فرماندار میاندوآب از زنده شدن لیلان چای خشکیده در پی بارش‌های مناسب بهاری خبر داد و گفت: پس از 20 سال خشکسالی، آب در لیلان چای جاری شد.
کد خبر: ۷۳۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ 07 April 2019
«لیلان چای» میاندوآب پس از 20 سال زنده شد

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مهدی قهرمانی  پس از بارش فراوان باران در چند هفته  گذشته، رودخانه خشکیده «لیلان چای» که از دل شهر میاندوآب می گذرد، پس از 20 سال، بار دیگر از کوه سهند جاری شد.

وی خاطرنشان کرد: رودخانه لیلان چای که از کوه‌های سهند آذربایجان‌شرقی سرچشمه می‌گیرد پس از گذر از شهرستان‌های مراغه و ملکان وارد شهرستان میاندوآب در آذربایجان‌غربی شده و سپس در «میاندوآب» وارد زرینه رود می شود و از این طریق به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

فرماندار میاندوآب افزود: رودخانه لیلان چای که بخشی از آن در میاندوآب قرار دارد، پس از سال‌ها بی آبی و خشکی به دنبال بارش باران در مهر ماه ۹۳ باز جان گرفته و پر آب شد اما متاسفانه دوباره به حالت خشکسالی تبدیل شد و سپس با بارش نعمت‌های الهی در فروردین سال جدید شاهد زنده شدن این رودخانه و خوشحالی کشاورزان هستیم.

وی تصریح کرد: لیلان چای به معنی رودخانه گل آلود بوده و علت نام گذاری این رودخانه به لیلان چای وجود سیلاب های سالیانه بسیار این رودخانه و به جای گذاشتن گل و لای فراوان در منطقه است، به طوری که مردم مسن منطقه حتی در فصل تابستان از وجود خطر سیل این رودخانه خبر دادند.

قهرمانی اظهار کرد: در کتاب خاماچی که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسیده، دبی سالیانه  این رودخانه در حدود ۶۳ میلیون متر مکعب نوشته شده که یکی از رودخانه‌های مهمی بود که به دریاچه ارومیه جاری می‌شد.

به گزارش فارس، رودخانه لیلان چای از ارتفاعات جنوبی آذربایجان‌غربی و کوه های سهند آذربایجان‌شرقی سرچشمه می گیرد، رودخانه لیلان از دو شاخه اصلی بنام های بلوک آباد و سراجو چای که در محلی بنام روستای “کوسه صفر” بهم می‌رسند، تشکیل شده است و در ادامه این رودخانه در میاندواب وارد زرینه رود می‌شود و در نتیجه به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار