در آیین گرامیداشت صدمین سالگرد شهادت رئیس‌علی دلواری؛
امام‌جمعه بوشهر : تأثیر قیام مردم تنگستان و بوشهر درس بزرگی به انگلیس داد که نمی‌توان با حضور نظامی و تسلط بر مراکز سیاسی و قرار دادن یک انگلیسی در آن جغرافیا، حکومت کرد، در تاریخ استعمار انگلیس، این کشور پس از شکست در بوشهر، هیچ‌گاه به‌جایی حمله نظامی نکرد.
کد خبر: ۸۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶ 02 September 2015
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری امشب در آیین گرامیداشت صدمین سالگرد شهادت رئیس‌علی دلواری که در شهر دلوار با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: قیام و حماسه مبارزه ضد استعماری جنوب ایران به رهبری علما و سردارانی همچون رئیس‌علی دلواری نه‌تنها در تاریخ ملی و منطقه‌ای بلکه در تاریخ تحولات سیاسی جهان نقش مهمی ایفا کرده است.

وی بیان کرد: انگلیس 4 بار در طول تاریخ به بوشهر حمله کرد و همواره علما حکم دفاع می‌دادند و سرداران و مردم جنوب سیل‌آسا از حریم دینی و میهن دفاع کردند، قیام رئیس‌علی و حماسه مبارزه ضد استعماری مردم بوشهر یک تحول عظیم در تاریخ سیاسی جهان به‌جا گذاشته است.

امام‌جمعه بوشهر گفت: انگلیس به خاطر نیروی دریایی قوی، تمام آبراه‌های مهم بین‌المللی را هدف قرارداد و به آنجا حمله کرد، در هند با پیاده کردن نیروی نظامی آنجا را تسخیر کردند و همین کار را در بسیاری از کشورهای آفریقایی هم انجام دادند.

صفایی بوشهری بیان داشت: قیام رئیس‌علی دلواری یک حرکت حساب‌شده بود که تمام اندیشه‌های نبرد سخت سیاسی جهان را به هم‌ریخت، رئیس‌علی به‌فرمان علما، وحدت و پایمردی مردم استان بوشهر به‌ویژه دلوار، چنان درسی به انگلیس دادند که تمام متفکران انگلیس به این نتیجه رسیدند باید از حمله نظامی و استعمار فیزیکی و تسلط نیروهای انگلیسی خودداری کرد.

وی ادامه داد: تأثیر قیام مردم تنگستان و بوشهر درس بزرگی به انگلیس داد که نمی‌توان با حضور نظامی و تسلط بر مراکز سیاسی و قرار دادن یک انگلیسی در آن جغرافیا، حکومت کرد، در تاریخ استعمار انگلیس، این کشور پس از شکست در بوشهر، هیچ‌گاه به‌جایی حمله نظامی نکرد.

امام‌جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: رئیس‌علی به تمام جهان آموخت که باید با بیگانه متجاوز با نگاه دینی و حرکت مردمی و دلیر مردی و شهادت‌طلبی مقابله کرد.

صفایی‌بوشهری افزود: تمام تئوریسین‌های انگلیسی به این نتیجه رسیدند که باید برای چپاول ثروت و مصادرت قدرت طرحی نو درانداخت و به‌این‌ترتیب طرح نئوکولاریزم را طراحی کردند به این صورت که حمله نظامی نکنند اما با یک برنامه سیاسی ویژه در درون و فشارهای بیرونی، یک کشور را وادار به تسلیم کنند.

وی اضافه کرد: انگلیس همان‌طور که می‌خواست با تهاجم نظامی از طریق بوشهر اعمال کند و نتوانست اما با روی کار آمدن رضاخان به هدف خود رسید و در کشورهای دیگر همچون مصر، عراق، آسیای جنوب شرقی و اندونزی نیز چنین کاری کرد یعنی با تهاجم نرم سیاسی و فرهنگی، آن کشورها را تحت تأثیر خود قرارداد.

امام‌جمعه بوشهر بیان داشت: قیام رئیس‌علی دلواری تحولی عظیم در جهان ایجاد کرد یعنی یک برهه تهاجم سخت را از بین برد و درسی به تمام متجاوزان داد.

صفایی بوشهری یادآور شد: انقلاب ایران در راستای مبانی قرآن و مکتب اهل‌بیت همان کاری که رئیس‌علی کرد را انجام داد و قیام امام و انقلاب مردم ایران، نئوکولاریزم را در جهان نابود کردند.

وی گفت: اکنون فصل نوینی از استعمار آغازشده و آن به شکل مدرن و حمله نرم است که هدفش دگردیسی ذهنیت مردم و تحول در نوع اندیشه و زندگی آنان است و در این روش مذهب، هوایت ملی، روح مقاومت و بیداری و اقتصاد مورد هدف قرارگرفته است.

امام‌جمعه بوشهر گفت: در این روش کشورهای استعمارگر به دنبال شستشوی دلخواه خود هستند که جوامع رنگ غربی به خود بگیرد.

صفایی بوشهری بیان داشت: هم حماسه رئیس‌علی دلواری و هم انقلاب ایران جهان سیاست را متحول کرد و اکنون با اندیشه‌های رهبری مرحله جدید از مبارزه با استعمار شروع‌شده و اکنون استعمار به دنبال این است که جامعه ما انگلیسی و غرب‌گرا شود به همین خاطر رهبری به شبیخون فرهنگی تأکیددارند.

وی بیان کرد: این انقلاب از رئیس‌علی و هدایت‌های امام و رهبری آموخته که نباید هیچ‌گاه در مسیر اندیشه‌های تفکر غرب بود بلکه با موازین اسلام و هویت ملی در مقابل آنان باید ایستادگی کرد.

امام‌جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: اگر قدرت‌های جهان در مقابل ایران پای میز مذاکره می‌نشینند در پرتو قیام رئیس‌علی و شجاعت امام و هدایت‌های رهبری و خون شهدا این کار صورت گرفته است.

صفایی بوشهری گفت: هرقدر به اسلامیت، هویت ملی و وحدت در عرصه‌های مختلف محکم بایستیم و رشد کنیم جهان غرب تسلیم خواهد شد.

امام‌جمعه بوشهر گفت: انگلیس هیچ‌وقت با ایران همراهی نکرده و همواره به دنبال کسب قدرت و ثروت جوامع هدف بوده اما بدانند تا این وحدت در سایه ولایت، هدایت‌های رهبری و حمایت‌های همه‌جانبه نظام در مسیر رهبری است، اگر همه آنان متحد شوند نمی‌توانند به انقلاب ایران نفوذ کنند.

وی بیان کرد: دشمن هیچ‌وقت از دشمنی خود دست  برنمی‌دارد بلکه شکل عوض می‌کند اما ایران با نگاه اسلامی و تاریخ پرشکوه استقامت در این عرصه همواره یک الگو برای جهان بوده است.

امام‌جمعه بوشهر افزود: انگلیس بداند استان بوشهر یک کتاب ضد استعماری برای تمام مردم جهان است که اگر بخواهند ماهیت انگلیس را بشناسند باید تاریخ بوشهر را مطالعه کنند و اگر به دنبال علمای بزرگ و وحدت و همدلی هستند نیز باید آیت‌الله بلادی، مجاهد برازجانی، علی‌نقی دشتی و..‌. مردم ایران، بوشهر و تنگستان را ببینند چراکه بوشهر کتاب پرشکوه تاریخ مقاومت، بصیرت و ولایتمداری است.

صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: بوشهر استانی است که هر بیگانه‌ای بخواهد از طریق خلیج‌فارس به ایران تجاوز کند، بدانند تنها مردم بوشهر برای دفن آنان کفایت می‌کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار