امام جمعه شاهرود:
به گزارش تابناک سمنان،امام جمعه شاهرود با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ اعتکاف در جامعه، گفت: اعتکاف یکی از شیرین ترین فرایض جمعی در دین مبین اسلام است.
کد خبر: ۲۰۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 06 April 2016
حجت الاسلام محمود ترابی صبح چهارشنبه در نشست برنامه ریزی اعتکاف شاهرود به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، ضمن بیان اینکه اشاعه اقدامات سازنده در راستای ترویج فرهنگ اعتکاف به ویژه در بین جوانان می تواند اثرگذار باشد، ابراز داشت: اعتکاف در زمره عباداتی است که آثار فردی و اجتماعی آن بسیار ماندگار تقلی می شود و معتکفان از سرچشمه زلال آن تا مدت ها سیراب می شوند.

وی افزود: ویژگی دوم اعتکاف تاثیر برونی یا اجتماعی آن در بین اقشار جامعه است که می تواند فرهنگ دینی و معنوی را اشاعه دهد به طوری که در هنگام برگزاری این فریضه، فضای شهر از رایحه خوش معنویات، عطرآگین می شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت جامعه برای ترویج اعتکاف

امام جمعه شاهرود با اشاره به استقبال خوب مردم این شهرستان از اعتکاف طی سال های گذشته، گفت: با وجود استقبال مردم از اعتکاف، ما همچنان معتقدیم که از ظرفیت های شهر معلمان دین و اخلاق به خوبی استفاده نشده و با برنامه ریزی می توان از ظرفیت های خوب موجود در شهرستان شامل قشر جوان جامعه، روحانیان، موثران شهرستان، فعالان فرهنگی، فضاهای معنوی در اشاعه فرهنگ دینی بهره بهینه برد.

ترابی با اشاره به برنامه ریزی درست در اجرای اعتکاف۹۵، توضیح داد: در اجرای برنامه های فرهنگی و فرایض دینی از این دست، تمرکز گرایی مناسب نیست و باید به سلایق مختلف تحت لوای چارچوبی یکسان احترام گذاشت تا بتوانیم در جذب هرچه بیشتر اقشار مختلف به ویژه نسل جوان جامعه به فرایض دینی موفق عمل کنیم.

وی اعتکاف را فرصتی طلایی برای اشاعه فرهنگ دینی به ویژه در بین نسل جوان دانست و ادامه داد: اشاعه فرهنگ اعتکاف در کنار برنامه ریزی صحیح می تواند در جذب حداکثری اقشار مردم به مساجد و معنویات موثر باشد و در این بین تهاجم فرهنگی دشمنان کم رنگ شود.

حضور روحانیان در اعتکاف تقویت شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در این نشست اعتکاف را فرصتی خوب برای ترویج معارف اسلامی و دینی دانست و گفت: حضور روحانیان در مراسم ویژه و معنوی اعتکاف می بایست تقویت شود.

حجت الاسلام علی شکری با بیان اینکه حضور روحانیان در اعتکاف می تواند با اجرای برنامه های ویژه فرهنگی همراه باشد، ابراز داشت: مشاوره مذهبی، بیان احکام دینی، برگزاری محافل انس با قرآن مجید، مسائل تربیتی، قرائت ادعیه دینی، نکات آموزشی می تواند در زمره برنامه های روحانیان حاضر در اعتکاف باشد همچنین حضور روحانیان در کنار جوانان می تواند در ایجاد انگیزه و الگو پذیری نسل آینده ساز ایران اسلامی موثر باشد.

وی ادامه داد: برگزاری اعتکاف با برنامه ریزی مناسب با هدف گذاری دقیق می تواند راه مناسبی برای اشاعه فرهنگ دینی در جامعه و بین اقشار مختلف باشد.

اسامی معتکفان در سامانه ملی ثبت خواهد شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به لزوم حفظ ارتباط مسئولان فرهنگی با معتکفان در طول سال، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی سامانه ای را ایجاد کرده است که در سال گذشته و جاری نسبت به ثبت اسامی حضار در این اعتکاف اقدام کرده و می کند چرا که این مهم می تواند ارتباط تنگاتنگ معتکفان با نهادهای فرهنگ ساز و برنامه ریزی جامعه را مستحکم سازد.

شکری افزود: ارتباط بین معتکفان و نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی در طول سال می تواند در زمینه ارسال محصولات فرهنگی، دعوت در آئینها و برنامه ریزی برای انجام مراسم اعتکاف در سال های آتی موثر واقع شود.

وی در ادامه خواستار توجه ویژه مسئولان و به ویژه هیئت امنای مساجد در انجام هرچه بهتر مراسم اعتکاف ۹۵ شد و بیان داشت: برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اعتکاف می تواند در جذب حداکثری مردم به ویژه جوانان به مساجد تاثیرگذار باشد.

۱۶مسجد شاهرود میزبان معتکفان خواهند بود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهرود نیز در ادامه این مراسم از برگزاری مراسم اعتکاف در ۱۶مسجد این شهرستان خبر داد و گفت: در سال گذشته بالغ بر هشت هزار نفر در اعتکاف استان سمنان حضور داشتند که بیش از یک هزار و ۴۰۰نفر از آنها متعلق به شاهرود بود که این میزان حضور مردمی در سال جاری نیز پیش بینی می شود.

حجت الاسلام حمید عبدالهیان با اشاره به اینکه غالب معتکفان را بانوان تشکیل می دهند، ابراز داشت: دو سوم شرکت کنندگان در اعتکاف بانوان هستند و حضور جوانان در این فریضه دینی بسیار چشم گیر است.

وی افزود: برنامه ریزی مدون برای برگزاری اعتکاف مناسب می تواند با تشکیل دو کارگروه ویژه اجرایی و فرهنگی به خوبی صورت بپذیرد که طی آن عرضه محصولات فرهنگی مانند جزوات و کتاب برعهده کمیته فرهنگی و امور هماهنگی از جمله ثبت نام، افطار، سحر، حمل و نقل، اعزام به نماز جمعه و ... بر عهده کمیته اجرایی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار