مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی همزمان با بهره‌برداری از نخستین واحد پالایشگاهی این طرح روشن شد.
کد خبر: ۹۹۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ 07 October 2021

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: با توجه به اتصال خط لوله ۴۲ اینچ پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به خط لوله ششم سراسری و ورود گاز شیرین به واحد سوخت پالایشگاه مشعل پالایشگاه این طرح روشن شد.

محمدمهدی توسلی‌پور با بیان اینکه مطابق برنامه، مقرر شده بود مشعل پالایشگاه تا نیمه مهرماه امسال روشن شود، به لزوم راه‌اندازی اولیه واحد‌های پالایشگاهی با گاز شیرین پیش از ورود گاز ترش دریا اشاره کرد و افزود: مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ابتدا واحد سوخت پالایشگاه (واحد ۱۲۲) با دریافت گاز از خط ششم سراسری به بهره‌برداری رسید و در ادامه فلر پالایشگاه خشکی این طرح روشن شد.

وی از پایان عملیات پیش‌راه‌اندازی واحد‌های یوتیلیتی این فاز شامل سرویس‌های آب، برق، بخار، هوای ابزاردقیق و نیتروژن خبر داد و گفت: به این ترتیب با دریافت گاز شیرین از خط لوله ششم سراسری، راه‌اندازی این واحد‌ها و سایر واحد‌های فرایندی پالایشگاه به سرعت تکمیل خواهد شد.


توسلی‌پور تکمیل و بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را اولویت مهم مسئولان این طرح عنوان کرد و گفت: باتوجه به ضرورت برنامه‌ریزی برای کمک به تأمین سوخت زمستانی، راه‌اندازی نخستین ردیف از چهار ردیف شیرین‌سازی این طرح، در اولویت برنامه‌های کاری این شرکت قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۴ سکوی این طرح با ظرفیت ۵۶ میلیون متر مکعب در مدار تولید قرار دارد افزود: گاز بخش فراساحل این فاز، اکنون در پالایشگاه فاز‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۹ پارس جنوبی پالایش می‌شود که با تکمیل نخستین ردیف شیرین‌سازی با ظرفیت ۱۴ میلیون متر مکعب، از ظرفیت فراورشی پالایشگاه فاز ۱۴ استفاده خواهد شد.

طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحد‌های پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد طراحی و اجرا شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار