کد خبر: ۲۲۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 08 May 2016
در حالی که انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه استان بوشهر در همان اسفندماه سال گذشته تعیین تکلیف شد ، نگاهی گذرا به عملکرد چهار منتخب جدید استان در مجلس دهم پس از انتخابات تا امروز می تواند تا حدودی استراتژی آینده آنها را نشان دهد.
بر اساس این گزارش ، حجت الاسلام خدری ، سعادت ، شهریاری و الماسی چهار مجلس نشین آینده بهارستان هستند که از روز هشت خرداد ماه و پس از تایید اعتبارنامه آنها در یک فرصت یک ماه رسما به عنوان نماینده مجلس کار خود را برای یک دوره چهار ساله آغاز می کنند .

به جزء شهریاری که دو دوره از حضور در مجلس را در کارنامه خود دارد که می تواند در نشست های غیر رسمی با مقامات کشوری و در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان از تجربه آن برای گفتگو با مردم بهره جوید ، دیگر منتخبین مردم از سه حوزه دیگر برای نخستین بار این نوع وکالت مردم را تجربه می کنند .

در این وضعیت شرایط هر چهار منتخب جدید در پساانتخابات هفتم اسفندماه ، تاکنون متفاوت بوده است به گونه ای که هر کدام به شکلی مشخص تقریبا چهره ای از خود را به نمایش گذاشته اند .

حجت الاسلام خدری ؛ منتخب بوشهر ، گناوه و دیلم

قاضی برجسته دادگستری شهرستان های گچساران ، بوشهر و تنگستان این روزها حال و هوای دیگری را تجربه می کند . وی که در اولین تجربه سیاسی خود با اختلاف سی هزار نفری نسبت به نفر اول ، نتوانست به مجلس نهم راه یابد پس از چهار سال فعالیت توانست با قریب به هفت هزار و چهارصد رای بیشتر از نفر دوم ، به عنوان منتخب جدید این حوزه بهارستان نشین شود .

خدری پس از احمدی نماینده کنونی دیر، کنگان ؛ جم و عسلویه دومین حقوقدان از استان است که می تواند به دلیل آشنایی با قانون و علم حقوق با گفتار و عملکردی سنجیده حامی منافع استان در خانه ملت باشد .

نکته در خور توجه از این منتخب جدید این است که پیش از آن که بهارستانی ببیند یک تیم رسانه ای را با خود همراه کرده است تا هر آن چه در محافل رسمی و غیر رسمی به آن اشاره می کند در آیینه مطبوعات و رسانه ها بازنشر داده شود که قاعده درستی است تا به سرنوشت نماینده کنونی این حوزه که به رغم پیگیری و فعالیت های زیاد و عملکرد مناسب ، از قدرت رسانه ها علی الخصوص در سه سال و نیم از چهار سال فعالیتش بهره ای نجست و متهم به کم کاری توسط مخالفینش گشت ، مبتلا نگردد.

به عبارت دیگر خدری تصمیم دارد از هم اکنون هر فعالیت انجام شده و نشده اش را با مردم از طریق رسانه ها در میان بگذارد تا چهار سال دیگر کسی نگوید که حاج آقا چه خبر و تا حالا کجا بوده اید.

البته وی این نکته را باید در خاطر داشته باشد که زمان انخابات تمام شده و نباید شعار محور خود را مانند آن چیزی که هم اکنون در قالب منتخب مردم نه نماینده آنها شاهد هستیم مطرح کند.این که بیایید و وعده هایی به مردم دهد که عملا با توجه به کمبود شدید اعتبارات دولت در سال آخر فعالیتش شدنی نیست نمی تواند تامین کننده خواسته ها و مطالبات موکلانش باشد.

یکی از این موضوعات ته لنجی است. مسئله بارز و شاخصی که هشت شهرستان و سه نماینده از چهار نماینده استان را درگیر موضوع کرده است .در حالی که پس از رایزنی های گسترده استاندار و هر سه نماینده کنونی مجلس علی الخصوص نماینده بوشهر مشکل ته لنجی صرفا برای تخلیه بارهای فاسد شدنی لنج های تجاری در بنادر استان و آن هم به شکل محدود حل شده است تمام کردن این موضوع توسط حجت الاسلام خدری به نام خود و اطلاعی رسانی در یکی از مساجد گناوه در 48 ساعت پیش در حالی که به واقع مشکل ته لنجی به شکل کامل حل نشده است نمی تواند چندان مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.

طبیعی است که دولت به هر دلیل درست یا نادرست نمی خواهد اجازه دهد که در چنین قالب هایی در سطح کشور حقوق گمرکی کالاهای وارداتی نادیده گرفته شود و لابد برنامه ای برای ساماندهی آن نیز در نظر دارد تا بتواند بخش عمده ای از ردیف های منظور شده در بودجه عمومی کشور از سرفصل عوارض گمرکی را وصول کند که چانه زنی برای اخذ مطالبات استان علی الخصوص ملوانان سخت کوش که زندگی آنها با این موضوع در هم تنیده است باید در دستور کار وی و دیگر نمایندگان استان در مجلس آینده و حتی فعال کردن و همصدا کردن استان های مرزی مشابه بوشهر قرار گیرد.

سعادت ؛ منتخب حوزه دشتستان

سعادت به عنوان منتخب مردم شریف حوزه دشتستان ، پس از این که توانست کرسی مجلس را تصاحب کند سعی کرد بدور از هر گونه حاشیه و شعارهای متداول خود را نشان دهد.

وی اگر چه در این مدت تقریبا هفتاد روزه نشست و برخواست هایی هم در استان و در تهران داشته است اما ترجیح داد که چندان رسانه ای نشود  و با این کار اجازه ندهد که به دلیل این که هنوز خود را نماینده مردم نمی داند و فقط در حد منتخب مردم است چندان وارد وعده و وعیدهایی شود که بوی شعارهای انتخاباتی از آن متصاعد گردد.

البته عده ای می گویند که وی هنوز نتوانسته تریبونی از جنس خبرنگاری و پایگاه خبری را برای خود دست و پا کند تا از این طریق کارهای نکرده را در بوق و کرنا کند این در حالی است که وی هم می تواند مانند منتخبین دیگر استان در مجلس یک تیم رسانه ای را برای این کار در خدمت بگیرد ان چنان که یک تیم کاملا حرفه ای از رسانه ها در زمان انتخابات که به شکل ویژه ای سعی در نماد سازی از وی می کرد را با خود همراه کند که نقش مهمی در پیروزی وی در کنار سایر مولفه های مثبت و منفی عیان شده دیگر داشت.

روند کنونی عملکرد سعادت به شکلی معقول و پسندیده تر از دیگر منتخبین مجلس خود را نشان می دهد هر چند که این روند اگر با سکوت وی در مجلس دهم استمرار یابد کاملا ناخوشایند و نشان از بی برنامگی وی خواهد بود و باید وی برای اخذ مطالبات گسترده مردم دشتستان تلاش کند و هر نوع تلاش به ثمر نشسته را در اختیار مردم قرار دهد.

شهریاری ؛ منتخب دشتی و تنگستان

یکی از نقاط قابل اتکاء شهریاری ، تجربه نمایندگی وی در ادوار گذشته مجلس در کنار سال ها ارتباط با بدنه مجلس به عنوان معاون وزارت های راه و شهرسازی و معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و دارایی ( از سال 85 تا 92) می باشد که سبب شده با قوانین چندان بیگانه نباشد .

مردم حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان به زعم فعالیت های 16 ساله پورفاطمی از منتخب جدید خود در مجلس مطالبات بسیاری دارند که شهریاری باید از هم اکنون حساب ویژه ای بر روی آن بازکند.

هرچند شهریاری در مناسبت های مختلف پس از انتخابات اسفندماه 94 و به شکل منظم و از قبل تعیین شده ای در حال سرکشی به روستاها و شهرهای حوزه انتخابیه اش است ولی باید فراموش نکند که مردم در دو دوره گذشته بدلیل کمترین زمان ممکن برای سرکشی از حوزه انتخابیه اش ، چندان خاطره خوبی از وی در ذهنشان ندارند و اگر پورفاطمی در این دوره موفق به اخذ تایید صلاحیتش می شد شاید اتفاقات دیگری رقم می خورد.

حال مردم دشتی و تنگستان از منتخب جدیدشان انتظار دارند که در این دوره به مانند آن چه که پس از انتخابات تاکنون شاهد آن هستند حضور وی را در سطح این حوزه بیشتر لمس کنند .

از نکات قابل توجه این است که شهریاری تاکنون موفق به داشتن یک تیم منسجم رسانه ای برای اطلاع رسانی از نشست هایش در طی هفتاد روز گذشته نشده و اخبار وی بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی و آن هم به شکل ناقص و گاهی نیز از طریق خبرگزاری ها به شکل محدود منتقل می گردد.

وی هرچند به عنوان گزینه مورد حمایت اصول گرایان به مجلس راه یافته اما خود در گفتگو با سایت خلیج فارس در 24 اسفندماه سال گذشته مدعی شده که «من منطق و روش خاص خودم را دارم و هیچ جناحی نمی تواند مرا مصادره کند» اما تاکنون به غیر از یک نشست با نخبگان شهرستان های دشتی و تنگستان که نوع انتخاب این نخبگان هنوز مشخص نیست که با چه معیارهای انجام شده با هیچ گروه سیاسی در سطح استان وارد نشست عمومی نشده است .

از نکات مثبت این روزها وی این است که ترجیح داده در نشست هایی که با مردم حوزه انتخابیه اش برگزار می کند خیلی شعارندهد و معتقد است که حلقه مفقوده در استان بوشهر و شهرستان‌های دشتی و تنگستان و عاملی که باعث شده این استان ثروتمند که رتبه اول ثروت در بین استان‌های کشور را به لحاظ ذخایر و منابع مادی دارد نتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند به خاطر نادیده گرفته شدن منابع و نیروی انسانی است و بیشتر نگاهش را به توجه به نیروی انسانی کارآمد برای رفع مشکلات این حوزه اختصاص دهد.

الماسی ؛ منتخب دیر، کنگان ، جم و عسلویه

اولین بانو نماینده جنوب استان بوشهر پس از انقلاب می رود که به عنوان هجده بانو ( در صورت تایید مینو خالقی ) عضو مجلس دهم حضور این قشر را در میان 290 عضو راه یافته به بهارستان تجربه کند.

الماسی تاکنون نشان داده که علاقمند به مطرح شدن در عرصه رسانه است و عملکردش را به گونه ای توسط یکی از مشاورین اصلیش طراحی می کند که بتواند از رسانه ها بیشترین استفاده در راستای اطلاع رسانی از عملکردش انجام دهد.

وی تاکنون سعی کرده که بیشتر با ساختارهای سیاسی موجود در حوزه انتخابیه و حتی مرکز استان داشته باشد و کمتر خبری از نشست های وی با مردم در خروجی خبرگزاری ها و مطبوعات دیده می شود این در حالی است که حوزه انتخابیه وی چندان سیاسی نیست و بیشتر مردم بدنبال داشتن نماینده ای هستند که بتواند با توجه به میزبانی گسترده از صنایع نفت و گاز حقوق قانونی آنها را از وزارت نفت باز ستاند.

اگر الماسی ترجیح دهد که به جای فضای مردمی ، رویکردی سیاسی محض با نشست و برخواست با گروه های خاص سیاسی در نظر گیرد طبیعی است که خیلی زود اقبال از وی باز ستانده می شود و در حالی که باید چهار سال نماینده مردم در مجلس باشد چندان از طرف مردم به دیده مناسب و در خور شان یک نماینده مجلس دیده نمی شود .

به یاد داریم که یکی از نمایندگان همین حوزه به دلیل این که تمرکز خاصی برای پیگیری مطالبات مردم نداشت و بعدها نیز مثل قبلش در جنوب استان زندگی نمی کرد در سال آخر نمایندگیش حتی جواب سلامش نیز توسط مردم آن حوزه پاسخ داده نمی شد و به بدترین شکل از راه یابی به مجلس بعد عقب ماند.

الماسی باید بداند که رسانه ها تمامی گفتارهای وی به مانند گفتارهای دیگر نمایندگان مجلس را به شکلی واقعی و دقیق رصد می کنند پس نباید به گونه ای رفتار کند که از طرف رسانه ها متهم به خلاف گویی شود .

یکی از نمونه های بارز این نو گفتار وی موضوع حذف ته لنجی بود که وی در یازدهم اردیبهشت مدعی شده بود با تعدادی از دیگر منتخبان استان‌ های بوشهر، خوزستان و هرمزگان نیز در میان گذاشته‌ است! ادعایی که در پیگیری های  سایت خبری«استان24» با سایر منتخبان استان رد شد.

حال با این شرایط و در حالی که تا هشتم خرداد ماه ، 22 روز دیگر برای آغاز به کار مجلس دهم زمان باقی مانده است باید شاهد رفتارهای چهار منتخب مردم استان در مجلس شورای اسلامی باشیم که بدون تردید نماینده کل استان از همه اقشار و گروه ها هستند و مردم برای رفع مشکلات معیشتی ، اشتغال ، تولید و حتی مشکلات شخصی چشم و امیدشان به آنها بسته است .

یادداشت : مهرداد جشنی پور ؛ خبرنگار و فعال رسانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار