مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی گفت: حادثه طبس باید ملی دیده شود و برنامه‌هایی که انجام می‌گیرد و برنامه‌ریزی می‌شود باید به این سمت برود که همه پای کار بیایند و به حادثه ملی نگاه شود و این نگاه نسبت به گرامیداشت از نگاه استانی به ملی و به بین‌المللی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶ 24 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی گفت: عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد. این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود که با شکست مواجه شد.

فلاحی ادامه داد: در سال ۵۹، در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودند، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.

وی بیان کرد: حضرت امام (ره) انقلاب را بر سه پایه خداباباوری، مردم باوری و خود باوری بنا نهادند که این کار به مردم و جوانان ما نیز هویت بخشید که اگر برای رضای خدا کاری کنید، خدا کمک می‌کند.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: جوانان لانه جاسوسی آمریکا را به تصرف خود برآوردند و اتفاقی که در صحرای طبس افتاد باعث پنبه شدن نقشه‌های دشمن شد و در واقع سیلی خورد و اولین شکست آمریکا از ایران در حادثه طبس بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار کرد: در حادثه صحرای طبس برداشت ما این است که اگر برای رضای خدا کاری کنیم خداوند یاری دهنده خواهد بود و خداوند به کمک ایران اسلامی آمد و باعث شکست دشمنان اسلامی شد، لذا بایستی اعتماد توکل و اعتقاد به خدا داشته باشیم.

وی تصریح‌کرد: حادثه صحرای طبس یک نگاه جهانی است، چون فقط حمله آمریکا به طبس ساقط کردن ایران اسلامی نبود بلکه یک حرکت انقلابی که در ایران به رهبری حضرت امام (ره) شروع شد و برای دشمن سنگین بود، چون تا قبل از آن به ایران تسلط داشت و لذا پیروزی ایران در سایر کشور‌ها باعث بیداری اسلامی می‌شود.

سرهنگ فلاحی افزود: نگاه جهانی به این قضیه بود که این حرکت ایران در مقابل آمریکا باعث شکست او در مقابل اسلام شد و این حادثه امیدی به مردم مظلوم مسلمان داد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: برگزاری و گرامیداشت این حادثه یک نگاه استانی و در مقطعی نگاه شهرستانی بوده، اما از زمان شکل گیری خراسان جنوبی، سال به سال نگاه استانی و برنامه استانی به آن شده و مسئولین در راس نه فقط استانی بلکه باید کشوری به این موضوع توجه داشته باشند.

وی افزود: این حادثه باید ملی دیده شود و برنامه‌هایی که انجام می‌گیرد و برنامه‌ریزی می‌شود باید به این سمت برود که کل کشور پای کار بیایند و به حادثه ملی نگاه شود و این نگاه نسبت به گرامیداشت از نگاه استانی به ملی و به بین‌المللی تبدیل شود.

سرهنگ فلاحی گفت: برنامه‌های مختلفی در سطح استان شکل خواهد گرفت با نام ۵ اردیبهشت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس و یادبود سردار شهید محمد منتظر قائم تنها شهید این واقعه و برنامه‌های محوری در شهرستان‌ها صورت خواهد گرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در خصوص موزه بین‌المللی و استکبارستیزی صحرای طبس هم گفت: پیشرفت فیزیکی این یادمان نزدیک به ۴۰ درصد بوده که با زیربنای ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع در حال ساخت است.

وی افزود: این یادمان از سال ۱۴۰۰ تا به الان ۱۹/۵میلیارد تومان تامین اعتبار شده، اما برای ساخت آن و تکمیل از همه دست اندرکاران و ریاست برنامه بودجه برای تکمیل این قضیه باید سنگ تمام بگذارند و این پروژه موزه بین المللی و استکبارستیزی صحرای طبس و پروژه فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان باید به عنوان زیرساخت فرهنگی حوزه ایثار و شهادت تلقی شود.

سرهنگ فلاحی گفت: پروژه‌های یادشده در این دولت سیزدهم تخصیص اعتبار شده و در این دولت نیز به بهره‌برداری خواهد رسید لذا باید نسبت به تامین اعتبار آن کمک شود.
/ایسنا

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار