وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملیات احیا و نوسازی یکهزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر واقع در شهرستان دشتستان بزودی با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرایی می‎شود.
کد خبر: ۹۹۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ 08 October 2021

سید جواد ساداتی نژاد روز جمعه در بازدید از نخلستان‌های شهرستان تنگستان استان بوشهر افزود: مساحت نخلستان‌‏های استان بوشهر حدود ۳۴ هزار هکتار است و این استان رتبه سوم تولید خرما در کشور را دارد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران سومین رتبه تولید خرما در جهان را دارا است این موضوع باعث شده به مبحث اقتصادی خرما توجهی ویژه شود برهمین اساس نوسازی و اصلاح نخلستان ها ضروری است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار به طور مجدد ردیف مربوط به مرکبات و نخلستان ها احیا شد که در این ارتباط یکی از هدف‌های مهم حوزه کشاورزی در استان بوشهر نیز موضوع اصلاح و احیا نخلستان‌ها است.

وی افزود: پیش از این پروژه اصلاح نخیلات در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخیلات شهرستان دشتستان اجرایی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث آبرسانی نخیلات از سد خائیز تنگستان نیز بیشترین هزینه آن مربوط به شبکه انتقال و متعلق به وزارت نیرو است که امیدواریم در این سفر تامین اعتبار لازم برای این پروژه محقق شود.

ساداتی نژاد اظهارکرد: با تلفیق آب باکیفیت سدخائیز و آب موجود در شبکه آبیاری نخلستان‎های منطقه، بدون شک میزان تولید نخیلات نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: یکی از موضوعات در اصلاح و نوسازی نخیلات بحث نوع گونه مربوط به نخیلات است که خرمای مجول در اینجا به عنوان خرمای پایلوت توانسته از نظر اقتصادی شرایط مطلوب‌تری را نسبت به گونه های موجود داشته باشد.

ساداتی نژاد ادامه داد: با حفظ اصالت گونه های بومی منطقه و توسعه آن‌ها می‌‍شود در کنار آن ها از گونه های جدیدتر هم استفاده کرد که ارزش افزوده اقتصادی بالاتری دارند.

وی عنوان کرد: امید است این سفر بتواند در حوزه نوسازی و اصلاح نخیلات در استان بوشهر اتفاقی بسیار خوب به وجود بیاورد.

ساداتی نژاد گفت: در بحث مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه خرما باید به ایجاد ظرفیت سردخانه ای توجه جدی داشت چراکه اکنون استان بوشهر در این بخش با کسری ۹۰ هزار تنی سردخانه مواجه است.

وی افزود: در بازدیدی که از یک واحد فعال در حوزه صنایع تبدیلی خرما انجام شد، با توجه به نیاز واحد به تسهیلات با مسئولان بانک کشاورزی صحبت شد تا تسهیلات مورد نیاز آن را تامین کنند و این واحد بتواند خط‌های جدید حوزه فرآوری راه‌اندازی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار