دبیر علمی هشتمین اجلاس رشد و توسعه شهری و حفاظت بافت تاریخی در حوزه اوراسیا در فوروم همدان گفت: تأسیس شهرداری بافت تاریخی در همدان ضروری است.
کد خبر: ۱۰۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 29 September 2015

سعید علی ‌تاجر در نشست خبری این اجلاس که در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از پیشنهادات ما در اجلاس به مدیریت شهری همدان، تأسیس شهرداری بافت تاریخی است.

به گزارش تابناک همدان؛ وی ادامه داد: در حال حاضر ما شهرداری نواحی را داریم که بخشی از بافت تاریخی را تحت پوشش قرار داده اند و چنین وضعیت و مدیریتی صحیح نیست و باید شهرداری بافت تاریخی راه اندازی شود تا در کنار توسعه شهری و ساخت و سازها، بافت تاریخی را حفظ کند.

علی‌تاجر افزود: روابط و قوانین کار باید به گونه‌ای باشد که حیات خود را ادامه دهند لذا نیاز داریم روابط و تعاملاتی با مدیریت شهری ایجاد شود تا بتوانیم به هدف مورد نظر بسیم.

علی تاجر همچنین تصریح کرد: شهر یزد یکی از شهرهای موفق در این زمینه است و شهرداری ناحیه تاریخی دارد و ما هم اگر می خواهیم همدان یک برند باشد باید یک شاخص و نماد را در نظر بگیریم و یا به نوعی باید برندسازی را در همدان مورد توجه قرار دهیم.

وی تأکید کرد: همدان باید به سمتی برود که یک برند بین المللی باشد.

دبیر علمی فوروم همدان گفت: محققینی از همه دانشگاه ها در چین، ژاپن و روسیه و دانشگاه علم و صنعت و بوعلی سینا در اجلاس حضور دارند.

وی ادامه داد: هشتمین اجلاس اوراسیا برای اولین بار در ایران و در همدان برگزار می شود.

علی‌تاجر با بیان اینکه همدان پتانسیل بسیار قوی برای بررسی بافت های تاریخی دارد، اظهار داشت: بر اساس نظرات دبیر بین‌المللی، همدان بهترین شهر برای بررسی محققین عنوان شد و بر همین اساس تیم‌های مطالعاتی به همدان آمدند.

وی با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه بوعلی سینا در این اجلاس، خاطرنشان کرد: علاوه بر دانشگاه جلساتی در دیگر نهادها برگزار شد تا این اجلاس به بهترین شکل برگزار شود.

علی‌تاجر با بیان اینکه رسالت دانشگاه اقدامات علمی و انتقال دانش اساتید ایرانی به محققین شرکت کننده در اجلاس است، خاطرنشان کرد: لازم بود که در این اجلاس اطلاعات مورد نظر در رابطه با همدان به محققین ارائه شود و از طرفی تبادل اطلاعات را نیز داشته باشیم.

وی با تأکید بر حفظ ارتباطات بین المللی خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که از رهگذر ارتباط بین المللی مباحث را هدایت کنیم.

علی‌تاجر با بیان اینکه استمرار ارتباطات و آموزش‌ها یکی از اولویت های ما به شمار می رود، تصریح کرد: هدف این نیست که در چند روز تمام مشکلات شهری برطرف شود چراکه رفع مشکلات نیاز به استمرار ارتباط دارد.

وی تأکید کرد: مدیریت شهری همدان پس از این اجلاس با دستاوردهای بین المللی در شهرسازی ارتباط برقرار خواهد کرد.

دبیر علمی فوروم در همدان اضافه کرد: مشکلات شهری هر لحظه تغییر می کند چراکه شهر تبلور اندیشه و موجود زنده است که به صورت دائمی تغییر می کند و به طور دائم نیز باید طراحی شود.

علی تاجر افزود: ماهیت شهر همواره جاری و ساری است و مشکلات آن نیز تغییرپذیر است.

وی با بیان اینکه اجلاس اوراسیا علمی است، اظهار داشت: ما نمی توانیم در خصوص سیاست گذاری ها در راستای اجرایی کردن طرح ها اقدامی انجام دهیم و نقشی در این خصوص نخواهیم داشت.

معاون پژوهشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: در مقدمه اهدافی که داشتیم ضمانت های اجرایی مدنظر قرار گرفته شده و تلاش می کنیم که پیشنهاداتی ارائه دهیم تا بتوانیم قوانین را تغییر دهیم که با توجه به تعاملی که در گذشته با مدیریت شهری داشتیم پیشنهادات مورد قبول قرار خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: طرح تفضیلی شهر همدان نیز مشکلاتی دارد که پیشنهاداتی را در این خصوص ارائه داده‌ایم و تجربیات نیز در این خصوص منتقل شده است.

علی تاجر همچنین تصریح کرد: طرح های ما در صورتی که قابل اجرا باشد و مدیریت شهری محدودیت اعتبارات برای اجرای آن نداشته باشد، اجرایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مفهوم ایرانی، اسلامی قابل تفکیک نیست، خاطرنشان کرد: این دو بخش قابل تفکیک نیست و مفهوم "حق با مردم" است در بافت تاریخی همدان نفوذ کرده تا شهر را به عنوان شهر ایرانی اسلامی مطرح کند.

علی‌تاجر افزود: آنچه شهر را ایرانی و اسلامی می کند مفاهیمی است که در شهر وجود دارد.

وی افزود: معضل ما این است که مدیریت قدیم و جدید همنشین شدند و کمتر شهری داشتیم که با یک میدان و ۶ خیابان بافت تاریخی را از هم بپاشد.

دبیر علمی فوروم همدان افزود: این محلات تنها شکل و شمایل نیست و ارتباطات فرهنگی و مناسبات اجتماعی است که محلات را به هم مرتبط کرده است و با خیابان هایی با عرض۳۰ متری محلات از هم دور شدند و مناسبات فرهنگی از بین رفت

علی تاجر با بیان اینکه بافت قدیم در کنار بافت جدید با قوت به حیات خود ادامه می دهد، خاطرنشان کرد: این همنشینی نوعی تناقض است و این تناقض باید بررسی و نواقص برطرف شود.

اجلاس هیچ طرحی اجرا نمی‌کند

دبیر شورای راهبردی هشتمین اجلاس رشد و توسعه شهری و حفاظت بافت تاریخی در حوزه اوراسیا گفت: فوروم همدان در اجلاس به هیچ عنوان وارد کار اجرایی نخواهد شد اما طرح هایی که ارائه می دهد می تواند در توسعه امور در راستای حفظ بافت تاریخی اثرگذار باشد.

مرتضی ملکی در نشست خبری که در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، با بیان اینکه اطلاعاتی در خصوص روال برگزاری اجلاس از سوی دبیرخانه بین المللی به ما ارائه شد، اظهار داشت: تصمیم ما بر این بود که گروه های تخصصی علمی ایرانی را به محققین و متخصصین بین المللی اضافه کنیم که این اقدام انجام شد.

وی ادامه داد: در این راستا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا سوابق تحصیلی و پژوهشی خود را ارائه کردند و چهار گروه اصلی سه نفره در کنار گروه های بین المللی برای تحقیق در این اجلاس انتخاب شدند.

ملکی همچنین تصریح کرد: در این اجلاس ترکیبی از تخصص های مرتبط در قالب گروه های مختلف وارد ایران شدند.

وی افزود: بازدیدها از بافت تاریخی به صورت مفید و ساماندهی شده انجام و روزانه مباحث آزاد نیز برگزار شد.

دبیر شورای راهبردی اجلاس با بیان اینکه کارگروه های تخصصی اجلاس از امروز شروع می شود، اظهار داشت: این کارگاه ها تا روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت و از گروه های چهار نفره موضوع مورد بررسی خود را ارائه خواهند داد.

وی اضافه کرد: در آخرین روز اجلاس اساتید بین المللی مباحث را به صورت فنی بررسی و دستاوردها را در اختیار شهر همدان ققرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات فوروم همدان تأسیس دبیرخانه دائمی اجلاس در ایران است، تصریح کرد: تأسیس دبیرخانه در حد یک پیشنهاد است اما دانشگاه ها رسالت دارند که برای پیشبرد طرح‌ها و تبادل اطلاعات، ارتباطات را با اجلاس ادامه دهند.

مرتضی ملکی افزود: اساسی ترین دستاورد استمرار و تداوم ارتباطات است که در این راستا بانک اطلاعاتی محققین راه اندازی شده و محققین داخلی می توانند ارتباط خود را با محققین و متحصصین خارجی برقرار کنند.

وی در ادامه یادآور شد: در اجلاسی که در تهران برگزار می شود وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازسازی و نوسازی بافت تاریخی حضور دارند که نشان از توجه این نهادها به حفظ بافت تاریخی است.

همچنین دبیر بین المللی هشتمین اجلاس رشد و توسعه شهری و حفاظت بافت تاریخی در حوزه اوراسیا گفت: در اوایل قرن بیستم در همدان سعی کردند بافت تاریخی را با ساخت میدان مرکزی که به سبک باروک است از هم بپاشند.

پرفسور ویچی میاکه از ژاپن در نشست خبری این اجلاس که در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد، با اشاره به عملکرد همدان در حفظ بافت تاریخی اظهار داشت: همدان با شهرهایی که بافت تاریخی دارند متفاوت است.

وی همچنین تصریح کرد: در کشور ما نیز نمونه هایی از این قبیل داریم که بافت سنتی با ساخت و سازهای جدید رو در روی هم قرار گرفتند و همین باعث عدم تعادل شده است و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

ویچی میاکه با بیان اینکه شهر سوپورا یکی از شهرهای معروف ژاپن است، اظهار داشت: این شهر در در سال ۱۹۷۲ میزبان المپیک بوده است.

رییس موسسه معماری ژاپن با بیان اینکه به برنامه ریزی های شهری در شرق دور علاقمند هستم، گفت: در این راستا با مشارکت روسیه و چین این همایش اولین بار در سال ۲۰۰۳ برگزار شد و دلیل علاقمندی ما برای برگزاری همایش این است که نحوه کشورداری در شرق بسیار قابل مقایسه با اروپا به ویژه پس از فروپاشی شوروی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع تلاش کردیم که همایش را ادامه دهیم تا تبادل اطلاعات داشته باشیم.

ویچی میاکه همچنین تصریح کرد: در سال های اول بیشتر تمرکز ما در کشورهای شرقی و چین بود اما به سمرقند و باکو نیز سفر کردیم.

وی در ادامه یادآور شد: ما هر ساله جلساتی را با شهرداران این شهرها برگزار می کنیم تا اطلاعاتی را در رابطه با بافت مناطق به دست آوریم.

دبیر بین المللی اجلاس همچنین تصریح کرد: در کشورهای شرقی به دلیل انفجار مدرنیته بافت تاریخی به طور کامل به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه سعی کردیم ارتباطات اجتماعی، قانون گذاری و سیاست گذاری با کشورها برقرار کنیم، گفت: در این راستا علم و تحصیلات بسیار مهم است چرا که بیشتر مباحث ما معمارانه است و در این زمینه از حمایت سازمان های جهانی همچون یونسکو برخوردار هستیم.

ویچی میاکه با بیان اینکه گسترش همکاری‌ها منجر به برگزاری یک همایش بین المللی در سال ۲۰۱۰ در استانبول شد، اظهار داشت: شهر استانبول یکی از ابرشهرهای ترکیه و جهان است و به همین دلیل همایش در این شهر برگزار شد.

دبیر بین الملی اجلاس با بیان اینکه یکی از مشکلات ما رشد فزاینده بخش های شهری در استانبول بود، گفت: با توجه به این موضوع، بافت تاریخی و اقدامات مدیریت شهری در تضاد بود

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ترافیک خودروها است که اگر تدبیری برای آن اندیشیده نشود تبدیل به یک بحران خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ژاپن مردم به دوچرخه بسیار علاقمند هستند، خاطرنشان کرد: میزان وابستگی مردم ژاپن به تکنولوژی بسیار کاهش یافته که این موضوع یکی از مؤلفه های حفظ بافت تاریخی است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار