اکنون پیشنهاد معرفی جزیره به عنوان یکی از مناطق مهم زیستگاه لاک پشت دریایی در سطح جهان مورد پذیرش کمیته داوری قرار گرفته و اطلاعات این منطقه در سایت تفاهم نامه(MOU IOSEA) قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ 24 October 2015
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست، معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: تمام مشخصات گونه های جانوری و گیاهی ، تهدیدهای زیستگاه و سوابق 15 سال فعالیت در جزیره شیدور برای دبیرخانه یادداشت تفاهم نامه حفاظت از لاک پشت های دریایی در منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا فرستاده شده است.
 
میثم قاسمی افزود: اکنون پیشنهاد معرفی جزیره به عنوان یکی از مناطق مهم زیستگاه لاک پشت دریایی در سطح جهان مورد پذیرش کمیته داوری قرار گرفته و اطلاعات این منطقه در سایت تفاهم نامه(MOU IOSEA)  قرار گرفته است.
 
وی گفت با معرفی شیدور بعنوان یک زیستگاه مهم جهانی فرصت استفاده از منابع، افزایش آگاهی عمومی- محلی و بین المللی در خصوص مناطق مهم لاک پشت دریایی، کاهش فعالیت هایی که احیانا تاثیر منفی بر زیستگاه لاک پشت دریایی دارد و افزایش ارتباط بین مناطق حفاظت شده امکان پذیر می شود.
 
معاون طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود : این جزیره به دلیل وجود لاک پشت دریایی و پرندگان در سطح جهان شناخته شده است و ارزش حفاظتی بالایی دارد.
 
قاسمی گفت : دبیرخانه یادداشت تفاهم نامه حفاظت از لاک پشت های دریایی در منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا ، زیرنظر کنوانسیون گونه های مهاجر (CMS) فعالیت می کند.
 
جزیره شیدور از توده های مرجانی تشکیل شده است که مرتفع ترین مکان آن هشت متر ارتفاع دارد و در اثر پدیده جزر و مد ،چند متر از امتداد ساحل جزیره را آب فرا می گیرد.
 
جزیره شیدور مهمترین زیستگاه جوجه آوری پرستوی دریایی گونه سفید ، کاکلی بزرگ، کوچک و پشت دودی در ایران است.
 
تاکنون در این جزیره ، ده گونه پرنده شناسایی شده که به جز چکاوک کاکلی و سِسک دم دراز ، بقیه مهاجر هستند و این جزیره همچنین یک زیستگاه مهم برای تخم گذاری لاک پشت های دریای پوزه عقابی و سبز است.
 
جزیره شیدور به عنوان یکی ازتالاب های با اهمیت بین المللی درسال 1378 در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.
 
جزیره شیدور با مساحت 98 هکتار در مجاورت جزیره لاوان و بنی فارور در خلیج فارس واقع شده است.
 
این جزیره بعلت داشتن شرایط زیستگاهی و امنیتی مناسب در فصول بهار و تابستان به بهشت پرندگان نیز معروف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار