رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی:
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سیاست های اقتصادی گذشته مبنی بر توسعه صادرات همه نوع كالا، غیر اصولی و مقطعی بوده و هرگز به صادرات پایدار منجر نمی شود.
کد خبر: ۶۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 27 July 2015
به گزارش خبرنگار تابناک تبریز داود بهبودی در جمع خبرنگاران تشریح كرد: در گذشته بر این باور بودیم که صادرات هر کالایی می تواند برای كشور مفید باشد در نتیجه سطح باغات را توسعه داده و سیب و هندوانه صادر كردیم تا دلار وارد كنیم و خوشحال بودیم كه صادرات غیر نفتی داشته ایم غافل از اینكه این صادرات ما صادرات پایدار نیست و باید به جای صادرات هندوانه به فكر واردات آن می بودیم.

وی افزود: وضعیت منابع آبی و خاكی و سطح تكنولوژی ماشین آلات ما به گونه ای است كه شاید به عنوان مثال هندوانه ای كه هر كیلو یك دلار به فروش می رسد برای ما 10 دلار تمام شده است.

بهبودی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی كشور ما نه تنها می توانیم از برخی كشورها محصولات كشاورزی وارد كنیم، بلكه فعالان اقتصادی ما می توانند در كشورهایی مثل ارمنستان، تاجیكستان، تاتارستان و كشورهای شمالی پرآب كه زمین های بزرگ و مرغوبی هم دارند، زمین خریداری كرده و به كشت بپردازند و محصولات تولیدی را به ایران وارد كرده و به قیمتی كه دولت تعیین می كند، بفروشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اضافه كرد: این موضوع كه به كشت مجازی موسوم است جزو سیاست های سند تدبیر و توسعه می باشد؛ در عین حال باید به امر صادرات كالا هم توجه داشته باشیم، چرا كه در ازای دلارهای به دست آمده است كه می توانیم واردات داشته باشیم.

وی تاكید كرد: توسعه صادرات غیر نفتی به معنای توسعه تجارت غیرنفتی است و هیچ كشوری صادر كننده صرف نیست بلكه در ازای كالاهای صادراتی به دنبال واردات كالاهای مورد نیاز كشور خود می باشد.

بهبودی متذكر شد: واردات یك طرفه و صادرات یك طرفه اصولی نیست و در بلند مدت باید تقریبا با هم برابر باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :