برنامه اجرایی و عملیاتی تفاهم‌نامه منعقده بین آموزش و پرورش و سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵ 10 April 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه و اداره کل آموزش و پرورش استان، ۲۷ دی ماه سال گذشته تفاهم نامه ای جهت همکاری هرچه بیشتر برای ارتقا حوزه آموزش و پرورش استان امضا کردند و حالا بعد از سه ماه پیگیری و برنامه ریزی، طی نشستی با حضور مسئولین هر دو نهاد، برنامه اجرایی و عملیاتی این تفاهم نامه رسما کلید خورد.

مسلم حدیدی رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش، گفت: اهمیت این حوزه و نقشی که در پیشرفت و توسعه کشور دارد برهیچکس پوشیده نیست و با توجه به همین مسئله سازمان جهاد دانشگاهی از هیچ تلاشی برای ارتقا این حوزه دریغ نمی کند.

وی به انعقاد تفاهم نامه همکاری با آموزش و پرورش اشاره و ابراز امیدواری کرد این تفاهم نامه شروع همکاری خوب دو نهاد باشد و بتواند زمینه ساز اتفاقات خوب در حوزه آموزش و پرورش استان شود.

حدیدی گفت: بر اساس این تفاهم نامه هشت طرح و برنامه را برای دانش آموزان استان بر اساس ساحت های شش گانه آموزش و پرورش آماده کرده ایم که اجرای آنها نقش مهمی در تقویت حوزه آموزش و پرورش در استان خواهد داشت و در نهایت ثمره آن متوجه استان خواهد بود.

فردین یاوری معاون آموزش و پرورش استان هم در این مراسم با قدردانی از زحمات مسئولین سازمان جهاد دانشگاهی استان گفت: برنامه های بسیار خوبی برای دانش آموزان از سوی سازمان جهاد دانشگاهی تدوین شده که امیدواریم به خوبی هم اجرایی شود و شاهد ثمرات و برکات آن در استان باشیم.

وی بر لزوم تشکیل یک دبیرخانه مشترک با حضور نمایندگانی از دو نهاد تاکید کرد و افزود: در این دبیرخانه باید نحوه و چگونگی اجرای برنامه ها با جزییات آن بررسی شده تا بتوانیم به خوبی آن را اجرایی کنیم.

یاوری گفت: اولین دستور کار این دبیرخانه باید تکمیل تقویم اجرای رویدادهای مشترک باشد تا بتوانیم زمانبندی و برنامه ریزی دقیقی برای اجرای برنامه ها داشته باشیم.

معاون آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: با توجه به برنامه هایی که این سازمان برای دانش آموزان تدوین کرده، اجرای آنها نه تنها بر حوزه دانش آموزی اثرگذار خواهد بود، بلکه اثرگذاری خوبی هم بر فضای اقتصادی و فرهنگی استان خواهد داشت.

مهدی عبدالمالکی معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه هم در ادامه این نشست به تشریح هشت برنامه ویژه این سازمان برای دانش آموزان کرمانشاهی پرداخت.

عبدالمالکی گفت: این هشت برنامه بعد از انجام ساعت ها کار کارشناسی تدوین شده و امیدواریم بتوانیم بخشی از برنامه ها را تا پایان سال تحصیلی جاری و بخش اصلی آن را از مهرماه امسال و شروع سال تحصیلی جدید اجرایی کنیم.

وی از «اردوی راهیان پیشرفت» به عنوان یکی از این برنامه ها یاد کرد و افزود: در این برنامه دانش آموزان از بخش های مختلف سازمان جهاد دانشگاهی بازدید می کنند.

وی تصریح کرد: طی این برنامه دانش آموزان از پنج حوزه سازمان جهاددانشگاهی شامل موسسه آموزش عالی، پارک علم و فناوری، مرکز شتابدهی شغلی، مرکز آموزش های تخصصی و مرکز درمان ناباروری بازدید کرده و از نزدیک با فعالیت های آنها آشنا می شوند.

این مسئول گفت: با توجه به فعالیت های متنوع سازمان جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف کارآفرینی، شتابدهی ایده، حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور قطعا این بازدیدها می‌تواند به ایجاد روحیه امید و خودباوری در دانش آموزان منجر شود، چرا که آنها از نزدیک با فعالیت برخی شرکت ها که در سطح ملی و بین المللی فعالیت دارند آشنا می شوند و شعار « ما می توانیم» برای آنها مصداق عینی پیدا می کند.

وی افزود: از طرفی این بازدید موجب ایده پردازی برای دانش آموزان شده و زمینه آشنایی آنها با مسیر تبدیل ایده به عمل را فراهم می کند و حتی می تواند در تغییر مسیر تحصیلی و آینده شغلی آنها اثرگذار باشد.

عبدالمالکی گفت: در این طرح، بخش های مختلف سازمان در طول سال تحصیلی هر ماه میزبان شش تا هشت گروه ۵۰ نفره از دانش آموزان خواهند بود.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه از رویداد کارآفرینی نیشتمان به عنوان یکی دیگر از این برنامه ها یاد کرد و افزود: فرهنگ سازی و آشنایی با فضای استارتاپی از جمله اهداف این طرح است.

وی افزود: قطعا اجرای این برنامه به ارتقا فرهنگ کار و کارآفرینی در میان دانش آموزان و درنهایت جامعه منجر خواهد شد.

عبدالمالکی گفت: متاسفانه عمده تمرکز ما در بحث ارتقا فرهنگ کارآفرینی در حوزه دانشجویی بوده است و این درحالیست که شروع این کار باید از دوران مدرسه و در میان دانش آموزان باشد تا بتواند آنها را در مسیر شغلی آینده به درستی هدایت کند.

وی افزود: این برنامه در دو فاز اجرایی شده و در فاز اول معلمان و دبیران تحت آموزش قرار گرفته و در فاز دوم اجرای برنامه را برای دانش آموزان خواهیم داشت.

عبدالمالکی گفت: در این برنامه کارگاه های تخصصی کارآفرینی برگزار شده و این آمادگی را داریم که در هر کارگاه میزبان ۶۰ تا ۱۰۰ نفر از معلمان یا دانش آموزان باشیم.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه از «مرکز شتابدهی شغلی» به عنوان برنامه دیگر این سازمان برای دانش آموزان کرمانشاهی یاد کرد و افزود: در این مرکز به دنبال تبدیل سرمایه های ناملموس به ثروت هستیم و هدف اصلی مرکز هم کمک به هدفمندشدن آموزش ها در این حوزه است.

وی افزود: در این برنامه ابتدا مشاوره شغلی برای دانش آموزان برگزار شده تا بدانیم دانش آموز در چه حوزه هایی توانایی و استعداد دارد و در گام بعدی بحث آموزش او را دنبال کرده و بعد هم دانش آموز وارد دوره های کارآموزی شده و بعد از ارزیابی و سنجش دانش آموز توانایی ورود به بازار کار را کسب می کند.

عبدالمالکی صنایع دستی، مُد و پوشاک و کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دیجیتال را از جمله محورهای آموزشی در این مرکز عنوان کرد.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه در ادامه از «مناظرات دانش آموزی» به عنوان دیگر طرح این سازمان برای دانش آموزان استان یاد کرد و افزود: جهاد دانشگاهی متولی برگزاری مناظرات دانشجویی است و تاکنون ۱۲ دوره این مناظرات را در استان برگزار کرده ایم، اما اکنون برنامه داریم این مناظرات را در حوزه دانش آموزی برگزار کنیم.

وی افزود: برگزاری مناظرات به تقویت گفتمان و افزایش تحمل عقیده مخالف در میان دانش آموزان منجر می شود، چیزی که امروز به شدت به آن نیاز داریم.

عبدالمالکی گفت: این امکان فراهم است که این مناظرات در دو سطح نواحی آموزشی و پرورش و سطح استانی برگزار شود و آماده ایم که از سال تحصیلی جدید فراخوان داده و اجرای آن را آغاز کنیم.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه محورهای سیاسی، فناوری، علمی، اقتصادی، مدیریت شهری و ...را از جمله محورهای مورد بحث در این مناظرات عنوان کرد.

وی در ادامه از مسابقات فرهنگی، علمی و آموزشی به عنوان یکی دیگر از برنامه های سازمان جهاد دانشگاهی یاد کرد و افزود: این مسابقات شامل مسابقات کتابخوانی، قرآن، نهج البلاغه، برنامه نویسی ویرا، گیم، چالش جاذبه، محاسبات ذهنی،  سازه های ماکارونی و دومینو می باشد.

عبدالمالکی از «اندیشکده امید و آینده کرمانشاه» هم به عنوان یکی از دیگر از برنام های هشت گانه سازمان جهاد دانشگاهی برای دانش آموزان استان یاد کرد و افزود: این اندیشکده می تواند به شناسایی هرچه بهتر مسائل و دغدغه ها و چالش های حوزه دانش آموزی کمک کند.

وی افزود: همچنین از ظرفیت این اندیشکده میتوان برای مسئله شناسی در حوزه فرهنگیان استان هم استفاده کرد و قطعا با توجه به حضور صاحبنظران در اندیشکده راهکارهای خوبی برای مشکلات و دغدغه های حوزه آموزش و پرورش در ابعاد مختلف آن احصا خواهد شد.

این مسئول طرح «سفیران جهاد علمی» را هم طرح دیگر سازمان جهاد دانشگاهی عنوان و تصریح کرد: از جمله اهداف این طرح می‌توان به استعدادیابی، افزایش اعتماد به نفس، پرورش دانش آموزان خلاق و پوشش مناسب اوقات فراغت دانش آموزان اشاره کرد.

عبدالمالکی گفت: در این طرح مدیران مدارس سفیران جهاد علمی شده و دانش آموزان به عنوان «جهادیار» به تحقق اهداف طرح کمک می کنند.

وی افزود: طرح نهایی سازمان جهاد دانشگاهی برای دانش آموزان استان در بحث «تولید محتوا» قرار دارد که یکی از مشکلات اصلی در کشور محسوب می شود و اجرای آن به ارتقای فرهنگی جامعه کمک می کند.

عبدالمالکی گفت: با توجه به تدوین طرح ها و لزوم اجرای آنها، تقویم رویدادهای مشترک سازمان جهاددانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش استان تدوین شده و از اردیبهشت ماه امسال اجرای برخی برنامه ها آغاز شده و اجرای برنامه های اصلی به سال آینده تحصیلی موکول می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار