یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: از مختصات لارستان، کانون بارش در صورت فلکی جوزا ساعت ۲۱:۵۰ در آسمان حضور دارد و حدود ساعت ۰۵:۰۰ روز بعد به نقطه اوج خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ 18 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی با اشاره به اینکه سیارک کوتوله «اریس» سه‌شنبه _بیست‌وششم مهرماه_ به نقطه تقابل با خورشید می‌رسد، اظهار کرد: این سیارک در صورت فلکی نهنگ، بیشتر شب قابل مشاهده است و نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. وقتی جرمی در آسمان در مقابل خورشید قرار دارد، بدان معنا است که در زمان غروب خورشید طلوع می‌کند و در زمان طلوع خورشید غروب می‌کند.

وی ادامه داد: این جرم آسمانی از مختصات رصدخانه لارستان بین ساعات ۱۹:۳۳ تا ۰۴:۰۸ قابل مشاهده است. «اریس» دورترین سیاره کوتوله از خورشید است که نسبت به باقی سیارک‌ها در منظومه شمسی جرم بیشتری دارد؛ درواقع بزرگ‌ترین شیء آسمانی غیرسیاره‌ای است که به دور خورشید حرکت می‌کند. تقریباً در همان زمان که اریس در مقابل خورشید قرار دارد، نزدیک‌ترین فاصله خود را نسبت به زمین دارد که به آن «حضیض زمینی» گفته می‌شود و باعث می‌شود در درخشان‌ترین حالت خود ظاهر شود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان افزود: در واقعیت اریس بسیار دورتر از زمین در منظومه شمسی می‌چرخد (با فاصله متوسط ۶۷.۹۷ برابر فاصله زمین و خورشید) بنابراین درخشندگی این سیارک در موقعیت مقابله و مقارنه خورشیدی چندان متغیر نیست. حتی وقتی اریس در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین است، آن‌قدر از زمین فاصله دارد که نمی‌توان این جرم را بیش از یک نقطه نورانی ستاره مانند از طریق تلسکوپ تشخیص داد. در وضعیت مقابله اریس در فاصله 94.91 AU نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و به حداکثر روشنایی ۱۸.۷ می‌رسد. مدت زمان حرکت انتقالی اریس دور خورشید حدوداً ۵۶۰ سال زمینی است.

بارش شهابی اپسیلون جوزایی (Epsilon Geminids)
بیژنی تصریح کرد: بارش شهابی اپسیلون جوزایی از بیست‌ودوم مهرماه تا پنجم آبان‌ماه فعال است و حداکثر تعداد شهاب‌ها را حدوداً سه‌شنبه _بیست‌وششم مهرماه_ می‌توانید رصد کنید. در مقایسه با بارش جوزایی که در آذرماه اتفاق می‌افتد، اپسیلون جوزایی بسیار ضعیف‌تر است که از دید بسیاری از علاقه‌مندان به آسمان شب با وجود چند شهاب در ساعت، ارزش وقت گذراندن در طول شب را ندارد، به خصوص اگر هوا سرد باشد. با این حال، چون پیک این بارش به بارش شکارچی نزدیک است، امکان دارد بتوانید تعداد بیشتری شهاب را تماشا کنید.

وی خاطرنشان کرد: از مختصات لارستان، کانون بارش در صورت فلکی «جوزا» ساعت ۲۱:۵۰ در آسمان حضور دارد و حدود ساعت ۰۵:۰۰ روز بعد به نقطه اوج خواهد رسید. انتظار می‌رود همزمان با پیک بارش حدود سه شهاب سنگ در ساعت (ZHR) قابل مشاهده باشد. با این حال این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود که کانون بارش مستقیماً بالای سر ناظر زمینی قرار داشته باشد. از منطقه لارستان ممکن است بتوانید حداکثر دو شهاب را در ساعات اوج مشاهده کنید. البته در این شب ماه ۲۳ روزه از ساعت ۲۳:۰۰ تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارد و نور آن تداخل قابل توجهی در طول شب ایجاد می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار