لزوم نظارت جدی تر دستگاه های اجرایی؛
در این بین مصرف بی‌رویه سموم و سموم شیمیایی برای تولید محصول بیشتر در مزارع و باغ‌های کشاورزی گسترش یافته که باقی‌مانده این سموم در محصولات کشاورزی سبب ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله انواع سرطان‌ها می‌شود.
کد خبر: ۳۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 10 May 2015
تولید محصولات متنوع کشاورزی در مازندران باعث شده تا این استان به قطب کشاورزی در کشور محسوب شود.تولید محصولات مهمی همچون برنج،مرکبات ،صیفی جات غلات و...در مازندران باعث شده تا قسمت عمده ای از نیازهای کشور در تامین مواد غذایی مرتفع گردد.
به گزارش تابناک در این بین مصرف بی‌رویه سموم و سموم شیمیایی برای تولید محصول بیشتر در مزارع و باغ‌های کشاورزی گسترش یافته که باقی‌مانده این سموم در محصولات کشاورزی سبب ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله انواع سرطان‌ها می‌شود.
مصرف غیر کارشناسی كود و سموم شيميايي علاوه بر مشكلات اقتصادي، خسارات جبران ناپذيري را به محيط زيست و اكوسيستم ها وارد نموده و باعث به هم خوردن تعادل اكولوژيك در منابع مختلف نظير آب و خاك ميگردد . با توجه به وضعيت اقليمي حاكم بر استان مازندران و وجود سطح وسيع كشت محصولات بخصوص برنج و مركبات دراستان، استفاده روزافزون از كود و سموم كشاورزي و بالطبع ورود آب های حاوي اين مواد به منابع آبي استان ، منجر به آلوده شدن رودخانه ها به باقيمانده كود و سموم و بالا رفتن ميزان آلاينده هاي مهمي از جمله نيتراتها، فسفاتها و برخي فلزات سنگين نظير كادميوم و روي مي گردد . در اين خصوص اتخاذ سياستهاي مدي ريتي در جهت كاهش مصرف بي رويه و استفاده بهينه اين مواد در استان ضروري مي باشد
آنچه در این بین باعث نگرانی بیشتر می شود وجود سم و کود تقلبی در استان می باشد که بارها بارها توسط دستگاههای ذیربط کشف شده که این مساله می تواند مخاطرات جدی را برای محصولات استان به دنبال داشته باشد.
البته هر ساله با توجه به آغاز فصل کشاورزی و به خصوص برنج کاری شاهدیم که افراد سودجو با اطلاع از این نیازمندی مبادرت به عرضه سموم تقلبی در سطح بازار استان می نمایند که ضرورت نظارت دستگاههای اجرایی مرتبط با این حوزه را دو چندان می نماید.
هر چند کارشناسان امر تا کنون تدابیری جهت برخورد با این معضل در استان داشته اما متاسفانه نتوانستند آنطور که باید و شاید از ورود این محصولات تقلبی در بازار استان جلوگیری نمایند. لذا نظارت جدی تر به همراه اتخاذ شیوهای جدید تر و کنترل بیشتر بر فروشگاههای سم وکود استان می تواند سالی زارعی عاری از کود وسم تقلبی برای مازندران را در پی داشته باشد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار