کد خبر: ۲۸۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 20 August 2016
به گزارش تابناک یزد، روزنامه وقایع التفاقیه در گزارشی با عنوان« سر ریز آب کشور به شکم هندوانه‌ها» نوشت:« هشدارها نسبت به کاشت و صادرات هندوانه، راه به جایی ندارد. همچنان آمارهای گمرک از افزایش صادرات این محصول آب‌بر، آن هم در روزهایی که بحران خشکسالی هر روز پررنگ‌تر می‌شود، حکایت می‌کند؛ صادراتی که گفته می‌شود، هر چقدر ارز وارد کشور کند، در مقابل میزان آبی که از کشور خارج می‌کند، صرفه ندارد.

برطبق آمار گمرک، صادرات هندوانه در چهار ماه نخست سال به 327 هزار تن رسیده است؛ رقمی که در مقایسه با سه ماه نخست سال، 81 هزار تن رشد کرده و جای اینکه، خوشحالی از صادرات را با خود به همراه بیاورد، نگرانی نسبت به ازدست‌رفتن منابع آبی را با خود همراه کرده است.

گفته می‌شود برای تولید هر کیلو هندوانه، حداقل 300 لیتر آب مصرف می‌شود. برخی هم این میزان را 320 لیتر می‌دانند، این میزان صادرات هندوانه به کشورهای همجوار، به معنای ازدست‌رفتن 98 میلیارد و 100 میلیون لیتر آب است، آن هم در ازای 169 میلیارد و 384 میلیون تومان.

صادرات هندوانه درحالی در مقایسه با سه ماه نخست سال رشدی 81 هزار تنی را در کارنامه خود ثبت کرده که مدت‌هاست، کارشناسان آب و بخش کشاورزی نسبت به تولید این محصول هشدار می‌دهند و خواستار محدودشدن کشت این میوه آب‌بر شده‌اند، چه برسد به صادرات آن. در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر، صادرات هندوانه از سوی فعالان حوزه آب به صادرات آب معنی شده است. حالا آمارهای رسمی صراحتا از افزایش هفت درصدی صادرات هندوانه یا همان آب در چهارماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حکایت می‌کنند.

این میزان هندوانه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، همچون عراق، کویت، امارات متحده عربی، همسایه‌های شمالی همچون روسیه، ارمنستان و آذربایجان و همسایه‌های غربی و شرقی همچون ترکیه و افغانستان صادر شده است. در این مدت ایران آب را در قالب هندوانه به آلمان هم صادر کرده است. »
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار