رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: هنوز بعد از گذشت چهل سال نتوانسته‌ایم به یک پلتفرم همکاری مناسب بین صنعت و دانشگاه دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۹۲۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 30 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر ابراهیم اعلمی آل آقا در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در "صنعت آب و برق" که امروز(10 دی) به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به چالش های موجود بر سر راه ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور، اظهار کرد: بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز نتوانسته ایم به یک پلتفرم همکاری مناسب بین صنعت و دانشگاه دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: هرچند طی سالهای اخیر عزمی جدی در دانشگاه‌ها شکل گرفته تا نیازهای واقعی صنعت در دانشگاه ها به پروژه و در نهایت به راه حلی برای رفع نیازها منتهی شود، اما ابهامات جدی هم در مسیر ارتباط با صنعت داریم.

رئیس دانشگاه رازی اضافه کرد: البته امروزه به یُمن انقلاب اسلامی دانشگاه هایمان را بگونه ای مجهز کرده ایم که نیاز به کارشناس خارجی از زبان، فکر و اندیشه مسئولین خارج شده، یعنی در بسیاری از زمینه ها کارشناسان ناظر برای حضور در صنعت و بخش های مورد نیاز کشور تربیت کرده ایم.

وی تاکید کرد: بسیاری از دانشگاه های ما باب آموزش محوری را پشت سر گذاشته اند و امروز پژوهش محوری و حتی فناوری به بحث اصلی دانشگاه ها تبدیل شده و بدنبال این هستند که خودشان را برای همکاری موثر با صنعت آماده کنند.

اعلمی آل آقا تاکید کرد: دانشگاه ها تلاش می کنند مقررات و آئین نامه هایی را تصویب کنند که اعضای هیات علمی، پژوهش های خود را در خدمت صنعت قرار دهند و دراین زمینه چه در سالهای اخیرا شاهد تحولات زیادی هم در فضای دانشگاه ها بوده ایم.

وی با تاکید براینکه دانشگاه ها و اعضای هیات علمی مشتاقانه بدنبال ارتباط با صنایع هستند، عنوان کرد: می خواهیم که برای رفع نیازهای کشور در حوزه صنعت با صنایع ارتباط داشته باشیم و برگزاری چنین کنفرانس هایی نیز بسیار کمک کننده خواهد بود تا نیازهای آنها را بگیریم و راه حل برای آنها پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه بااشاره به مهم خواندن برگزاری اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در صنعت آب و برق جهت ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و این صنعت، به ظرفیت های مهم کرمانشاه در این صنعت هم پرداخت و گفت: ما در استانی هستیم که دوبرابر میانگین کشوری بارش دارد و میزان آب های سطحی آن براساس مساحت چهار برابر میانگین کشوری است، از سوی دیگر نیروگاه های متعدد و تولیدات برق را در استانمان داریم و تاکنون هم حجم عظیمی از سرمایه گذاری در این صنعت در استان انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه رازی می توانیم پروژه های مناسبی را تعریف کنیم تا شاهد صرفه جویی خوبی در بسیاری از این پروژه ها باشیم. برای نمونه پروژه سامانه گرمسیری چندین سالی است که در کرمانشاه کلید خورده و حجم سرمایه گذاری عظیمی هم در آن انجام شده است، با این وجود هنوز برآورد دقیقی از اینکه چقدر، با چه ظرفیت و چه راندمانی از این سرمایه گذاری درحال استفاده هستیم، نداریم.

اعلمی آل آقا اضافه کرد: جنبه های مختلف زیادی دیگری هم در استان داریم که نیاز به بحث های علمی و پژوهشی دارد و می توانیم روی آنها هم کار کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار