تابناک- تأمین آب آشامیدنی از مطالبات مهم مردم در شهرها و روستاهای استان بوشهر که در فصل تابستان و اوج شدت گرما بر مشکلات این استان در تأمین آب آشامیدنی می‌افزاید.
کد خبر: ۹۷۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶ 22 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک از بوشهر، آب مایه حیات و آبادانی در هر منطقه و سرزمین محسوب می‌شود چراکه تمدن‌ها و سکونت‌گاه‌ها در ادوار مختلف تاریخی در کنار منابع تأمین آب شکل می‌گرفت و این نشان از جایگاه منابع آب در حیات و زندگی است.

استان بوشهر در جنوب غربی ایران با اقلیم گرم و خشک با مشکلاتی در منابع تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی مواجه است که در بخش آب شرب به دیگر استان‌ها وابسته است.

سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه شاپور و چشمه ساسان در کازرون استان فارس از منابع مهم تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر محسوب می‌شود که با خط انتقال طولانی به سختی به شبکه آبرسانی شهرها و روستاهای استان بوشهر متصل می‌شود.

بیش از 85 درصد منابع آب آشامیدنی بوشهر در دیگر استان‌ها قرار دارد

اکنون بیش از 85 درصد منابع آب آشامیدنی بوشهر در دیگر استان‌ها قرار دارد که برای ایجاد منابع جدید طرح‌های مهمی از جمله شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر قرار دارد.

در راستای بهبود منابع تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر ضمن اجرا طرح‌های سد سازی، پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف شهری و روستایی استان بوشهر اجرا شده است.

اکنون آب آشامیدنی در تمام نقاط شهری و روستایی بر اساس سهمیه تخصیصی به‌صورت نوبت‌بندی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که برخی روستاها با نوبت طولانی آب آشامیدنی دریافت می‌کنند که در فصل تابستان مشکلات مردم در شهرها و روستاها در تأمین آب آشامیدنی بیشتر می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تنها راه جلوگیری از بحران کمبود آب آشامیدنی مدیریت مصرف از سوی مشترکان است که در این راستا فرهنگ ترویج صرفه‌جویی آب در بین مردم مورد توجه اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته است.

مجوز آب‌شیرین‌کن به ظرفیت 150 هزار مترمکعب برای استان بوشهر صادر شد

عبدالحمید حمزه‌پور به طرح‌های آب‌شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب دریا در شهرها و روستاهای استان بوشهر پرداخت و اظهار داشت: تاکنون مجوز شیرین‌سازی آب دریا به ظرفیت 150 هزار مترمکعب برای استان بوشهر صادر شده است که یک‌سوم آن تاکنون در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آب‌شیرین‌کن با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود تصریح کرد: آب تولیدی از این پروژه‌ها گران‌ترین آب آشامیدنی محسوب می‌شود که به‌صورت تضمینی از سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود و با قیمت بسیار اندکی در اختیار مشترکان آب قرار می‌گیرد و مابه التفاوت قیمت تولید آب و فروش آن به صورت یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریا از پروژه‌های مهم برای تأمین آب آشامیدنی است خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌سوم پروژه‌های آب‌شیرین‌کن به حجم بیش از 50 هزار مترمکعب در مدار تولید و بهره‌برداری قرار گرفته است.

سرمایه‌گذاری پروژه‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر بیش از 1000 میلیارد تومان

حمزه‌پور میزان سرمایه‌گذاری پروژه‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر بیش از یک‌هزار میلیارد تومان دانست و بیان کرد: از جمله پروژه‌های بزرگ آب‌شیرین‌کن شامل 35 هزار، 17 هزار و 28 هزار مترمکعب در شهرهای بوشهر و سیراف جم و این درحالی است که به حجم بین یک‌هزار تا 7 هزار و 500 مترمکعب در دیگر شهرها و روستاهای استان بوشهر اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه 50 درصد ظرفیت این پروژه‌ها امسال تکمیل و افتتاح می‌شود گفت: با تکمیل این پروژه‌ها مشکل تاریخی استان بوشهر در تأمین آب آشامیدنی برطرف می‌شود و تمام شهرها و روستاها به منابع آب آشامیدنی پایدار می‌رسند.

5 سد برای تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی در حال اجرا است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به طرح‌های سدسازی در نقاط مختلف استان خاطر نشان کرد: 5 سد برای تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی در حال اجرا است که سدهای خاییز، اخند و ارغون امسال افتتاح می‌شود و نقش مهم و تاثیرگذاری در تأمین آب کشاورزی و شرب دارد.

علی محمدی بزرگترین سازه آبی استان بوشهر را سد رئیسعلی دلواری دانست و تصریح کرد: این سد با حجم مخزن 695 میلیون مترمکعب بر رودخانه شاپور قرار دارد و این سد بتنی دو قوسی، برای آبیاری اراضی پایین دست و همچنین کنترل سیلاب‌های مخرب در فصل بارندگی و تأمین آب پایدار کشاورزی در فصول خشک سال اهمیت بسیاری دارد.

وی ضمن بیان اینکه دیگر سد در حال بهره برداری استان بوشهر، سد تنگ ارم است، تصریح کرد: این سد در سال 97 با هدف کنترل سیلاب، تأمین آب شرب منطقه و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به بهره برداری رسید و برای استفاده در بخش شرب در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 سد بزرگ در استان بوشهر در حال ساخت هستند افزود: سد دالکی با حجم مخزن 270 میلیون مترمکعب، سد خاییز با حجم مخزن 16 میلیون مترمکعب، سد باغان با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب و سد دشت پلنگ با حجم مخزن 150 میلیون مترمکعب در حال ساخت است.

محمدی بیان کرد: همچنین سدهای کوچک و بندهای ذخیره‌سازی مثل سد اخند، ارغون، کلاکل و پروژه‌های کنترل سیلاب شبانکاره از دیگر طرح‌های توسعه منابع آب استان بوشهر برای تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی هستند.

هفته صرفه‌جویی آب برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب

هر ساله از 1 تا 7 تیرماه همزمان با آغاز فصل تابستان هفته‌ای تحت عنوان هفته صرفه‌جویی آب برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب برگزار می‌شود که در این راستا با مشارکت مسئولان و قشرهای مختلف مردم راهکارهای لازم برای جلوگیری از بروز بحران آب ارائه می‌شود.

فراهم کردن زمینه مشارکت خانواده‌ها در مدیریت مصرف افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف تقدیر از مشترکان کم‌مصرف خانگی و کشاورزی و معرفی به رسانه‌ها از برنامه‌های مهم هفته صرفه‌جویی آب است.

دعوت از کودکان، نوجوانان و جوانان در امر ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در قالب برنامه‌های ویژه، جایگزین کردن آب تولیدی از پساب تصفیه فاضلاب در مصارف خدمات شهری و روستایی و توجه به خیران در بخش آب از دیگر موارد در هفته صرفه‌جویی آب است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار