معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت اگر اپیدمی دخانیات مهار نشود کشورهای ایران، مصر و پاکستان تا ۴۰ سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را خواهند داشت.
کد خبر: ۱۰۴۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷ 23 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی افزود: آسیب های اجتماعی و به ویژه پدیده اعتیاد از جمله مخاطرات مهم تربیتی برای نوجوانان است که بی توجهی به آن می تواند تمام تلاش های تربیتی مدرسه و خانواده را تحت الشعاع قرار داده و موجب شکست آن شود و در نتیجه آینده نسل جوان کشور را دچار خطر کند.
وی با تاکید بر نقش سازمانهای مردم نهاد در کاهش آسیب ها یادآورشد: سازمان های مردم نهاد حلقه های نهادمند ارتباطی بین مردم و دولت هستند آنها می خواهند آسیبی از آسیب های اجتماعی را بدون چشم داشت مادی و هدفی تجاری پیگیری کرده و در جهت رفع و یا کاهش آن ها گام بردارند یا موضوعی از موضوعات و پتانسیل های محله، شهرستان، استان و... را معرفی کنند.
وی تاکید کرد: در راستای اجرای بیانیه سازمان ملل متحد برای کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر، ایران هدف، کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ تعیین شده است.
دکتر علیمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت شیوع مصرف دخانیات به ویژه در میان جوانان بسیار نگران کننده است تاکید کرد: دلیل اصلی بالا بودن شیوع مصرف در بین نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل آنها به مصرف قلیان است.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت : افزایش آگاهی مردم در مورد تأثیرات زیست محیطی ناشی از کشت توتون، تولید، توزیع و مصرف تنباکو و مواد دخانی، آموزش افراد جامعه نسبت به مضرات استعمال دخانیات، افزایش آگاهی مردم نسبت به ترفندهای صنایع دخانی و تلاش این صنایع برای تغییر چهره خود، ایجاد انگیزه مضاعف در مصرف کنندگان دخانیات و توانمندسازی برای توقف مصرف تنباکو و مواد دخانی برای حفظ سالمتی، حمایت و پشتیبانی از اماکن و وسایل نقلیه عمومی بدون دخانیات، حمایت و تقویت مشارکت سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، نظارت دقیق بر اجرای قوانین کنترل دخانیات و تشویق فعالین در حوزه کنترل و مبارزه با دخانیات مهمترین اقداماتی است که در راستای دستیابی به محیط زیست بدون دخانیات می توان انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار