهردار منتخب در نشستی طبق قانون صورت گرفته است و جواد رستمی با چهار رای برگزیده شد و هیات انطباق فرمانداری آن را تائید کرد.

وی اظهارکرد: احراز صلاحیت و صدور حکم شهردار نیاز به یک سری مدارک و شرایطی که وزارت کشور ابلاغ کرده است دارد که تهیه و ارسال شد ولی به علت ناقص بودن مجدد درخواست مدارک تکمیل تر از جمله مدیریت میانی شد.

وی گفت: باتوجه به اینکه احراز نشدن صلاحیت شهردار منتخب به شورا اعلام شده است، مجدد یکی از اعضای شورا در درخواستی از استاندار بوشهر خواستار استعلام مجدد از وزارت کشور شده است که منتظر نتیجه آن هستنتد و براساس آن تصمیم گیری خواهند کرد.

بگومگوهایی که اعضای شورا در فضای مجازی انتشار یافته است، نشان می دهد که اختلاف بین آنها بویژه در انتخاب شهردار وجود دارد که در این میان تنها شهر و مردم در قبال آن متضرر خواهند شد.

مردم گناوه معتقدند قرار نیست با اختلاف‌نظرهای قابل حل، همه شهر را معطل کرد و از شورای شهر گناوه تقاضا دارند فارغ از هرگونه اختلاف‌نظری به نفع مردم هر چه سریع‌تر و در کمترین زمان ممکن، وضعیت سکانداری شهرداری این شهر را که در مدیریت شهری توان لازم را داشته باشد، مشخص کنند.
اعضای شورای شهر در کنار سیاست گذاری در موضوعات شهری باید پیگیر مطالبات و نیازهای مردم باشند، زیرا شورای شهر ناظر بر وظایف و تعهدات مدیریت شهری در تحقق یافتن حقوق شهروندی است.
در مدت حدود ۴ ماه اخیر و تاخیر در انتخاب شهردار، انتظار می‌رود شورا با رعایت حقوق شهروندی موجبات رضایت و اعتماد شهروندان به شورا و شهرداری را فراهم آورند.
انتظار شهروندان دغدغه‌مند وفعالان اجتماعی و مردم دلسوز شهر از شورا پس از انتخاب شدن نهایی شهردار این است که تمام عزم خود را جزم کرده و باتعامل ،همدلی،همفکری ومشورت با نخبگان برجسته شهر و استفاده از تجربه گذشتگان و نیروهای دلسوز ، فعالیت‌های خوبی در جهت توسعه شهر گناوه انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار