معاون میراث فرهنگی بوشهر خبر داد:
تابناک- معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از ثبت ملی شهر آبپخش دشتستان به عنوان به عنوان شهر حصیر و کپو بافی خبر داد.
کد خبر: ۹۲۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 05 January 2021

لیلا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: در زمان حاضر بیش از ۱۰۰ کارگاه رسمی و بافنده شناخته‌شده حصیر و کپو در این شهر فعال است.

وی از صدور کارت برای همه جوانان و سالمندان آبپخشی در صورتی که مجوز بدون شرط سنی اعطا شود خبر داد و گفت: آثار ارائه‌شده حصیری در جلسه دفاع از پرونده آبپخش بسیار موردتوجه هیئت‌داوران قرار گرفت و سبب شگفتی این گروه شد.

مرغوب‌ترین مواد اولیه حصیر از نخلستان‌های سرسبز آبپخش به دست می‌آید به‌گونه‌ای که هر شهروند در این منطقه یک بافنده حصیر است.

با توجه به آشنایی دیرینه مردم این شهر با بافتن حصیر و کپو، آموزش‌های ارائه‌شده در سال‌های اخیر بر مبنای طرح‌های جدید و خلاقانه صورت گرفته است.

رونق گرفتن حصیربافی، فلسفه مقلد بودن را در آبپخش به مولد بودن تغییر داده است به‌گونه‌ای که دست بافته‌های این هنر صنعت بسیار کاربردی است و جای خود را در زندگی مردم بازیافته است.

جایگاه تاریخی و توریست پذیر بودن آبپخش، سبب شد که پرونده این شهر موردپذیرش شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی قرار گیرد و این شهر به حق شهر ملی حصیر و کپو لقب گیرد.

به گزارش خبرنگار تابناک، پیش از این صنعتگران این شهر ۲ بار موفق به کسب نشان ملی در این رشته شدند و آثار آنها در کاخ موزه سعدآباد به نمایش گذاشته‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار