اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 28 آبان توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۱۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 18 November 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 28 آبان ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.

بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 28 آبان بشرح زیر است:

اعلام جزئیات محدودیت های تردد در طرح مقابله با بیماری کرونا

گروه استان ها- - فرمانده انتظامی استان مازندران از اعمال محدودیت های تردد در کلیه شهرستان ها در طرح مقابله با شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردارمرتضی میرزایی در تشریح این خبر، گفت: با توجه به کارشناسی های انجام شده توسط مسئولان بهداشت و درمان کشور مبنی بر تردد ها و تجمعات غیر ضروری به عنوان یکی از دلایل اصلی شیوع بیماری کرونا، محدودیت های تردد در سطح استان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به این که بر اساس دستورالعمل های بهداشتی و پلیس راهور ناجا این محدودیت ها در شهرستان های دارای وضعیت قرمز و نارنجی به اجرا گذاشته خواهد شد، تصریح کرد: در استان مازندران شهرستان ها آمل، بهشهر و ساری دارای وضعیت قرمز و سایر شهرستان ها دارای وضعیت نارنجی هستند.

سردار میرزایی با بیان این که این محدودیت ها از روز شنبه به اجرا در خواهد آمد، خاطرنشان کرد: در صورت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به شهرهای دارای وضعیت نارنجی این خودروها در هر 24 ساعت مبلغ 500 هزار تومان و در صورت ورود به شهرهای دارای وضعیت قرمز در هر 24 ساعت مبلغ یک میلیون تومان اعمال قانون خواهند شد.

این مقام انتظامی در ادامه اذعان داشت: ورود و خروج وسایل نقلیه غیر بومی به شهرهایی با وضعیت زرد عادی بوده و در صورت ورود وسایل نقلیه بومی شهرهای با وضعیت زرد به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز این خودروها نیز اعمال قانون می شوند.

وی با بیان این که این محدودیت شامل خودرو های امدادی و درمانی، انتظامی،حمل بار و مسافر نمی شود، تصریح کرد: ممنوعیت های تعیین شده برای کارکنان دستگاه های دولتی که محل سکونت آنها با محل کار آن ها در یک نقطه قرار ندارد، هم وطنانی که نوبت عمل جراحی دارند و افرادی که دارای احضاریه زمان حضور در موعد مقرر تعیین شده می باشند با ارائه مدارک مثبته شامل نخواهد شد.

سردار میرزایی از سایر خودروهایی که دارای ممنوعیت تردد نمی باشند خواست: برای تردد در شهرهای فاقد کنارگذر و یا کمربندی از معابر شهری ویژه که برای این منظور در نظر گرفته شده بدون هرگونه توقف در طول مسیر اقدام کنند.

فرمانده انتظامی استان مازندران در خاتمه با اشاره به این که برابر ابلاغیه صادره از سوی قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری کرونا، اعمال این قوانین فقط ویژه مبادی ورودی شهر های قرمز و نارنجی بوده و هیچگونه اعمال قانونی در خروجی شهر ها صورت نمی پذیرد؛ بیان داشت: افرادی که به دلایل مختلف نیاز مبرم و ضروری به تردد در این شهرستان ها دارند می توانند با مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به دریافت مجوز تردد اقدام کنند.


------------------------------------------------------------------


توقیف کامیون حامل دام قاچاق در ساری /کشف 40 راس گاو به ارزش 5 میلیارد

فرمانده انتظامی استان مازندران از توقیف 2 دستگاه کامیون حامل 40 راس گاو قاچاق به ارزش 5 میلیارد ریال در شهرستان "ساری" خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار مرتضی میرزایی با اعلام این خبر ،گفت: در اجراي طرح تشديد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خصوص مقابله با قاچاق کالاهاي اساسي و دام زنده و در پی کسب خبری مبنی بر اينکه 2 دستگاه کاميون در مسير کمربندي شهرستان ساری درحال جابجاي و بارگيري احشام هستند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت .

وی تصریح کرد: ماموران در اقدامی ضربتی و غافلگیرانه با حضور در محل مورد نظر در بررسی های اولیه دریافتند، افرادي بدون مجوز در حال کوبيدن پلاک بر روي گوش احشام بوده و بعد از پلاک کوبي احشام را به داخل کاميون منتقل می کنند.

فرمانده انتظامی استان مازندران، اظهار کرد: در این عملیات 40 راس گاو زنده فاقد هرگونه مجوز و مدارک به ارزش 5 میلیارد ریال توقيف و 4 متهم به قاچاق شناسایی و دستگیر شدند.

سردار میرزایی از تشکیل پرونده برای متهمان و تحویل کليه احشام به سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي خبر داد و افزود: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شدند.


------------------------------------------------------------------


دستگیری عاملان پرتاب سنگ به خودروهای عبوری در بهشهر

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران ، از دستگیری عاملان سنگ پراکنی به سمت خودروها در شهرستان بهشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ "سیدموسی حسینی " در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی وقوع چندین فقره پرتاب سنگ به سمت خودروهای عبوری در کمربندی شهرستان بهشهر، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

جانشین

masoud pashna, [۱۸.۱۱.۲۰ ۱۷:۵۹]
فرمانده انتظامی استان مازندرن، تصریح کرد: با بررسی های همه جانبه و تقویت گشت های انتظامی در محل، ماموران انتظامی آن شهرستان 3 عامل این اقدام که افرادی 15 تا 19 ساله بودند را شناسایی کردند.

سرهنگ حسینی در ادامه، افزود: ماموران انتظامی شهرستان بهشهر در عملیاتی غافلگیرانه متهمان را در حین پرتاب سنگ به سمت خودروهای عبوری در طول مسیر دستگیر کردند.

وی، همچنین اظهار داشت: این افراد که موجب ایجاد خسارت به خودروهای عبوری و رعب و وحشت در بین مردم و رهگذران شده بودند، علت این اقدام را از روی سرگرمی و هیجانات خود عنوان کردند .

این مقام انتظامی در خاتمه بیان داشت: متهمان پس از تحقیقات تکمیلی به مرجع قضایی معرفی و با قرار قانونی مناسب روانه زندان شدند .


------------------------------------------------------------------


کشف پمپ آب و لوازم رادياتور پکیچ قاچاق در ساری

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مازندران از کشف 26 دستگاه پمپ آب و 4 هزار قلم لوازم رادیاتور و پکیچ قاچاق به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در ساری خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمد محمدپور با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه یکی از عاملان فروش محصولات یک شرکت تولیدی لوازم گرمایشی و سرمایشی در شهرستان ساري مبادرت به قاچاق و عدم فروش پکيج و احتکار آن در انبار خود مي کند، موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقيقات نامحسوس با تشکيل تيم عملياتي طي چند روز موفق به شناسائي انبار دپوی کالای قاچاق شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی مازندران، اظهار کرد: با هماهنگی قضائی و همکاری کارشناسان اداره صمت شهرستان ساری از این به فروشگاه و انبار آن بازدید به عمل آمد که در نتیجه 26دستگاه پمپ آب و 4 هزار عدد لوازم پکيج و رادياتور به ظن قاچاق کشف شد.

سرهنگ محمد پور، افزود: برابر اعلام کارشناسان ارزش ريالی این کشفیات 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد شده که اقلام مکشوفه به سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي تحويل شد.


------------------------------------------------------------------


پلمب 13 واحد صنفی متخلف در بهشهر

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از پلمب 13 واحد صنفی متخلف در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،سرهنگ حسن عنایتی گنجی در تشریح جزئیات این خبر گفت: در راستای نظارت بر واحدهای صنفی و پیشگیری از شیوه بیماری کرونا، طرح بازدید از واحدهای صنفی در این شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر تصریح کرد: از ابتدای اجرای این طرح پس از هماهنگی های قضائی، با همکاری اتاق اصناف ، اداره صمت، بهداشت و فرمانداری از کلیه واحدهای صنفی این شهرستان بازدید شد .

سرهنگ عنایتی گنجی افزود: در این طرح به بیش از 2 هزار واحد صنفی تذکر داده شد و 13واحد صنفی نیز به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات صنفی و قانونی پلمپ شد .

وی در خاتمه به شهروندان، توصیه کرد: برای پیشگیری از شیوع کرونا ضمن توجه به هشدارهای کادر درمان و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در اجرای قوانین اتخاذ شده با ماموران مربوطه همکاری کنند.


------------------------------------------------------------------


محتکر روغن خوراکی در قائم شهر دستگیر شد

گروه استان ها- مازندران- فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر از کشف بیش از 4 و نیم تن روغن خوراکی احتکار شده به ارزشی بالغ بر 4 میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مهدی خادمی در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر احتکار انواع مواد غذایی توسط فردی در این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی، ماموران متهم را که اقدام به احتکار روغن در منزل خود کرده بود شناسایی و پس از هماهنگی های قضائی وی را دستگیر کردند.

سرهنگ خادمی، با اشاره به کشف 4 هزار و 560 کیلو روغن خوراکی به ارزشی بالغ بر 4 میلیارد ریال از محل نگهداری کالا توسط متهم، تصریح کرد: این سوداگر نظام اقتصادی پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

وی با اشاره به این که هدف از احتکار و قاچاق کالا ضربه به اقتصاد کشور، منفعت طلبی و سوء استفاده از نیازمندی های عمومی است،از مردم خواست: در صورت شناسایی محتکران و عاملان ایجاد ناامنی جامعه، مراتب را به مراجع قضائی و انتظامی اطلاع دهند.


------------------------------------------------------------------


کشف 12 فقره سرقت در اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی فریدونکنار

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی کشف 12 فقره سرقت و دستگیری 8 نفر خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس

masoud pashna, [۱۸.۱۱.۲۰ ۱۷:۵۹]
، سرهنگ حسن هاشم پور در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی، مقابله با عاملان افیونی، سارقان و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در سطح شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار، افزود: 12نفر از عاملان افیونی، سارقان و مجرمان سابقه دار در این شهرستان دستگیر شدند .

سرهنگ هاشم پور از توقیف 16 خودرو و 24 موتورسیکلت متخلف در اجرا این طرح خبر داد و اظهار داشت : کشف 12 فقره سرقت اماکن خصوصی، سرقت منزل و سرقت داخل خودرو از دیگر موفقیت های اجرای این طرح بوده است .

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار از معرفی متهمان دستگیر شده به مرجع قضائی خبر داد و از شهروندان خواست: برای ایجاد امنیتی پایدار در شهرستان و مقابله با سوداگران مرگ با پلیس همکاری کرده و هرگونه اطلاعات و اخباری در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.


------------------------------------------------------------------


توقیف کامیون حامل 10 تن چوب آلات جنگلی قاچاق در ساری

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان مازندران از توقيف یک کامیون حامل 10 چوب جنگلي قاچاق در منطقه کیاسر ساری خبر داد .

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس،سرهنگ محمد محمدپور با اعلام این خبر، گفت: در راستاي طرح مبارزه با قاچاق کالا به ویژه فرآوردهای جنگلی قاچاق در پي کسب خبری مبنی بر فعالیت افرادي در امر قطع درختان و فروش چوب آلات جنگلي قاچاق در منطقه کياسر، موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت .

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی ماموران پلیس امنیت اقتصادی دریافتند، قاچاقچیان با قطع درختان در ساعت هاي مختلف شب اقدام به دپوی آن در داخل باغ و محل هاي خلوت کرده و در فرصت هاي مختلف آنها را بارگيري و به مقصد شهرها و استان هاي ديگر حمل مي کنند.

سرهنگ محمد پور، اظهار کرد: با تقویت گشت های انتظامی ماموران در حین انجام ماموریت و گشت زنی موفق شدند، یک کامیون حامل 10 تن انواع چوب آلات جنگلي را شناسایی و در اقدامی غافلگیرانه آن را توقیف کنند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی مازندران، افزود: برابر اعلام کارشناسان ارزش ريالي این میزان چوب جنگلی 200 میلیون ریال برآورد شده که کليه اموال توقیف و به منابع طبيعي تحويل شد.


------------------------------------------------------------------


پلمپ 16 واحدصنفی متخلف در محمودآباد

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد از پلمپ 16واحد متخلف در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمود حسین زاده در تشریح این خبرگفت: به منظور پیشگیری از تخلفات صنفی و پیشگیری از بیماری کرونا، طرح کنترل و نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرایی در این شهرستان به اجرا در آمد.

سرهنگ حسین زاده، افزود: در اجرای این طرح 16 واحد پذیرایی و اقامتی و نانوایی به دلیل بی توجهی به هشدارها و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی پلمب شد.

فرمانده انتظامی محمودآباد از تداوم و استمرار اقدامات كنترلي و طرح های نظارتي در این شهرستان خبر داد و از عموم شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در صنوف، موضوع را به مركز فوريت هاي پليسي 110 اطلاع دهند .


------------------------------------------------------------------


پیام تسلیت معاون اجتماعی پلیس مازندران در پی درگذشت فیلمبردار صدا وسیما

سرهنگ ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در پیامی درگذشت ناگهانی زنده یاد محمد صادق ذاکری فیلمبردار با سابقه صدا وسیمای مرکز استان را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در پی درگذشت ناگهانی زنده یاد "محمد صادق ذاکری" از هنرمندان مجرب و با اخلاق صدا وسیمای مرکز مازندران که در رشته تصویربرداری و عکاسی در حوزه های مختلف دارای سابقه درخشان بوده معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در پیامی این ضایعه اسفناک را به خانواده آن مرحوم و مجموعه صدا وسیمای مرکز مازندران تسلیت گفت.

در این پیام آمده است، درگذشت زنده یاد محمد صادق ذاکری موجب تالم و تاثر فراوان برای مجموعه هنری، فرهنگی و رسانه ای استان شده است اینجانب مصیبت وارده را به خانواده محترم آن مرحوم و مجموعه همکاران صدا وسیما و اصحاب رسانه تسلیت عرض می نمایم واز گاه خداوند متعال برای ان عزیز سفر کرده آمرزش و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم .


------------------------------------------------------------------


پلمپ 46 واحد صنفی متخلف در بابل

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از پلمپ 46 واحد صنفی متخلف در اجرای مصوبات ستاد مقابله با بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "سیدمحسن جعفری" در تشریح این خبر گفت:به منظور نظار

masoud pashna, [۱۸.۱۱.۲۰ ۱۷:۵۹]
ت بر واحدهای صنفی در اجرای مصوبات ستاد مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا طرح نظارات بر اماکن عمومی در این شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، تصریح کرد: در اجرای این طرح، ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی با همکاری نمایندگان سایر ادارات مربوطه مجموعا از هزار و 548 واحد صنفی این شهرستان بازدید کردند.

سرهنگ جعفری، از پلمب 46 واحد صنفی متخلف در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: ضمن معرفی متصدیان این واحدهای صنفی به 111 واحد صنفی این شهرستان نیز اخطار داده شد.

وی در خاتمه با بیان این که این طرح تا ریشه کن شدن ویروس کرونا ادامه خواهد داشت، از مردم خواست: هر گونه تخلف صنفی را به مرکز فوریت های 110 اطلاع دهند.


------------------------------------------------------------------


آزاد سازی 7 هکتار از اراضی کشاورزی در ساری

فرمانده انتظامی شهرستان ساری از آزاد سازی بیش از7 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از چنگ زمین خواران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ"ناصر علی صفر پور" اظهار داشت : به منظور حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی ، طرح جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان ساری به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی ساری، تصریح کرد: در اجرای این طرح ماموران انتظامی با همکاری دادستان شهرستان ساری وکارشناسان اداره جهاد کشاورزی با انجام اقدامات اطلاعاتی چندین مورد از اراضی کشاورزی که با تغییر کاربری غیر مجاز اقدام به دیوار کشی و ساخت بناهای نیمه کاره در اراضی ملی کرده بودند را شناسایی کردند .

وی با بیان این که در عملیاتی ضربتی واحدهای ساختمانی ایجاد شده در این زمین ها تخریب شدند، گفت : با اجرای این طرح بیش از 7 هکتار از اراضی کشاورزی از چنگ زمین خواران آزاد و در اختیار بخش کشاورزی و زراعی شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامي ساری، خاطر نشان کرد: حفظ اراضی کشاورزی ضمن این که از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد مقاومتی برخوردار است ، حق نسل آینده برای ادامه حیات و زندگی است و تخریب آن می تواند منجر به بروز شرایط دشوار زیست محیطی برای آیندگان شود .

وی در خاتمه از شهروندان خواست: قبل از خرید هرگونه زمین و باغ و یا احداث بنا ، نسبت به دریافت استعلام از مراجع ذیصلاح در خصوص موقعیت و شرایط زمین های مورد نظر برای خریداری و یا هرگونه ساخت و ساز اقدام کنند.


------------------------------------------------------------------


آسیب شناسی نقش خانواده در بزهکاری نوجوانان

کودکی که از دیدار مادر محروم است و پدر را نیز حامی واقعی خود نمی بیند، لحظه هایش را با ترس، ناامنی، نگرانی و ناامیدی سپری می کند و ادامه یافتن این روند به پیدایش رفتارهای عصبی و ... می انجامد...

مفهوم بزه: بزه، به سرکشی فرد در برابر اراده اجتماع که به وسیله مقررات تعیین شده است، گفته می شود و بزهکار، کسی است که مرتکب عملی می شود که بنابر قانون برای آن مجازاتی معین شده است، از نظر روان شناسان، گروه بزهکار در شمار یکی از گروه های متنوع ناسازگاران اجتماعی هستند و از نظر حقوق دانان، گروه بزهکار کسانی هستند که به انجام دادن هر کار یا ترک کاری که برابر قانون، مجازات دارد، دست می زند.

عوامل اثرگذار بر بزهکاری جوانان:براساس پژوهش ها، سه عامل خانواده، مدرسه و اجتماع در بزهکاری نوجوانان تأثیر بسزایی دارد که در ادامه به این عوامل شاره می شود.

الف) رفتار بی ثبات والدین با فرزند:

تعداد زیادی از بزهکاران در خانواده هایی بزرگ شده اند که از محبت والدین محروم بوده اند و بیشتر وقت ها میان اعضای خانواده ناسازگاری، کدورت و درگیری وجود داشته است، «به طور کلی، 91 درصد نوجوانان بزهکار از اختلافات شدید عاطفی رنج می برند، خشونت، کمبود محبت و تحقیر فرزندان از سوی والدین از وضع خانواده هایی است که بیشتر نوجوانان بزهکار در آن به سر می برند.

کمبود محبت، شخص را به انتقام جویی هدایت می کند و از سویی، محبت زیاد و غیر منطقی یا دور نگه داشتن کودک و نوجوان از دیگران سبب می شود که کودک، خود را در شمار آدم های معمولی نداند و از هم سالانش کناره گیری کند و روش اجتماعی زندگی کردن را نیاموزد، در نتیجه، شخصیت منحرفی پیدا کند.

برای نمونه؛ اگر از آغاز خردسالی، هر چه کودک بخواهد در اختیارش بگذارند، در حقیقت، به طور غیر مستقیم به او زورگویی و تجاوز را یاد می دهند و به تدریج، این حالت در وی تقویت می شود و در دوران بزرگ سالی می کوشد به حقوق دیگران تجاوز کند. چنین افرادی هستند که رفتار ضد اجتماعی پیدا می کنند و بزهکار می شوند.

ب) پای بند نبودن خانواده به ارزش های اخلاقی و اعتقادی:

پای بند نبودن خانواده به اصول و ضوابط اخلاقی و اعتقادی، عامل مؤثر در گسترش بزهکاری نوجوانان است. در ایران، بیشتر بزهکاران از خانواده هایی هستند که به ارزش های دینی و اعتقادی و اخلاقی پای بند نی

masoud pashna, [۱۸.۱۱.۲۰ ۱۷:۵۹]
ستند. در حقیقت، کودکان مفاهیم اخلاقی درست و نادرست را براساس ارزش ها و باورهای والدین خود در کودکی می آموزند، از طرفی خانواده هایی که اصول اخلاقی و اعتقادی را رعایت نمی کنند، ارزش هایی که به نوجوانان یاد می دهند ضد ارزشند و وجدان اخلاقی به گونه ای مناسب در آنان رشد نمی یابد.

خانواده هایی که در روابط فامیلی و خانوادگی حریمی برای پوشش یا برخورد خود قائل نیستند و خانواده ای که از حضور ماهواره و فیلم های ضد اخلاقی در خانه خود ابایی ندارد در واقع بذر کجروی و انحراف های اخلاقی و بزهکاری را در ذهن و روان فرزندان خود می کارد.

ج) تبعیض و تفاوت گذاشتن میان فرزندان

بیشتر والدین به فرزندان خوبِ خود بیش از اندازه محبت می کنند و پاداش مادی و معنوی بسیار می دهند و به فرزندان بدِ خود بی مهری کرده و خشونت نشان می دهند بی خبر از آنکه چنین فرزندانی این رفتار والدین با خود را تبعیض و بی عدالتی می دانند، در نتیجه درصدد تلافی برمی آیند و در برابر این گونه رفتارها واکنش نشان می دهند.

تبعیض والدین میان فرزندان، مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دوستان و آشنایان، تحقیر و سرزنش های پی درپی کودکان در حضور جمع و دوستان، به احساس ناامنی، پایین آمدن خودباوری، ایجاد حس حسادت میان فرزندان، نگرانی، ترس و گریز از خانواده در فرزند می انجامد.

این ها خود عواملی هستند برای گرایش نوجوان به ناسازگاری با محیط اجتماعی و خانواده و در نهایت، گرایش به کجروی و بزهکاری.

د) درگیری ها و اختلاف های خانوادگی و رفتارهای نادرست والدین

ریشه بسیاری از ناسازگاری های جوانان را باید در منش و رفتار والدین آنها در دوره نخست کودکی جست. هنگامی که جوان با مسائل زندگی رو به رو می شود، واکنش هایی نشان می دهد که منبع الهام آنها واکنش های والدین او در چنین وضعی بوده است.

در این میان رفتار پرخاشگرانه والدین بیشتر از راه دیداری و تقلید آموخته می شود و آثار روانی محیط ناآرام خانواده در دوران کودکی و دوران بلوغ با انواع ناهنجاری ها و بیماری های روانی ظاهر می شود، مشاجره همیشگی پدر و مادر و اطرافیان آثار شومی بر روان فرزند به جا می گذارد.

محیط بی صفای خانوادگی، درگیری های لفظی، فقر فرهنگی، بی سوادی والدین، بی نظمی در امور زندگی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، از عواملی هستند که شایستگی و ارزش کانون خانواده را نزد فرزندان خدشه دار می کنند، در چنین وضعی، نوجوان به سبب نداشتن آرامش روانی، به تحصیل و کار خود بی علاقه می شود و همواره نگران و پریشان است و ثبات روحی ندارد، آثار این ناراحتی بعدها در سال های بلوغ و بزرگسالی به صورت عصیان و پرخاشگری ظاهر می شود و او را به ارتکاب جرایم گوناگون وا می دارد.

هـ) طلاق والدین

کودکی که از دیدار مادر محروم است و پدر را نیز حامی واقعی خود نمی بیند، لحظه هایش را با ترس، ناامنی، نگرانی و ناامیدی سپری می کند، ادامه یافتن این روند به پیدایش رفتارهای عصبی، حالت های پرخاشگرانه و به فرار از خانه و مدرسه می انجامد. در این میان، به سبب احساس ناامنی و ناخشنودی فرد در خانواده و جامعه، برای دوری از این وضع به گروه ها و دوستانی پناه می برد که گاه عامل و زمینه ساز انحراف و بزهکاری در وی می شود و از او شخصی خطاکار و بزهکار می سازد.

تهیه کننده: الهام قاسم پور، کارشناس روانشناسی و مددکار کلانتری 14 بابل


------------------------------------------------------------------


سرقت و راهکارهای پیشگیری از بروز آن

با بررسی و مطالعات صورت گرفته و با مصاحبه هایی که با افراد سارق به عمل آمده در مرحله اول بیکاری و روی آوردن به سمت اعتیاد که در مرحله دوم قرار دارد عامل بسیاری از سرقت ها است.

سرقت بویژه سرقت مغازه از جرائمی است که احساس نامنی را در بین افراد جامعه ایجاد می کند و همین احساس ناامنی باعث خواهد شد تا نسبت به اموال خود اقدامات امنیتی خاصی انجام دهند.

امروزه به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی بیکاری ناشی بیماری کرونا، تعطیلی کارخانجات کوچک و... همه دست به دست هم داده تا این فشار بر روی جوانان و افراد جویای کار بیشتر شود.

با بررسی و مطالعات صورت گرفته و با مصاحبه هایی که با افراد سارق به عمل آمده در مرحله اول بیکاری و روی آوردن به سمت اعتیاد که در مرحله دوم قرار دارد عامل بسیاری از سرقت ها است.

در این بین برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی و یا به دلیل اینکه تاکنون گرفتار قربانی سارقان نشده اند، الزامات امنیتی را رعایت نکرده و به راحتی قربانی می شوند. پس آگاهی به تمامی افراد جامعه به ویژه در بین خانواده ها و نوجوانان و جوانان از اهمیت خاصی برخوردار است.

عوامل محیطی در پیشگیری از جرم تاثیر گذار است، برای این عوامل باید نقشه محیطی و اجتماعی سرقت را داشته باشیم. در این نقشه مشخصات سارقان و الگو بندی سرقت ها مد نظر قرار گیرد ، سارقان از جایی سرقت می کنند که کمترین خطر و بی

masoud pashna, [۱۸.۱۱.۲۰ ۱۷:۵۹]
شترین امکان سرقت را داشته باشد .

ما باید هر شهروند را تبدیل به یک پلیس کنیم، چشم های ناظر را در خیابان بیشتر کنیم، می توانیم گاهی با یک تصویر از طریق گوشی های همراه که اکثر مردم در دسترس دارند، سارقان را شناسایی کنیم و محل سرقت را به پلیس اطلاع دهیم.

نصب دوربین های مداربسته درمجتمع های مسکونی مقابل مراکز علمی و دانشگاهی و بیمارستان ها که سرقت در این گونه مکان ها بیشتر گزارش می شود از الزامات است. در همین خصوص پیشنهاداتی در راستای پیشگیری از سرقت ارائه می شود.

*يكي از زمینه هاي تسهیل کننده سرقت بی اطلاعی و کم اطلاعی مردم نسبت به شیوه هاي سرقت است ، بنابر این گسترش اقدامات تبلیغی، اطلاع رسانی و غنی سازي محتواي تبلیغات در جهت پیشگیري و مبارزه با سرقت می تواند بسیار مؤثر باشد.

*بهره گیري از ظرفیت صدا و سیما و پتانسیل هاي حوزه هنري.

*بالا بردن سطح مشارکت و همکاري مردم با پلیس.

*استفاده از آموزه هاي دینی و مذهبی در موضوعات تبلیغی و اطلاع رسانی به عنوان یک ابزار کنترل کننده درونی.

*هدفمند کردن تبلیغات و هدایت پیام ها و تبلیغات در جهت افزایش فشارهاي اجتماعی بر مجرمان.

*استفاده از نتایج تحقیقات میدانی به عمل آمده در کلیه نهادها و سازمان ها در خصوص سرقت و ارائه نتایج به صورت بسته ها و ابزارهاي اجرایی در سطح جامعه.

*برای پیشگیری از سرقت مغازه، بایستی برای درب مغازه از قفل های سوئیچی با ضریب امنیت بالا استفاده کرد.

*محل کسب خود را مجهز به دزدگیر و دوربین مدار بسته کنید.

*فضای بالای کرکره مغازه و محل کسب محل مناسبی برای ورود سارقان به داخل محل کسب خواهد بود بهتر است با استفاده از نرده آن را مسدود کرد.

*به محض مشاهده تجمع افراد ولگرد، معتاد و مشکوک در نزدیکی مغازه سریعاً مراتب را به پلیس 110 اطلاع دهید و یا چهره آنها را به خوبی شناسایی تا احیاناً در موقع وقوع جرم ، مجرم به راحتی شناسایی شوند .
تهیه شده در : اداره مطالعات و برآورد اجتماعی پلیس مازندران

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار