یک هزار و ۴۰۰ هکتار زارعت چوب تاکنون دراین استان انجام شده است و تا پایان سالجاری نیز ۵۵۰ هکتار جدید زراعت چوب صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۹۱۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 25 November 2020
یک هزار و ۴۰۰ هکتار زارعت چوب تاکنون دراین استان انجام شده است و تا پایان سالجاری نیز ۵۵۰ هکتار جدید زراعت چوب صورت می‌گیرد.
 
به گزارش تابناک همدان - پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان: اسفندیار خزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: یک هزار و ۴۰۰ هکتار زارعت چوب تاکنون دراین استان انجام شده است و تا پایان سالجاری نیز ۵۵۰ هکتار جدید زراعت چوب صورت می‌گیرد.

خزائی اظهار داشت: با توجه به اینکه توزیع نهال از اسفند ماه صورت می‌گیردهم ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها در حال شناسایی متقاضیان و طرح‌های تهیه شده از سوی آنان هستند.

وی اضافه کرد: مهمترین مزیت‌های زارعت چوب، توسعه فضای سبز، درآمدزایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها است و در این راستا سال گذشته ۴۰۰ هکتار زارعت چوب صورت گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: به دنبال مطرح شدن طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور، زارعت چوب در سایر نقاط با هدف کمک به اجرای این طرح اجرایی شد.

خزائی با بیان اینکه یکسری گونه‌های چوب ده نظیر اُکالیپتوس، گز و صنوبر برای زارعت پیش بینی شده است اظهار داشت: گونه صنوبر بیش از سایر گونه‌های جنگلی با شرایط اقلیمی این استان مطابقت دارد و دارای رشد سریع است.

وی گفت: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه و رونق زراعت چوب است و در این راستا به ازای هر هکتار زراعت چوب ۷۸ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود همچنین این تسهیلات بین چهار تا پنج سال دوره تنفس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: نهال مورد نیاز برای انجام زراعت چوب در نهالستان قدس ملایر به تعداد یک میلیون و۲۰۰ هزار اصله تولید می‌شود.

خزائی اظهار داشت: طرح توسعه زراعت چوب کاری اقتصادی و محیط زیستی است و این طرح علاوه بر تامین بخش زیادی از چوب مورد نیاز جامعه، یک نوع توسعه جنگل و فضای سبز محسوب می‌شود.

وی گفت: امسال نزدیک به ۲۷ فقره آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان رخ داد که حدود ۸ هکتار آن در جنگل‌های استان بوده است هرچند این جنگل‌ها دچار آسیب جدی نشدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی همدان درصدد ترویج و توسعه نهال‌کاری و زراعت چوب و حمایت از بهره برداران به عنوان اولویت مهم و محوری است.

خزائی خواستار حمایت مسوولان از طرح ملی توسعه زراعت چوب در دوران اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در قالب پرداخت تسهیلات و بسته‌های تشویقی شد.

نزدیک به نیمی از اراضی استان همدان را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۸۲۲هزار هکتارمرتع و افزون بر ۴۶ هزار هکتار آن عرصه‌های جنگلی، جنگل دست کاشت و ذخیره گاه جنگلی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار