بادوبرابرشدن قیمت ماهی ومیگودربوشهر:
بوشهر: قیمت آبزیان دریای جنوب این روزها بسیار افزایش یافته است؛ مسئولان درباره دلایل آن چیزی نمی‌گویند. اما صیادان محلی می‌گویند چند اتفاق در افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است؛ اول تفاوت پول ملی با ارز سایر کشورها که باعث شده صید در کشورهایی نظیر کویت و عراق فروخته شود. دوم حضور پررنگ کشتی‌های چینی که تمام دریا را جارو کرده‌اند. مستقیم به آن اشاره نمی‌کنند.
کد خبر: ۷۰۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱ 16 January 2019

بوشهر: قیمت آبزیان دریای جنوب این روزها بسیار افزایش یافته است؛ مسئولان درباره دلایل آن چیزی نمی‌گویند. اما صیادان محلی می‌گویند چند اتفاق در افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است؛ اول تفاوت پول ملی با ارز سایر کشورها که باعث شده صید در کشورهایی نظیر کویت و عراق فروخته شود. دوم حضور پررنگ کشتی‌های چینی که تمام دریا را جارو کرده‌اند. مستقیم به آن اشاره نمی‌کنند.

از ابتدای سال تاکنون قیمت آبزیان دریایی افزایش چشمگیری داشته و به گفته یکی از صیادان بوشهری هر کیلوگرم میگو از ۴۰ هزار تومان در سال گذشته به کیلویی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان در زمستان امسال رسیده است.

چرا قیمت میگو دو برابر شد؟/ آبزیان ایران سر سفره عراقیها و چینها

عبدالرسول غریبی یکی ازصیادان بوشهر به رویداد۲۴ می‌گوید: عدم برنامه‌ریزی درست در بخش صیادی باعث شده تا به زیست بوم آسیب برسد، ضمن آنکه صیادان چینی نیز در این قضیه بی تقصیر نیستند. بیشتر صیادان چینی در آب‌های عمان و بندر جاسک مشغول صید آبزیان دریایی هستند که هر چند به آن‌ها گفته شده به صید ماهی‌های تجاری اقدام نکنند، اما به علت عدم نظارت مسئولان انواع ماهی‌ها از سفره ماهی و مار ماهی تا فانوس ماهی و ... در کشتی‌های آن‌ها دیده می‌شود.

غریبی می‌گوید: با توجه به اینکه به صیادان خارجی مجوزی برای صید در ایران داده نمی‌شود، اکثر آن‌ها با شرکای ایرانی خود مشغول فعالیت هستند و مجوز را ایرانی‌ها دریافت می‌کنند و با شناور‌های چینی اقدام به صید آبزیان دریایی می‌کنند. چینی‌ها ازانواع آبزیان دریایی تغذیه می‌کنند و صید در ایران برایشان خوشایند است، زیرا ایرانی‌ها همه موجودات دریایی را استفاده نمی‌کنند پس به راحتی اقدام به صید آبزیان ما می‌کنند.

غریبی می‌گوید: شیلات هرساله باید آمار بیشتری از میزان تولید خود ارائه دهد، بنابراین دست به ریسک‌های مختلفی می‌زند تا آمار صید را افزایش دهد و همین موضوع باعث آسیب رساندن به زیست بوم شده است.

این صیاد جنوبی معتقد است زمانی که صید ترال به دریا می‌زند آن منطقه تا ۱۶ سال به عقب برمی گردد، هم اکنون که صید ترال به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها، زیستگاه‌ها و نسل آبزیان دریایی ممنوع است، چرا کشتی‌های بزرگ صیادی با این روش ممنوعه بدون اینکه کسی مانع آن‌ها شود آزادانه علاوه بر خالی کردن دریا به زیستگاه‌های آبزیان آسیب می‌زنند؟

سایه برخی مدیران میانی یک وزارتخانه در صید شناورهای چینی؟

یک منبع آگاه در شیلات درباره حضور شناور‌های چینی در آب‌های ایران به رویداد۲۴ خبر داده که بسیاری از شناور‌ها با حمایت برخی مدیران میانی یکی از وزارتخانه‌ها با چینی‌ها مشغول فعالیت هستند و انتظار می‌رود در این قضیه دولت اقدامات لازم را انجام دهد. 

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر آمار مختلفی از شناور‌های مشغول فعالیت در دست است که سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند که برخی از آنها اصلا فعالیت ندارند و برخی دیگر وجود خارجی ندارند.

صید شناورهای چینی شایعه است!

عیسی گل شاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان به رویداد۲۴ می‌گوید: صید کشتی‌های چینی در خلیج فارس تنها یک شایعه است، چینی‌ها تنها حرام گوشت‌ها را صید می‌کردند و از سوی شرکت‌های ایرانی استخدام شده بودند.

او ادامه می دهد: ما نیاز داریم تا برای بهره گیری از تکنیک‌های روز از شناور‌های مناسب استفاده کنیم، ما به جای اینکه این تکنولوژی‌ها را از اسپانیا و ایتالیا خریداری کنیم از چینی‌ها آن را گرفتیم و این موضوع ارتباط به کشوری خاص ندارد.

گل شاهی می‌گوید: در گذشته ۱۰ شرکت (شخص حقیقی و حقوقی) برای خرید میگو به اسکله مراجعه می‌کردند که در حال حاضر تعداد آن‌ها بیشتر شده و ۹ هزار تن میگو متقاضی بیشتری پیدا کرده و برای آنکه با نرخ پایین‌تری میگو را تهیه کنند از پای لنج آنرا می‌خرند و قیمت‌ها هم بیشتر از قبل شده است.

او ادامه می‌دهد: میگوی دریا مصرف داخلی دارد و بیشتر صادرات میگو از میگو‌های پرورشی هستند و یکی از اقلام مهم صادرات جنوب کشور میگو است، آمار ۹ ماهه امسال ۲۱ هزار تن به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار صادرات انجام شده که نسبت به سال گذشته با ۲۴ درصد رشد همراه بوده است.

گل شاهی می‌گوید: روش صید میگو وابسته به بستر دریاست و این موجود در کف دریا زیست می‌کند و یکی از دلایل آنکه تعدادشان کم شده به خاطر صید بی رویه و غیر مجاز از سوی ساکنان منطقه ساحلی خلیج فارس است و نسل میگو دستخوش تغییر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان در حالی مقصر کاهش آبزیان و میگو در دریای جنوب را صیادان محلی می‌داند که  صیادان محلی صدها سال است از این طریق امرار معاش کرده‌اند بنابراین این سوال پیش آمده اگر مقصر صیادان بوده‌اند چرا در سال‌های گذشته مشکل این‌چنینی وجود نداشته و چرا زمانی که پای کشتی‌های چینی به دریا باز شد، این مشکلات ایجاد شده است!

نماینده بندرعباس: کشتی‌های چینی مشارکتی کار می‌کنند

چندی پیش احمد مرادی نماینده بندرعباس درباره اظهارات مدیران شیلات گفته بود «مسئولان مربوطه در شیلات صداقت به خرج نمی‌دهند و آن را بیان نمی‌کنند. قبلا این کشتی‌ها با پرچم کشور چین می‌آمدند. اما بعدا که سر و صدای قضیه درآمد؛ پرچم ایران را به جایش نصب کردند. خدمه‌ها اکثرا چینی هستند و دارند مشارکتی کار می‌کنند.»

در فیلمی که از پیش از این منتشر شده بود، فرماندارجاسك براي اطلاع از وضعيت به همراه خبرنگاران به دريا رفتند و بعد از چهار مايل دريايي، كارگران اين كشتي با قايق فرار مي‌كنند و انواع ماهي‌ها را در كشتي يافت كردند كه مجوز نداشتند. فرماندار مدعي بود كه با هر مسئولي تماس گرفته اعلام كرده كه از طريق سيستم، اين كشتي‌هاي چيني را كنترل مي‌كنند ولي به نظر اين ادعا صحت نداشت و چيني‌ها به غارت دارايي‌هاي مردم بومي مشغول بودند.

کیانوش جهانبخش عضو شورای شهر بندرعباس درباره حجم غارت آبزیان به رویداد۲۴ گفته چند کارشناس زیست محیطی اخیرا به من اطلاع دادند که مجوز نزدیک به ۲ تن و نیم بال کوسه برای صادرات گرفته شده است که امیدواریم مسئولان به این موضوع حتما پاسخ شفافی بدهند. شما ببینید که چه میزان کوسه باید صید شود که ۲ تن باله کوسه از آن جدا شود، کوسه‌ای که نقش مهمی در چرخه آبزیان دریا دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار