کد خبر: ۹۱۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 26 November 2020
هدف سپاه از ورود به صحنه اقتصاد کاسبی نیست/ ترامپ میوه کار اوباما را چید/ تکفیری‌ها به مرز ایران نزدیک شوند گورشان کَنده می‌شود

میزان با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

سوال: مستحضرید طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی، نقش سپاه «نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن» است برای ورود به بحث درباره این اصل مهم قانون اساسی بفرمایید که تا چه میزان محقق شده است و ارزیابی شما از آن چیست؟
 
حاجی‌صادقی: انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته فراز و نشیب زیاد داشته ولی هرگز توقف نداشته است، سنگرهای کلیدی جهان را که امام (ره) وعده داده بودند، یکی پس از دیگری در حال فتح کردن است، قلوب ملت‌ها مهم‌ترین سنگری است که جمهوری اسلامی ایران در حال فتح آن است و دشمنان هم به عقب نشینی‌های‌شان در این چهار دهه اذعان دارند، فراز و نشیب و سختی داشتیم، ولی به برکت استقامت و بالاتر از آن ولایتمداری ملت ایران، انقلاب اسلامی در این مدت توقف نداشته است.

مصداقی هم بفرمایید
 
حاجی‌صادقی: بله عرض می‌کنم، رژیم اشغالگری که با تکبر نیل تا فرات می‌گفت، الان دور خودش حصار و دیوار‌های آهنی و فولادی می‌گذارد تا بچه حزب الهی‌ها سراغش نروند و رژیمی که می‌خواست منطقه را بگیرد الان برای موجودیت ناراحت است که مثلاً چقدر از آن ۲۵ سالی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند باقی‌مانده است، سنگ دست فلسطینی‌ها امروز به موشک تبدیل شده است و این یک واقعیت است.
امام راحل و اکنون مقام معظم رهبری دو هدیه خاص خداوند به ملت ایران هستند و خداوند هوای ملت ایران را دارد، عبور کشور از بحران‌ها و گردنه‌های مشکلات و تحریم‌ها و گذر از فتنه‌ها با رهبری بی‌نظیر مقام معظم رهبری، دوست و دشمن را شگفت زده کرده است، با احترامی که برای همه از جمله حوزه‌های علمیه، ارتش جمهوری اسلامی و نیرو‌های دیگر و همه قوا با نقش آفرینی‌های مهم در انقلاب اسلامی داریم، اما معتقدم بعد از در درجه اول رهبر معظم انقلاب و در درجه دوم سپاه و بسیج به تبعیت از ایشان سنگر نشین خط مقدم انقلاب هستند.
 
 این تبعیت و به عبارتی لبیک گفتن به فرمان رهبر حکیم انقلاب در همه برهه‌ها و هر زمینه‌ای که لازم باشد، است، تلاش به دولت‌ها در حوزه اقتصادی هم در همین راستا قابل ارزیابی است؟
 
حاجی‌صادقی: با توجه به فلسفه وجودی سپاه و تکلیف دفاع از انقلاب و حفظ و نگهداری از انقلاب و دستاورد‌های آن، هرکجا انقلاب تهدید شود، ما حضور داریم و از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنیم. هدف سپاه از ورود به صحنه اقتصاد کاسبی نیست، کار اقتصادی نمی‌خواهیم بکنیم، این تعبیر و معنای غلطی است، سپاه در عرصه سازندگی، محرومیت‌زدایی و کمک به توسعه زیرساخت‌های کشور ورود کرده است و این به معنای کار اقتصادی متعارف نیست. می‌خواهیم با استکبار در میدان جنگ اقتصادی که علیه ما به راه انداخته است، بجنگیم و در مسائل فرهنگی هم با استکبار نبرد می‌کنیم، زیرا کار سپاه، جنگیدن با استکبار در عرصه نرم، نیمهَ سخت و سخت است و ما این افتخار را داریم و خوشحالیم بعد از۴۰ سال وقتی به محضر مقام معظم رهبری می‌رسیم محور صحبت‌های ایشان این است که «از سپاه راضی هستم؛ صددرصد هم راضی هستم، اما قانع نیستم»؛ هرگز سپاه متوقف نمی‌شود، چون ما در ادبیات دینی خود داریم می‌گوید؛ اگر کسی از وضع موجودش راضی بود سقوط می‌کند، ما راضی نیستیم، چون رهبر فرمود قانع نیستم و معتقدیم باید قدم‌های بزرگتری را برداریم و کار‌هایی انجام دهیم که عالم را آماده نهضت حضور کنیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشخصیتی آمیخته با اخلاص، معنویت، روحیه جهادی، انقلابی و ولایت‌مداری همواره سنگر نشین خط مقدم انقلاب است، دنیا بداند هر کجا تهدیدی را برای انقلاب ببینیم ما آنجا خواهیم بود.
 
یکی از ساحت‌های حضور سپاه که ملموس و عینی است تأمین امنیت و تولید ابزار‌های تضمین تأمین امنیت است. مایلیم درباره اقتدار دفاعی کشور و نقش سپاه در این حوزه بفرمایید
 
حاجی‌صادقی: برای پاسخ به این سؤال چند نکته باید عرض کنم؛ اولاً ما قدرت را مطلوب به ذات نمی‌دانیم، اما می‌گویم بدون قدرت که مورد تأکید قرآن است به امنیت نمی‌رسیم، آیه مبارکۀ «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ» که آرم سپاه منقش به آن است، مایه افتخار سپاه است، به این معنی که قدرت نه برای حمله و تجاوز بوده، بلکه برای ایجاد امنیت است و اگر قوی نباشید مقابل دشمن شکست می‌خورید، قرآن می‌فرماید: اگر می‌خواهید دشمن جرئت نکند و متعرض شما نشوند باید قوی باشید، اگر امروز انقلاب اسلامی با همه وضعیت‌های جریان سازی دنیا، محکم در مقابل استکبار ایستاده است، از آن جهت است که قدرت دارد. مقام معظم رهبری بر «قوی باشیم» در تمام عرصه‌های علمی، نظامی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها تأکید دارند، امروز ضعف دشمن را با قوی شدن در مسائل نظامی می‌بینیم تا گوشه‌ای از اقتدار ما را می‌بینند فریاد می‌زنند ما قصدی نداریم و کاری نمی‌خواهیم انجام دهیم؛ چرا می‌گوییم دشمن جرئت حمله نظامی ندارد، چون حجم قوت ما را می‌داند. ما در اقتصاد هم باید همین کار را می‌کردیم، چرا امروز آمریکا راحت نمی‌تواند با چین طور دیگری رفتار کند، چون چین قدرت اقتصادی شده است. ما قدرت را شرط امنیت می‌دانیم.

البته سپاه مخصوصاً در این چند سال برای کمک به دولت در حوزه اقتصادی ورود کرده و پروژه‌های سنگین نظیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساخته است هرچند به اسم دیگران تمام می‌شود

حاجی‌صادقی: سپاه برای قوی شدن کشور و نظام دنبال این نیست که به نام کی تمام شود، می‌خواهد کشور قوی شود، چیزی که از قدرت سپاه می‌گوییم یک دهم اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نیست، بنا نداریم بخاطر خوش آمدن دیگران همه قدرت‌مان را افشا کنیم

سپاه به لحاظ قدرت نظامی از شرایط خاصی در منطقه برخوردار است، هرگز سراغ سلاح‌های شیمیایی نرفته است، چون نیازی ندارد و به لحاظ قدرت آمادگی و قدرت نظامی ورود قدرتمند در برخورد با هر تهدیدی از ناحیه دشمن را در هر جایی دارد، قدرت نیروی انسانی سپاه اهمیت زیادی دارد. فرهنگ بسیج که این انقلاب را حفظ کرده است در سوریه، عراق و یمن با نام‌های مختلف دیده می‌شود، آمریکا نگران حزب الله لبنان، سوریه و عراق نیست، از این نگرانی دارد نکند حزب‌الله لندن و واشنگتن سر بلند کنند، نه تنها بیداری اسلامی، بلکه بیداری انسانی هم مدیون انقلاب اسلامی ایران است، نه تنها مسلمانان را بیدار کرد به مردم آمریکا و کشور‌های دیگر جرئت و جسارت داد، این سرمایه کار بزرگی انجام می‌دهد.

آماده‌ایم هر کجایی که لازم بدانیم برای قوی شدن نظام جمهوری اسلامی ورود پیدا کنیم، به همه دولت‌ها با گرایشات مختلف سیاسی اعلام کردیم که آماده کمک هستیم. به دولت فعلی نسبت به دولت‌های قبل کمک بیشتری کردیم، با اینکه در برخی موارد نا مهربانی‌ها دیده شد، اما به این دولت بیشتر کمک شده است، عرصه دیگر خدمت به مردم است و سپاه خدمت به مردم را به عنوان یکی از مؤلفه‌های قوی کردن انقلاب می‌داند. مقام معظم رهبری در سخنرانی راهبردی ۱۴ خرداد با این مضمون فرمودند: «امروز بزرگترین مبارزه با استکبار خدمت به مردم است»؛ این سئوال پیش آمد که این دو مقوله چه نسبتی با هم دارد؟ اما سپاه این پیام را گرفت و گفت آن چیزی که استکبار را می‌شکند و انقلاب را نگه می‌دارد کمک به این مردم است، با خدمت به مردم انگیزه آن‌ها برای مبارزه با دشمن با یک روحیه جهادی بیشتراست.
 
کمک سپاه به دولت فعلی از دولت‌های قبلی بیشتر است| مدیران از کمک گرفتن از نیرو‌های مسلح برای کمک به آبادانی کشور نترسند| ترامپ، میوه کار اوباما را چید| تروریست‌ها به مرز‌های ایران نزدیک شوند گورشان کَنده می‌شود| قوه قضائیه خیلی از کارخانه‌ها از تعطیلی رهانیدامنیت مردم‌پایه ما هم نشئت گرفته از این جهان‌بینی است؟
 
حاجی‌صادقی: بله قطعاً همین‌طور هست؛ امروز هیچ کشوری در منطقه به اندازه ایران قوی نیست، پهپاد دشمن را می‌زنیم ولی جرئت نمی‌کنند پهپاد ما را بالای سرخودشان بزنند، عین‌الاسد را می‌زنیم، ولی می‌آیند تحت عناوینی پیغام‌هایی را می‌فرستند که بگذارید پایان کار باشد و تمام شود، رژیم جعلی صهیونیستی نگران است و به رژیم آمریکا می‌گوید، اگر روزی یک گلوله به ایران شلیک شود، ایران انتقام تو را از ما می‌گیرد و ما را اینجا نابود می‌کند. همه این موارد نشان دهنده امنیت و اقتدار ماست.‌ ای کاش همسایگان ما قدر شناس این اقتدار بودند. دیدند که تمام سیاست مداران آمدند تا حکومت سوریه را بشکنند، ولی با لطف الهی و حمایت ایران بشار اسد ماند و غلبه کرد، ببینند در عراق چه اتفاقی افتاد.
 
آمریکا از این عصبانی است که ما در عراق پول خرج کردیم و صدام را از بین بردیم، اما فکر شکل گرفته در عراق فکر انقلاب اسلامی است و از این مسئله نگران هستند، کشورهای دیگر هم قدرشناس باشند و بفهمند شایعه استکبار که انقلاب اسلامی می‌خواهد آنها را از بین ببرد دروغ است، باید بفهمند این آمریکاست که می‌خواهد آن‌ها را از بین ببرد. محمد مُرسی رئیس جمهور وقت مصر یک اشتباه بزرگ مرتکب شد، بعد از شکل گیری انقلاب بزرگ مصر، گفت من اشتباه ایران را نمی‌کنم ایران با آمریکا درگیر شد، من درگیر نمی‌شوم و رفاقت می‌کنم، آمریکا نابودش کرد و ۷۰۰ نفر از برجستگان مصر را از بین برد. باید به کشورها بفهمانیم بازی استکبار را نخورند و گرفتار جنگ نیابتی او نشوید، بدانند با انقلاب اسلامی قوی می‌شوند. خیلی‌ها به این رسیده‌اند بجای تکیه بر آمریکا، برای قوی شدن باید به انقلاب اسلامی تکیه کنند.

اخیراً شاهد اعلام آنچه پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران عنوان می‌شود، بودیم. با توجه به این روند صادرات محصولات دفاعی با ارزآوری چه کمکی می‌تواند به اقتصاد بیمار ما در پسابرجام داشته باشد؟ و ارسال این محصولات مقدور است؟

حاجی‌صادقیهر کجا بتوانیم، به مظلوم کمک می‌کنیم؛ باکی نداریم بگوییم به مردم فلسطین،  حزب الله و حماس که با رژیم اشغالگر قدس مبارزه می‌کند، کمک می‌کنیم و حتی به یمن هم بتوانیم کمک می‌کنیم. رژیم آمریکا نگران است که قدرت نظامی ایران جای خود را در منطقه در آینده باز کند و بازار فروش سلاح آمریکا در منطقه به همراه سلطه‌اش تعطیل شود. تحریم‌ها ما را خیلی نگران نکرد و به هم نریخت، ما برای خودمان اصول داریم و حرکت‌مان را بر این اساس ادامه می‌دهیم، جوانان ایرانی در دنیا به این معروف هستند که از هوشمندترین انسان‌ها هستند، حال اگر این هوشمندی با ایمان، اعتقاد، انگیزه و روحیه جهادی هم همراه شود، علاوه بر افزایش توانمندی خود کمک خدا را هم بهره‌مند می‌شوند. طهرانی‌مقدم ما را دانشگاه‌های نظامی غرب دانشمند نکرد، طهرانی مقدم ما را تلاش و مجاهدت خودش و امداد الهی برجسته کرد، حاج قاسم ما را خدا حاج قاسم کرد، باور ما این است که به لحاظ توانمندی خیلی کارها را می‌توانیم انجام دهیم.
اخیراً شاهد نتیجه ورود قوی نیرو‌های مسلح به نهضت قطعه سازی بودیم که بخشی از آن در قالب نمایشگاه قطعه‌سازی به نمایش درآمد؛ چقدر ضرورات دارد از این ظرفیت‌ها در سایر صنایع همچون صنایع خانگی و ... استفاده کنیم؟
 
حاجی‌صادقی: سپاه، ارتش و وزارت دفاع گفتند حاضریم به صنایع دیگر کمک کنیم کسانی که آمدند چنین موشک‌هایی با پیچیدگی خاص تولید کردند آیا نمی‌توانند کارهای دیگری انجام دهند؟ بله حتماً می‌توانند، مهم این است مدیران کشور بخواهند و از کمک گرفتن از سپاه، ارتش و نیروهای مسلح برای کمک به آبادانی نترسند. قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با ورود به بخش‌های مختلف چقدر مشکلات را برطرف کرد. بگذارید به این مردم خدمت کنیم، تحریم و لغو آن بازی سیاسی است، ولی ما کار خودمان را می‌کنیم و ارز لازم را برای این کار به‌دست می‌آوریم. اخیراً دوستان خودروساز ما با سپاه جلساتی داشتند و وعده‌هایی دادیم و می‌توانیم کمک کنیم، روحیه جهادی، علمی و تخصصی حاکم بر صنایع دفاعی کشور می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های صنایع ما حتی خودرویی را حل کند، لازم است طرف مقابل بخواهد. سپاه چیز پنهانی در رابطه با مردم ندارد، آنچه دارد برای مردم است، سپاه خودش را خدمتگزار این نظام می‌داند و دلش می‌سوزد چرا یک خودروی داخلی با این قیمت سنگین دست مردم بیاید، هنوز احساس نشده که این جنگ با استکبار است، این حوزه متصدی دارد و هوا فضای سپاه هم در این رابطه اعلام آمادگی کرده است.

شاهدیم که با شیوع ویروس کرونا، نیرو‌های مسلح و به تبع آن سپاه برای خدمات‌رسانی به هم‌وطنان وارد عرصه شدند، همچنان هم در تلاش‌اند، ارزیابی حضرت‌عالی از این رویه چگونه است؟ و اینکه همکاری سایر دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا قابل قبول بوده است؟
 
حاجی‌صادقیکمک رسانی در حوادثی مثل کرونا، سیل و زلزله ریشه در باور ما دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مؤثرترین ابزار تقرب الی الله را در خدمت به مردم می‌داند، یعنی خداوند و مردم را در مقابل هم نمی‌بیند. سپاه، بر اصل «هر چه انسان الهی‌تر شود، نسبت به مردم خادم تراست»، اعتقاد دارد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فعال بودن قرارگاه امام رضا (ع)، و در زیرمجموعه آن یعنی قرارگاه سلامت و معنویت در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فعال در بحث خدمات رسانی به بیماران کرونایی با بسیج تمام امکانات و ظرفیت خود، کارهایی را انجام می‌دهد که کسی تمایلی به انجام آن ندارد.

به صورت مصداقی بفرمایید چه کارهایی؟
 
حاجی‌صادقی:  دوستان طلبه ما در بخش‌های خدماتی بیمارستان‌ها و دفن متوفا در آرامستان‌ها فعالیت دارند، توجه به خانواده‌های متوفا در بحث کرونا با برخورداری از وضع نگران کننده به لحاظ روحی از دیگر اقدامات ما در این رابطه تا انجام امور کلان است.
 
البته در حوزه تأمین موراد مورد نیاز برای مقابله به کرونا هم فعال هستید
 
حاجی‌صادقی: بله. همین‌طور است. بسیج  روزانه تمام ماسک کشور را تأمین می‌کند. بسیج با قبول این وظیفه در حال انجام آن است و در موج جدید بیماری کرونا، با حرکت گسترده انقلابی، جهادی در راستای خدمت به مردم و کمک به مسئولان، در امر شناسایی بیماران مبتلا به کرونا هم ورود پیداکرده است. مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش مهم سپاه در مقابله با کرونا و خدمت رسانی به بیماران کرونایی، فرمودند سپاه بزرگترین حامی در بحث مبارزه با کروناست، مؤثرترین نهاد کمک کننده به وزارت بهداشت، سپاه بود، بچه‌های سپاه و بسیج بی ادعا در این مسیر خدمت رسانی می‌کنند و آن را وظیفه خودمان می‌دانیم.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همه چیز خود را در خدمت به مردم قرار داده است، هر جایی که مردم درد بکشند ما هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این درد را احساس می‌کنیم، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، هر روز که می‌شنویم آمار فوتی‌های کرونا بالا می‌رود، درد تمام وجود ما را فرامی‌گیرد، همکاران سپاه نگرانند وضع کشور از این بابت عادی نشود، فرمانده معظم کل قوا اخیراً در بخشی از سخنان‌شان فرمودند، یک هواپیما با ۱۰۰ سرنشین سقوط می‌کند چقدر دنیا سرو صدا می‌کند، حالا ما می‌بینیم آمار فوتی‌های کرونا از ۴۰۰ نفر هم بالا زد و این نگران کننده است.
 
کمک سپاه به دولت فعلی از دولت‌های قبلی بیشتر است| مدیران از کمک گرفتن از نیرو‌های مسلح برای کمک به آبادانی کشور نترسند| ترامپ، میوه کار اوباما را چید| تروریست‌ها به مرز‌های ایران نزدیک شوند گورشان کَنده می‌شود| قوه قضائیه خیلی از کارخانه‌ها از تعطیلی رهانید
با توجه به روند بغرنج کرونا که مع‌الأسف هم‌وطنان زیادی را از ما گرفته است؛ اقدامات سپاه همانی هست که در اخبار می‌بینیم و می‌شنویم یا فراتر از آن است و اعلام نمی‌شود؟
 
حاجی‌صادقی: قطعاً بخش دوم صحیح هست یعنی مقدار کمی از خدمات و تلاش‌های همکاران ما در سپاه رسانه‌ای می‌شود والا حجم و سطح خدمات سپاه برای مقابله با کرونا خیلی بیشتر است. سپاه خدمت‌گزاری به مردم را در راستای پاسداری از انقلاب و هم عبادت می‌داند در این راستا در جریان تحقق دستورات فرمانده معظم کل قوا در جهت تضمین آینده انقلاب اسلامی، خدمات مؤثری را ارائه می‌دهد و نمی‌خواهد خدمت به مردم نمایشی باشد، اطلاع رسانی‌های رسانه‌ای و صدا و سیما در پوشش از فعالیت‌ها و خدمات رسانی سپاه، بخش نا چیزی از عملکرد مؤثر سپاه است.

اخیراً شاهد تشکیل قرارگاهی با عنوان «قرارگاه هفدهم ربیع» برای مقابله با گرانی‌هستیم. سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه ۱۴ آبن اعلام کرد «به دنبال فرمان مقام معظم رهبری درباره کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گرانفروشی‌ها و کمک بسیج در این راستا، قرارگاه "هفدهم ربیع" در حضور دستگاه‌های اجرایی و نظارتی تشکیل شد». درباره این قرارگاه بفرمایید و اینکه آیا قرارگاه نشئت گرفته از همان دغدغه‌مندی سپاه نیست؟
 
حاجی‌صادقی: بله قطعاً همین‌طور هست. قبلاً هم عرض کردم که سپاه درد مردم را احساس می‌کند و ما هم از فشاری که بر مردم است ناراحت هستیم. تشکیل این قرارگاه یک کار قشنگی بود که شروع شده است، سردار سلامی فرمودند آقایانی که در این قرارگاه حضور دارند ماهی یک بار در این رابطه جلسه بگذارند، از دستگاه قضایی و دادستان کل هم در این جلسه شرکت می‌کنند، شکل گیری قرارگاه «هفدهم ربیع» یک اقدام بسیار عالی و عرصه جدیدی از پاسداری از انقلاب است و امیدوارم ثمرات آن را مردم ما در صحنه‌های مختلف ببینند، بروی این نکته که «سپاه در دفاع از انقلاب و مردم همه چیزش را فدا می‌کند» خیلی تکیه داریم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع از انقلاب و مردم همه چیزش را فدا می‌کند، سپاه خود را برای انقلاب و مردم می‌داند.

هنوز چند روز بیشتر از ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار نگذشته است، از قضا امسال مصادف با انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم آمریکا شد؛ آمریکایی که نماد اصلی استکبار است. مایل هستیم درباره این روز این تصادف بفرمایید؛ و آیا اساساً می‌توان امیدوار به تغییر رویکرد جریان استکبار به سر دستگی رژیم آمریکا در قبال کشور‌های مستقل همچون جمهوری اسلامی ایران بود؟
 
حاجی‌صادقی: تلاقی روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی جالب و معنادار بود، اولین بار است که هم‌زمان با مناسبت ۱۳ آبان، پرچم آمریکا به عنوان نماد استکبار در این کشور(آمریکا) به آتش کشیده شد، ما به لحاظ مکتبی دل‌مان برای مردم این کشور می‌سوزد و مردم آمریکا زیر ظلم هیئت حاکمه این رژیم هستند و اذیت می‌شوند. درگیری انقلاب اسلامی با هیئت حاکمه آمریکا با برخورداری از شاخصه‌هایی مثل روحیه استکباری، سلطه طلبی، ادعای کدخدایی، استعمارگری، استثمارگری پایان نخواهد یافت و هرگز آشتی برقرار نمی‌شود، این سنت خداست و در قرآن هم فرموده است این جنگ پایان ندارد، این جنگ بر سر جغرافیا و منافع نیست؛ ماهیت این جنگ بر اساس سلطه‌گری آمریکا و سلطه‌نپذیری ایران است. اینکه دستکش‌ها عوض شود و کاخ نشین کاخ سفید اوباما، ترامپ، بایدن و یا کس دیگر باشد مهم نیست، زیرا دولت‌مردان رژیم آمریکا تا این روحیه و خوی استکباری را دارند، عوض نخواهند شد.
 
می‌گویند ارز و یک سری اقلام به امید بایدن ارزان شد، الان ترامپ رئیس جمهور است، مگر تحریم‌ها برداشته شد؟! اساس تحریم‌ها در زمان اوباما گذاشته شد، ترامپ میوه کار اوباما را چید، شاید سناریوی اجرای نقشه با هم تفاوت می‌کرد، اسلام ناب، ضد ظلم و ضد استکباری است، انقلاب اسلامی به ما یاد داده است، همان قدر که طرفدار مظلومیم، نمی‌توانیم ظالم را تحمل کنیم. مثالی می‌زنم؛ رضاخان به مدرس گفت از جان من چه می‌خواهی، گفت می‌خواهم جانت را بگیرم، ما تا زمانی که استکبار دست از ظلم برندارد با آن می‌جنگیم. 
 
بایدن خودش گفت رفیق دیرینه آقای نتانیاهو هستم، ما می‌خواهیم رژیم اشغالگر و جعلی ریشه‌کن شود، مگر آمریکا می‌تواند از زیر سلطه سیاست گذاران صهیونیست نجات پیدا کند، انتخابات آمریکا انحطاط فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب را رساند. روزانه آمار بگیرید اغتشاشات در سرزمین‌های اشغالی چقدر است و در آمریکا چه خبراست، مردم آن دنبال سلاح خریدن و  مقابل مغازه‌های‌شان حصار گذاشتن و نگرانی‌های زیادی دارند که انحطاط سیاسی، فرهنگی غرب را این انتخابات نمایان کرده است، ادبیات در جریان انتخابات آمریکا، ادبیات چاقوکش‌هاست و برای ما امتیاز است که آن مرگ بر آمریکاها در ۱۳ آبان‌های سال‌های گذشته خودش را نشان داد و نظام سلطه در حال مرگ است. مردم عزیز ایران بدانند مرگ بر آمریکا که مرگ بر جبهه استکبار بود، نتیجه داده است، مرگش را ببینید، مرگ از این بالاتر که به جان هم بیفتند و دنیا به آن‌ها بخندد که این چه بازی بود که شما درآوردید.

سیدالشهدای مقاومت ما؛ حاج قاسم عزیز آمریکا را خوب شناخته بود...
 
حاجی‌صادقی: بله، حاج قاسم به عنوان آدمی دشمن‌شناس، خوب آمریکا را شناخت، اقدامات حاج قاسم مبتنی بر یک معرفت‌های بالایی بود. پنج - شش سال قبل حاج قاسم یک سخنرانی در رابطه آمریکا کرد که خیلی زیباست، این شهید بزرگوار گفت امروز آمریکا به برکت انقلاب اسلامی شاخص‌های ابرقدرتی را از دست داده است، آمریکا می‌خواست تنها ابرقدرت باشد، علاوه بر نرسیدن به این هدف، حتی شاخص‌های یکی از ابرقدرت‌ها بودن را هم از دست داد، حاج قاسم در بخش دیگری در صحبت‌هایش با بیان ویژگی‌های ابرقدرتی، پایان دادن به منازعات جهانی و حل این مشکلات با داوری و کد خدایی را یکی از این مؤلفه‌ها برشمرد.

هیچ‌کس در دنیا برای آمریکا کد خدایی قائل نیست، قدرت فیصله دادن به مسائل جهانی که هیچ، این قدرت حل مشکلات مسائل داخلی خود را هم ندارد، حاج قاسم کنترل ابرقدرت‌های مقابل خود را دیگر مؤلفه یک ابرقدرت برشمرد و گفت ابرقدرت کسی است که قدرت‌های مقابل خود را کنترل کند و نگذارد حرکتی انجام دهند، امروز آمریکا کجا توانسته این کار را انجام دهد. همراهی کشورهای دیگر و قرار دادن آن‌ها زیر چتر خود سومین مؤلفه یک ابرقدرت در دیدگاه حاج قاسم در معرفی یک ابرقدرت است، باید به این نکته هم اشاره کنم که ارزیابی نیکسون این است که امروز خیلی از کشورها می‌گویند گرچه دشمنی با امریکا ممکن است خطر ناک باشد، اما دوستی با آمریکا قطعاً کشنده است، امروز رابطه با آمریکا امتیاز و ارزش نشده، بلکه به یک ضد ارزش تبدیل شده است. انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال عمر با برکت همواره استکبار را به عقب نشینی واداشته است، آمریکایی‌ها درست تحلیل کردند، می‌گویند انقلاب اسلامی ایران مرگ تدریجی ما را رقم زده است، سقوط سیاست‌های استکباری سرعت عجیبی پیدا کرده است و با بیداری کشورها این جریان قوی‌تر هم می‌شود.

شاهد نوعی آدرس غلط دادن هستیم که، چون فلان نامزد آمده پس مشکلات ما حل می‌شود. ارزیابی شما از مسئله چیست؟
 
حاجی‌صادقی: تفکری دنبال این است که بگوید با آمریکای ترامپ نمی‌توان کنار آمد و مسائل را حل کرد، اما با آمریکای بایدن می‌شود یعنی این تفکر در صدد تمایز قائل شدن بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است ولی ما معتقدیم رنگ استکبار عوض می‌شود، ولی ذات استبکار عوض نمی‌شود، دستکش‌ها عوض می‌شود؛ یک بار دستکش فولادی به دست می‌کند ولی یک زمان دستکش مخملی دست‌شان می‌کنند که باید ترسید. تعبیر قرآنی هم دارد گاهی لبخند می‌زنند. بنا ندارم وقتی یقین ندارم اظهار نظر کنم، اما قرینه‌ها نشان می‌دهد بعضی از کارها جهت‌دار شده است و یا اینکه کارشناسان و مشاوران در حال جهت دادن هستند و مدیران را بازی دادند، والا این گرانی‌ها توجیه ندارد. خیلی از این مشکلات با ورود به مسائل مدیریتی خیلی ساده قابل حل است، برخی معتقدند «مدیران نمی‌دانند و یا نمی‌توانند نه اینکه نخواهند». کشور غنی داریم، یک نشستی با دوستان در حوزه خودرو داشتم، اشک این‌ها درآمده بود، باور بنده این نیست که مدیران نمی‌د‌انند و یا نمی‌توانند، معتقدم مسائل سیاسی بر اقتصادی تأثیر دارد و می‌خواهند گفتمان مذاکره و نشستن با آمریکایی‌ها و اینکه کلید حل مشکلات ما در رابطه با آمریکاست را مطرح کنند. می‌گویند دنیا یک دهکده است که یک کد خدا دارد و شما باید با این کدخدا کنار بیایید، در حالی که ما می‌گوئیم کد خدایی آمریکا را قبول نداریم، انقلاب اسلامی ایران کد خدایی را از آمریکا گرفت.
 
 این روز‌ها بحث «قفل شدگی عمدی» هم مطرح است
 
حاجی‌صادقی: هشدار می‌دهیم این حق مردم است در مورد مسائلی که مسئولان نمی‌خواهند انجام بدهند، اطلاع داشته باشند، چون این موضوع در مدیریت برخی مسئولان، بحث نداشتن و ندانستن نیست، نخواستن است و تعمد در کار است. مسائل سیاسی ما بیش از هر عاملی بر مسائل اقتصادی ما تأثیر می‌گذارد.

بحث حاج قاسم عزیز شد، مایلم درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور این سردار امت اسلام و سطح انتقام ما بفرمایید
 
حاجی‌صادقی: دست الهی در شکست انتخاباتی ترامپ در کار بود، خدا از قاتل حاج قاسم نمی‌گذرد، دست زدن به این جنایت بزرگ شکست جمهوری خواهان بود و شکست آن‌ها در انتخابات، معلول قضایای سیاست و این‌ها نیست، مگر حاج قاسم را من و شما بزرگش کردیم که انتقامش را ما بگیریم، شما دیدید حاج قاسم با دل ملت‌ها به ویژه ملت ما چه کرد. حاج قاسم سمبل معنویت و ارزش‌ها بود و ترامپ با شهادت ایشان زمینه سقوط خودش را فراهم کرد. بخشی از مسئله انتقام حاج قاسم حقوقی است و در این رابطه محکم ایستادیم، امید نداریم سازمان ملل و دیگران برای ما چه کار می‌کنند، ملت‌ها بفمهند، هر زمان که فرصت ایجاد شد اعمال قدرت می‌کنیم. طرف حساب ما ترامپ نیست، استکبار است، ما استکبار را می‌بینیم، سیلی‌هایی به استکبار تا نابودی آن می‌زنیم و کوتاه نخواهیم آمد، خون حاج قاسم آن‌قدر پیش خدا قیمت دارد، نباید به کمتر از ریشه کن کردن پاهای استکبار در منطقه در قدم اول قانع شویم، این کارها در حال انجام است و آمریکایی‌ها در این بست قرار دارند که چه کار کنند. اما نسبت به اینکه کی و چگونه؟، آمریکایی‌ها می‌دانند همانطور که خود حاج قاسم گفت یک جایی و به صورتی که انتظارش را ندارید ضربه می‌خورید، حاج قاسم این جملات را با پشتوانه شخصی خودش نگفت، با پشتوانه باور این انقلاب و نظام گفت، انقلاب اسلامی امروز جهان را گرفته است، حاج قاسم متعلق به انقلاب اسلامی و خاک ایران و دفاع مقدس به عنوان فرمانده دفاع مقدس است، تجلی حاج قاسم بیشتر در سوریه و عراق خودش را نشان داده است.
 
ارادت‌مندان به حاج قاسم در لبنان، سوریه و عراق خیلی جدی‌تر از من و شما در بحث انتقام خون حاج قاسم هستند، منتغمان خون حاج قاسم خیلی جا‌ها هستند، فکر و فرهنگ حاج قاسم در خیلی از کشور‌ها - به تعبیر مقام معظم رهبری مکتب حاج قاسم - جا افتاده است و کار خودش را می‌کند..

زدن پهپاد آمریکایی‌ها کار کمی نیست، ارزش فتح لانه جاسوسی را دارد، کشتی ما را گرفتند و ما با آن وضعیت با اقتدار کشتی را گرفتیم، این نشانه اقتدار ماست، بدانند ما محکم ایستاده‌ایم و آنجا که انقلاب اسلامی اقتضا کند، حضور پیدا می‌کنیم و آمریکا بداند انقلاب اسلامی دو گزینه بیشتر برای آن‌ها قائل نیست، یا از ظلم و ستم و استکبار و استعمار و سلطه طلبی دست بردارد که بعید می‌دانم، مگر اینکه مردم آن انقلابی به پا کنند و یا اینکه بداند ما تا کشتن فرهنگ استکباری و ظلم و ستم کوتاه نخواهیم آمد.
 
کمک سپاه به دولت فعلی از دولت‌های قبلی بیشتر است| مدیران از کمک گرفتن از نیرو‌های مسلح برای کمک به آبادانی کشور نترسند| ترامپ، میوه کار اوباما را چید| تروریست‌ها به مرز‌های ایران نزدیک شوند گورشان کَنده می‌شود| قوه قضائیه خیلی از کارخانه‌ها از تعطیلی رهانیداگر از خدمات‌رسانی کرونایی سپاه عبور کنیم؛ موضوع تأمین امنیت یکی از رهیافت‌های اصلی سپاه است. باتوجه به مناقشه اخیر قره‌باغ اشغالی که ظاهراً آتش‌بس ایجاد شد، اما روند نشان می‌دهد این آتش‌بس‌ها چندان پایدار نیست چرا که در طول ۳۰ سال گذشته بیش از ۱۵ بار در این منطقه درگیری ایجاد شده ست، مایلم هستیم درباره سطح آمادگی نیرو‌های مسلح به ویژه سپاه در مرز‌های کشورمان از جمله شمال‌غرب بفرمایید و اینکه سطح پاسخ ما در صورت حضور تروریست‌های تکفیری چگونه خواهد بود؟
 
حاجی‌صادقی: ما بر لزوم محکم کردن مرز‌های کشور به عنوان یک اصل مهم تأکید داریم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضوری قوی و مقتدارانه در مرز‌های کشور اجازه هیچ تحرکی را به جریان‌های ضد انقلاب نمی‌دهد. سپاه، اجازه هیچ تحرکی به گروهک‌های تروریستی و معارض در مرز‌های کشور نمی‌دهد. فکر می‌کنید اگر سپاه در کنار سایر ارکان نیرو‌های مسلح در مرز‌های ما مستقر نبودند، جریان‌های الحادی و گروهک‌های تروریستی با هدف ورود به کشور با ما چه کار می‌کردند.

موضع ما در بحث مناقشه قره‌باغ، موضع مقام معظم رهبری است، نمی‌گذاریم امنیت کشور آسیب ببیند و در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار ارتش و نیرو‌های مرزبانی از نظام جمهوری اسلامی طبق رسالتی که برعهده دارد پاسداری می‌کند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم.

هشدار جدی داده‌ایم در صورتی که تکفیری‌ها به مرز ایران نزدیک شوند گورشان کَنده می‌شود. قبلاً هم درباره تروریست‌ها در مرزهای غربی چنین هشداری داده بودیم آن‌ها هم دستانشان را به نشانه تسلیم مقابل اقتدار دفاعی، امنیتی ایران اسلامی بالا بردند و اعلام کردند که ما نسبت به خاک نظام جمهوری اسلامی هیچ کاری نداریم.
 
حالا که موضوع نفوذ مطرح شد مستحضرید نفوذ صرفاً فیزیکی و عیان نیست‌ ای بسا نفوذ فکری و یا نفوذ اشخاص در بدنه از جمله در بدنه دستگاه‌های مهم کشور مطرح است. سپاه در این حوزه هم ورود جدی دارد و بار‌ها از دستگیری جواسیس و نفوذی‌ها خبر مخابره شده است. درباره این نوع نفوذ هم بفرمایید
 
حاجی‌صادقی: نفوذ یک پدیده‌ای خطرناک است، ولی نفوذ اندیشه‌ها به عنوان سیاست مهم دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، این نوع مدل نفوذ از مدل نفوذ آدم‌ها خطرناک‌تر است، نفوذ آدم‌ها نیست، امروز با این تهدید و خطر بزرگ مواجه‌ایم که دشمن با ابزار نفوذ بر اندیشه‌ها، فکر و اندیشه مردم را می‌دزدد و آن را در مقابل امام، رهبری و در مقیاسی وسیع‌تر، نظام جمهوری قرار می‌دهد. قرآن در معرفی مؤمن صادق می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ»، گرفتار شک و شبهه نشوید و تردید نکنید، آمریکایی‌ها در مسیر دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران به این جمع بندی رسیده است، همان‌طور که مسلمانان اسلام را در صدر اسلام از کار انداختند و در مقطعی از تاریخ امام حسین (ع) را کشتند و می‌گفتند مگرعلی (ع) نماز می‌خواند، بعد در ورق دیگری از تاریخ امامان معصوم (ع) ما را به شهادت رساندند، الان هم بر این مهم اعتقاد دارند که انقلاب اسلامی ایران را از بین نمی‌برد الا انقلابیون. دشمن می‌خواهد در جهت تحقق هدف شوم خود، براندازی نظام جمهوری اسلامی، ملت ایران را با استفاده از سیاست «نفوذ» در شاخه‌های تحریم‌ها و تهاجم فرهنگی، مقابل انقلاب قرار دهد.

به زندگی ائمه اطهار (ع) اشاره شد. به نظر شما چرا عده‌ای در حال وارونه نشان دادن مقوله صلح هستند؟ واقعاً برداشت‌شان از صلح امام حسن (ع) این است یا به دنبال مستمسکی برای مشروع جلوه دادن تصمیمات سیاسی، اما غلط خودشان هستند؟
 
حاجی‌صادقی: این روش یکی از توطئه‌هاست، در تشریح این مدل باید روند صلح امام حسن مجتبی (ع) با معاویه را بررسی کنیم، ظلمی به امام حسن (ع) شد، ایشان با رأی مردم صلح نکرد، امام حسن (ع) کمر معاویه را شکست، اتفاقاً برای اینکه نقشه معاویه پیاده نشود امام حسن (ع) چگونه آن را شکست داد؟! ایشان برای حفظ دین خدا و کمک به مردم با معاویه صلح کرد، نه به خاطر رأی، اگر این‌طور بود امام حسین (ع) باید به رأی مردم عمل می‌کرد. رأی مردم نبود که امام حسن (ع) صلح کن، تاریخ را تحریف نکنند، اتفاقاً وارونه جلوه دادن صلح امام حسن (ع)، توهین به مردم ایران اسلامی است؛ امام حسن (ع) در شرایطی صلح کردند که یارانشان به ایشان حمله کردند و آن حضرت را زخمی کردند و فرماندهان امام با فریب دشمن شبانه از خیمه امام (ره) فرار کردند، اما مردم ما ۴۰ سال مقابل دشمن با ولایتمداری و دفاع از رهبری و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند.
 
قیاس ملت ایران با مردم زمان معاویه کار پستی است، ملت ایران به هیچ عنوان به مردم زمان معاویه که امام علی (ع) خطاب به آن‌ها فرمودند: «خدا مرگتان بدهد، نامردها» و یا مردم زمان امام حسن (ع) شبیه نیستند، ملت ایران جایگاهی دارند که مقام معظم رهبری در توصیف ابن جایگاه در خطبه‌های نماز جمعه فرمودند: شما این‌قدر خوب عمل کردید که اگر تملق شما را هم بکنیم زیاد نگفتیم. امام راحل در وصیت نامه خود فرموده‌اند «با تمام وجود می‌گویم مردم ما از مردم مدینه زمان پیغمبر (ص)، مردم عراق زمان امیرامومنین (ع) و مردم زمان امام حسین (ع) بالاتر اند»، امام حسن (ع) اگر ملت ما را داشت با معاویه صلح می‌کرد؟، علی بن ابیطالب (ع) اگر مردم ما را داشت برای معاویه چیزی باقی می‌گذاشت؟! با این مقایسه‌ها به مردم ما خیلی ظلم شد.
 
کمک سپاه به دولت فعلی از دولت‌های قبلی بیشتر است| مدیران از کمک گرفتن از نیرو‌های مسلح برای کمک به آبادانی کشور نترسند| ترامپ، میوه کار اوباما را چید| تروریست‌ها به مرز‌های ایران نزدیک شوند گورشان کَنده می‌شود| قوه قضائیه خیلی از کارخانه‌ها از تعطیلی رهانیداین قیاس‌ها بعضاً از سوی کسانی مطرح می‌شود که مسئول هستند
 
حاجی‌صادقی: مسئولان عزیز، مدیران و فرهیختگان برای اهداف سیاسی خود از دین خرج نکنید، تحریف نکنید، یک روز آمدید در بحث برقراری رابطه با آمریکا گفتید پیغمبر (ص) هم صلح می‌کند و حتی خلاف قرآن گفتید که «در قرآن آمده است اگر جایی مقابل پیغمبر (ص) عهد شکستند تعجب نکن»! ما به شما می‌گوییم آیه بعد آن را هم بخوانید، خداوند به پیغمبر (ص) می‌فرماید: اگر دیدی که عهد می‌شکنند توهم به عهد وفادار نباش. آقایان آمریکا پیمان شکست، شما تا کی می‌گویید خروج آمریکا از برجام و پایبندی خود به این توافق را افتخار می‌دانید، این افتخار است؟

این اقدامات در حالی است که برجام به هدف اصلی انعقاد آن یعنی لغو بالمره تحریم‌ها هرگز نرسید، اما عده‌ای بجای توضیح درباره چرایی شکست اهداف برجام در حال دستاورد تراشی برای برجام هستند مثلاً می‌گویند انزوای آمریکا محصول برجام بود؟!
 
حاجی‌صادقی: انزوای آمریکا محصول عملکرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و مقاومت و هوشمندی ملت است، این مهم را حاج قاسم و ملت انجام داده است؛ حاج قاسم و هم‌رزمان ایشان در نیرو‌های مسلح پوزه رژیم آمریکا را در سوریه و عراق به خاک مالیدند نه برجام. البته بی اخلاقی، انحطاط فکری و فرهنگی آمریکا هم در انزوای این رژیم نقش دارد. لبخند باعث انزوای آمریکا نشد، رژیم آمریکا با این لبخند و دست چدنی، خودش را بزرگ کرد.
 
یکی از رهیافت‌های مهم دستگاه قضا در دوره مدیریت جدید، توجه به واحد‌های تولیدی اعم از احیا واحد‌های راکد، جلوگیری از ورشکستی واحد و ... است. درباره مایل هستم به عنوان یک مخاطب بیرونی نظرتان را در این حوزه بفرمایید.
 
حاجی‌صادقی: به همه عزیزانی که در مجموعه قوه قضائیه با یک روحیه جهادی و انقلابی تلاش می‌کنند خداقوت می‌گویم، اگر قوه قضائیه با همین روحیه انقلابی و جهادی حرکت کند بقیه ارکان حکومت اصلاح می‌شود، ما اگر در قوای دیگر مشکل داشتیم اگر به تعبیر اسلامی آن عدلیه درست شود هم احقاق حقوق کند و هم قاطعیت داشته باشد و مسامحه نداشته باشد، این نوید را می‌دهم که ان‌شاءالله بسیاری از امور حل می‌شود، مخصوصاً شفافیت و صراحت رئیس قوه حضرت آیت الله رئیسی جای سپاسگزاری و تقدیر دارد.

قوه قضائیه در این مدت اقدامات خوبی انجام داده است، به طور مثال با ورود قوه مشکل خیلی از کارخانجات که در آستانه تعطیلی بودند و یا تعطیل شده بودند حل شده است و سفر استانی آیت الله رئیسی در تحقق این امر بسیار تأثیرگذار بوده است. کشتی ایران که حامل مواد اولیه کارخانجات روغن نباتی سه ماه بروی آب‌ها ماند و اگر قوه قضائیه ورود پیدا نمی‌کرد دو - سه ماه دیگر هم این قضیه به طول می‌انجامید و با فاسد شدن این مواد خسارات سنگینی می‌دیدیم که خوشبختانه مشکل آن حل شد، این اقدامات بسیار ارزشمند است و مردم کم اطلاع دارند؛ شاید آمار‌های سخنگوی قوه کافی نباشد، نشست‌های گفت‌وگویی و اطلاع‌رسانی پیوسته در این زمینه مؤثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار