دانشمندان و جوانان ایرانی، کشور را در تعمیرات قطعات موتورهای ناوگان هواپیمایی کشور در سطح خاورمیانه به خودکفایی رساندند.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ 11 March 2024

به گزارش «تابناک البرز» دانشمندان ایرانی در شرکت مهندسی و ساخت  موتور و تجهیزات ایرانیان (مپنا هوایی )موفق به تعمیرات صفر تا 100 قطعات داغ موتورهایی ذیل پارت ۱۴۵ سازمان هواپیمایی کشوری با توان بومی خود شدند.

مهدی اکبری‌فر از متخصصان تعمیر قطعه مرکز هوایی مپنا در نمایشگاه صنعت هوایی پیام  در گفت و گویی با  خبرنگاران  با بیان اینکه آزمون تعمیر موتور به صورت ویژه بر روی موتور CFM56 که روی هواپیماهای خانواده ایرباس 320 و بویینگ 737 نصب می شود، انجام می‌پذیرد، گفت: برنامه های تعمیراتی در این مجموعه هم بر روی موتور و هم قطعات آن انجام می شود، ضمن اینکه دفتر طراحی و دپارتمان ساخت ما، تولید قطعات را نیز در برنامه خود دارد.

وی افزود: ماموریت نخست ما افزایش تاب‌آوری ناوگان هواپیمایی مسافری کشور از طریق نوسازی موتور و قطعات آن است. همچنین زمانی که ‌موتوری تعمیر اساسی می شود و یا قطعه جدیدی طراحی و ساخته می گردد، این قطعات بر روی موتور نصب شده و آزمون های مورد نیاز را بر روی آن انجام می گیرد تا از صلاحیت موتور و قطعه از نقطه نظر ایمنی و کارآیی پرواز طبق استانداردهای دقیق بین‌المللی اطمینان حاصل کنیم.

وی یکی از این آزمون ها را آزمون موتور دانست و اظهار کرد: این قطعه بر روی موتور نصب شده و موتور روشن شده و مراحل استارت، کروز و … و را با سرعت های دَوَران مختلف پیش می بریم. در عین حال یکسری سنسورها بر روی موتور نصب می شود که فشار و دمای موتور و میزان روغن و خنک کاری و مصرف سوخت را می سنجند و به صورت بازخورد توسط سیستم کامپیوتری جمع آوری کرده و با داده شاهد مقایسه می شود.

این جوان ایرانی با بیان اینکه دریافت مجوز نصب قطعه و آزمون های آن چند ویژگی دارد، ادامه داد: در این آزمون ها بعضی مواقع موتور بر روی بال هواپیما نصب می شود و بر روی زمین توالی تست را طی می کند. در چنین مواردی، اگر قطعه یا موتور ایرادی اساسی پیدا کند، می‌تواند آسیب جدی به بدنه هواپیما و بال آن وارد کند. بنابراین انجام آزمون‌ها در سلول تست راه حل سنجیده‌تری است.

وی اضافه کرد: سلول تستی که ما داریم این ویژگی را دارد که پرتابل و قابل حمل است و هر زمانی این قابلیت را داریم که این سازه را باز کرده و به محل مورد نظر ببریم که در شرایط آب و هوایی مختلف تست انجام دهیم که یک نمونه مثال زدنی در خاورمیانه است. 

وی گفت: فناوری خاص این تست سل ها در کشورهای معدودی مثل روسیه و آمریکا و کشورهای اروپایی و چین وجود دارد و کشورهای دیگر  به سمت تعمیرات گسترده و بازسازی گسترده ناوگان موتوری خود رفته اند و در خاورمیانه به جز ایران کشوری به این سمت حرکت نکرده مگر مواردی که با سرمایه گذاران خارجی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تعمیرات قطعات و تعمیر موتور به دلیل تحریم مشکل داریم و محدودیت های شدیدی داریم، افزود: چاره را در این دیدیم که خودمان به این سمت حرکت کنیم به خصوص شرکت مپنا در این سمت رفته و یک مجموعه بزرگ نخبگانی را از سال ۹۶ که استارت کار زده شده تا اکنون که یک مجموعه بزرگ حدود 900 نفری را از فارغ‌التحصیلان داخل و خارج از کشور دور هم جمع کرده ایم  و با همکاری سازمان هواپیمایی کشور گواهی نامه های لازم همچون پارت ۱۴۵، پارت ۱۴۷ و پارت ۲۱ را کسب نموده‌ ایم.

این جوان ایرانی اظهار کرد: در کنار یک تجربه چند دهه ای که در زمینه تعمیرات داشتیم و هم تجربه گسترده‌ای که مپنا در زمینه توربین های زمینی گازی از دهه 70 با همکاری شرکت های مطرح بین المللی مثل زیمنس داشته، این تجربیات در کنار هم جمع شدند تا نخبگان صنایع هوایی را جمع کرده و کاری کنیم که سابقه ای نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه نداشته است.
نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام از ۱۶ تا ۱۹ اسفند در فرودگاه بین المللی پیام برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار