رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: اجرای طرح مرمت، تعمیر و بازسازی قلعه سالار محتشم كلید خورد.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱ 24 June 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی افزود: پاکسازی کف فرش آسیب دیده، شمع گذاری سقف یکی از اتاق‌های دارای آجر کاری، ترمیم و مرمت کانال‌های نای کش، رفع آفات و موریانه از قسمت‌هایی از ستون‌های بیرونی و مرمت و بهسازی قسمتی از پشت‌بام قلعه تاریخی سالار محتشم با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ۶۵۰ میلیون ریال توسط پیمانکار ذیصلاح و با نظارت و کارشناسی این اداره کل آغاز شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین بیان كرد: مجموعه مصالح به كار رفته در قلعه سالار محتشم سنتی است كه با گذشت زمان فرسوده شده و بر همین اساس مرمت این بنای تاریخی به صورت مستمر در دستور كار قرار دارد.
او گفت: قلعه سالار محتشم متعلق به نوادگان محتشم است كه ۱۸۰ سال پیش ساخته شده و ۱۸ سال قبل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی افزود: این بنای تاریخی دارای عكاس خانه اختصاصی بوده و اكنون عكس‌های بسیاری از آن به جای مانده كه علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ شهرستان خمین نیز حایز اهمیت است.
وی ادامه داد:این بنا پس از مرمت و تجهیز، در خردادماه سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی خمین تبدیل شد و با نصب پیكره هایی، رسومات قدیمی این شهر از جمله «شب چله»، «كردعلی به كوه» و «كوسه ناقالدی» در آن به نمایش گذاشته شده است.
شهرستان خمین زادگاه معمار كبیر انقلاب در ۶۱ كیلومتری اراك قرار دارد كه مهمترین آثار تاریخی آن سنگ نگاره‌های تیمره، دستكندها، بیت تاریخی امام خمینی(ره)، تیمچه بازار، قلعه‌های تدافعی، كبوترخانه‌ها، قلعه سالار محتشم و ۲۴ بقاع متبركه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار