مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در همایش صادرات کرمان:
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: «هرچه ساختار مالی کشورهای مقصد منسجم‌تر و توسعه‌یافته‌تر باشد امکان اعمال قوانین بین‌المللی ازجمله تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا بیشتر است، به همین دلیل در حال حاضر صادارت ما به کشورهای سنتی مانند افغانستان و عراق رشد کرده و به کشوری مانند کره جنوبی که اقتصاد ساختاریافته دارد ۴۱ درصد کاهش یافته است».
کد خبر: ۸۰۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵ 16 December 2019

به گزارش تابناک خبرنگار فردای کرمان نوشت، افروز بهرامی در همایش روز صادرات استان کرمان بیان کرد: «ساختار اقتصادی مبتنی بر نفت در ایران، و صنعتی که بر اساس نیاز داخل و خودکفایی شکل گرفته و در حال حاضر صنعتگران ما برای ورود به بازار جهانی و رقابت با رقبای توانمند خارجی با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و استراتژی‌های توسعه‌ی صنعتی که در تمام این سال‌ها بر اساس جایگزینی واردات شکل گرفته و نه بر اساس توسعه‌ی صادرات، منجر به این شده از حجم صادرات ۲۳ تریلیون دلاری دنیا با احتساب نفت، نیم‌درصد و بدون احتساب نفت، ۲۳ دهم درصد سهم داشته باشیم».
وی افزود: «این سهم نیز در بخش صادرات غیرنفتی عمدتا صنایعی هستند بر اساس فلزات پایه و منابع طبیعی که نسبت اشتغال آن‌ها و سرمایه‌گذاری برای آن‌ها بسیار پایین و مغایر و با اهداف نظام است».
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: «اوایل دهه‌ی ۸۰ کل صادرات غیرنفتی کشور بین چهار تا شش میلیارد دلار بود که در سال ۹۰ به ۴۰ میلیارد دلار رسیدیم و علت آن توسعه‌ی صادرات صنعتی بود».
وی ادامه داد: «در شرایط حاضر نیز بخش عمده‌ی صادرات ما همان محصولات سرمایه‌گذاری پتروشیمی و فولاد سال‌های ۷۵ تا ۸۵ است».
بهرامی یادآور شد: «در برنامه‌ی ششم توسعه اشاره شده که سالانه برای رشد هشت درصدی به ۱۸۴ میلیارد دلارسرمایه‌گذاری نیاز داریم که این می‌تواند آینده‌ی صادرات کشور را با تهدید مواجه کند».
وی در ادامه با بیان این‌که در شرایط تحریم باید کالاهای صادراتی تنوع داشته باشد، گفت: «هرچه ساختار مالی کشورهای مقصد منسجم‌تر و توسعه‌یافته‌تر باشد امکان اعمال قوانین بین‌المللی ازجمله تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا بیشتر است، به همین دلیل در حال حاضر صادارت ما به کشورهای سنتی مانند افغانستان و عراق رشد کرده و به کشوری مانند کره جنوبی که اقتصاد ساختاریافته دارد ۴۱ درصد کاهش یافته است».
وی با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل دریایی، افزود: «باید از ظرفیت ۱۶ استان مرزی استفاده کنیم و همه‌ی این‌ها باعث شده استراتژی توسعه‌ی صادرات به ۱۵ کشور همسایه در دستور کار قرار بگیرد».
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: «۱۵ کشور همسایه عمدتا پر ریسک هستند، هفت کشور همسایه رتبه‌ی ریسک کشوری هفت را دارند و این صادرکنندگان را نگران می‌کند».
وی اضافه کرد: «هر کدام از این ریسک‌های سیاسی و تجاری می‌تواند در روند صادرات، وصول مطالبات حاصل از صادرات کالا و خدمات را با مشکل مواجه کند».
بهرامی با بیان این‌که در دنیا موسسات بیمه اعتبار صادراتی تشکیل شدند تا این ریسک‌ها را پوشش بدهند، خاطرنشان کرد: «در ایران هم در سال ۵۲ صندوق ضمانت صادرات ایران شکل گرفته و در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم خدمات بسیار حائز اهمیتی ارائه می‌شود».
وی توضیح داد: «این صندوق، مصادره شدن کشتی صادرکننده، مصادره شدن اموال در کشور هدف، تیره شدن روابط سیاسی با کشور مقصد و حتی ریسک‌های تجاری را با نرخ‌های کارمزد بسیار کم پوشش می‌دهد».
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: «در حال حاضر گشایش اعتبار انجام نمی‌شود و یکی از راه‌های اطمینان صادرکننده برای برگشت پول این است که از شرکت خریدار کالا، درخواست گشایش اعتبار بکند اما در حال حاضر که روابط بانکی محدود است بیمه‌نامه‌های ما تنها راه‌حل و جایگزین ال‌سی است».
وی با بیان این‌که فروش اعتباری یعنی اعتبار در کنار کیفیت و قیمت یک موقعیت است، اضافه کرد: «صادرکننده در شرایط تحریم به جای فروش ارزان باید کالای خود را اعتباری بفروشید، اگر صادرکننده نگران برگشت پول باشد بیمه‌های ما این مشکل را برطرف می‌کند و اگر نگران نقدینگی در مدت اعتبار است باز هم خدمت دیگری داریم که به تامین نقدینگی صادرات در فروش اعتباری کمک می‌کند».
بهرامی گفت: «صندوق ضمانت صادرات ضمانت‌نامه‌های تولیدی دارد که اگر صادرکننده نیاز داشته باشد مواد اولیه را از یک شرکت داخلی تامین کند، می‌تواند با این ضمانت‌نامه مانند ال‌سی داخلی عمل کند و با ارائه‌ی ضمانت‌نامه به شرکت فروشنده‌ی مواد اولیه از پرداخت وجه نقد خودداری کند».
وی خاطرنشان کرد: «در حوزه‌ی خدمات فنی و مهندسی نیز که یکی از مشکلات ارائه‌ی ضمانت‌نامه‌های مبتنی بر قرارداد است که این‌ ضمانت‌نامه‌ها را الان بانک‌ها نمی‌توانند ارائه می‌کنیم و ما الان این ضمانت‌نامه‌ها را ارائه می‌کنیم».
بهرامی افزود: «امیدواریم بتوانیم در شرایطی که همه جا از مشکلات صادرات صحبت می‌شود با پوشش این ریسک‌های تجاری و سیاسی مشکل صادرکنندگان حل کنیم».
به گزارش فردای کرمان در این مراسم از صادرکنندگان برتر استان کرمان تجلیل شد. 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار