توضیحات روابط عمومی اداره بنادر هرمزگان
یادداشت: صبا
در پی حادثه غرق کشتی اس ال استار در واپسین روزهای سال 97 که موجب حیرت کلیه کارشناسان کلیه صاحب نظران حوزه دریایی کشور داشت و حتی بازتاب منفی آن در سطح بینالمللی نیز منعکس گردید، در تاریخ ششم فروردین ماه سال 98 روابط عمومی اداره کل بنادر با انتشار یاداشتی توضیحاتی در خصوص این حادثه منحصر به فرد ارایه کرد که به دلیل محتوی مطالب به نظر میرسید این توضیحات، جوابیه تلویحی خطاب به منتقدان و مطالبهگران باشد.
در بخش عمدهای از این یادداشت به ارایه آمار کلی ومبهم ازعملکرد اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در سالی که گذشت پرداخت شد و از آنجایی که اقدامات انجام شده از جمله افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی خلق الساعه نبوده پروژههایی با بازه زمان اجرایی حداقل 7 ساله وبه همت 4 مدیرکل اسبق اداره کل بنادر و دریانوردی استان در گذشته هم اکنون به ثمرنشسته و در زمان افتتاح نیز با صرف توان بالا پوشش رسانهای گستردهای توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز برای انعکاس آن بعمل آمد.
علاوه بر این از آنجایی که این یادداشت به منظور توضیح حادثه تاسف برانگیز غرق کشتی در بزرگترین بندرکانتینری کشور رخ داد، لذا ارایه آمار وعملکرد بعضاً سایر مدیران زحمت کش در گذشته به نام خود قطعاً گرهی از مشکلات مدیریتی لاینحل اداره کل بنادر و دریانوردی استان که دلسوزان حوزه بنادر استان در سالهای گذشته بدان پرداختهاند باز نمیکند.
هرچند فرصت برای پرداختن به چرایی این موضوع که اکنون توان عملیاتی بندر شهید رجایی ۵٫۸ میلیون «تی ای یو» است چرا عدم برنامهریزی ومدیریت صحیح در اداره کل بنادر و دریانوردی استان باعث شده بندر شهید رجایی تنها با ۱٫۵ میلیون تی ای یو یعنی یک چهارم توان عملیاتی خود فعالیت کند و تبعات بیکاری و اعتصابات کارگری را در استان در پی داشته، برای اداره کل بنادر و دریانوردی استان محفوظ است.
در بخشی از توضیحات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به توضیح مباحث نظری و ابتدایی آشنایی با خطوط کانتینری وکشتیرانی و از جمله تعریف نماینده کشتیرانی و توضیح فرآیند ورود و عملیات تخلیه بارگیری کشتی های کانتینری در بنادر پرداخته که از آنجایی که مطالب ارایه شده جزو بدیهیات ورود هر کشتی کانتینر بر یا حتی سایر کشتی تجاری است درنتیجه دریافته جدیدی را به مخاطب ارایه نمیدهد.
در ادامه گزارش به ارایه توالی زمانی وقایع منتج به حادثه می پردازد و با بیان موضوعاتی همچون تهیه طرح چیدمان توسط عملیات کشتیرانی، تایید طرح توسط ترمینال اپراتور، افسر اول و یا فرمانده ونهایتاً بروز مشکل وکنار گذاشتن طرح چیدمان و مذاکره اپراتور گنتری کرن (کاربرجرثقیل دروازه ای) و عوامل کشتی و تصمیم گیری چند نفر عوامل عملیاتی در خصوص تغییر طرح بارگیری یک کشتی در پیشرفته ترین بندر کشور می انجامد که متأسفانه همین اذعان اداره کل بنادر و دریانوردی ، صحه بر رها بودن بندر شهید رجایی از بعد مدیریت و نظارت که دغدغه صاحب نظران و دلسوزان حوزه بنادر استان است میباشد.
درجایی دیگر از این گزارش به درج نادرست وزن کانتینر با وزن واقعی کانتینر اشاره شده که از آنجایی که کانتینرها حامل کالای صادراتی بودهاند و پس ورود از درب بندر شهید رجایی و عبور از چک پوینتهای مختلف که هریک میتوانست این مغایرت را کشف کند که متأسفانه به دلیل نبود نظارت و کنترلهای لازم که بی شک نخستین مورد ورود کالا با وزن و اطلاعات مغایر به بندر شهید رجایی نیز نمیباشد به وقوع پیوسته که امروزه جابجایی بار با اطلاعات غلط در هیچ پایانه بارگیری و یا پردازش کالا به گونهای که در بندر شهید رجایی عمل میشود پذیرفته نیست و خود بیانگر عقب افتادگی بندرشهید رجایی در کنترلهای مدیریتی در مقایسه با رقیبان منطقهای است.
درجایی دیگر علت وقوع حادثه را به عدم اطلاع وقوع شبه حادثه به برج کنترل نسبت داده شده که باز موید نبود هیچ سازوکار استاندارد عملیات و باز متأسفانه نبود هیچ پایش و نظارتی در حوزههای عملیاتی این بندر میباشد که اگر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در دو ، سه سال گذشته به جای برگزاری مانورهای نمایشی و فقط توجه به جنبه کمی و رسانهای مانورهای ایمنی، اقدام به تحلیل نقاط ضعف خود میکرد و با تحلیل واقعی و برنامه ریزی مدیریتی درستی در جلوگیری و مواجهه با بحران هایی از این دست بر می آمد امروز اعتبار حمل و نقل دریایی کشور زیر سؤال نمیرفت.
ولی تأسف بارترین بخش این گزارش عدم مسئولیتپذیری مسولان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مواجهه با تبعات این حادثه بهت آور و شانه خالی کردن از بار مسئولیت و پذیرش ضعفهای مدیریتی که منجر به بروز این حادثه گردید میباشد.جا داشت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به جای ساده انگاشتن ذهن مخاطب آگاه و مطالبه گر هرمزگانی و فرافکنی و القاء این موضوع به مخاطب که تقصیر حادثه تنها بر گردن چند اپراتور و افسر کشتی است، به بیان علل ریشهای ومدیریتی این حادثه میپرداخت.
امروزه همگان واقفند که بروز هر حادثه علل مختلفی دارد که بخش کلیدی جلوگیری از بروز حادثه معرفی علل ریشهای و بنیادی حادثه است که در این حادثه همان ضعفهای مدیریتی و نظارتی اداره کل بنادر و دریانوردی است که در گزارش مذکور مسکوت مانده است.
در پایان یادآوری این نکته ضروریت که آنچه در واقعیت اتفاق افتاده “حادثه غرق یک کشتی حدود صد متری” که درواقع بزرگترین حادثه غرق کشتی در بنادر کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است که با هیچ توجیه و فرافکنی مسئولان بندر شهید رجایی، مسولیت لایههای مدیریتی آن قابل کتمان نمیباشد.
باز این پرسش بی پاسخ در ذهن جامعه هرمزگانی می ماند که چگونه مدیرانی که توانایی بارگیری ایمن یک کشتی با ظرفیت تنها TEU197 را در بندری با ظرفیت ۵٫۸ میلیون TEU را ندارند چگونه مسئولیت ۲۴۰۰ کیلومتر سواحل استان هرمزگان و اداره پیشرفته ترین بندر کشور را میپذیرند؟!
انتهای پیام/*