وی گفت: به تصویر کشیدن این شرایط سخت که کشور با تحریم نیز دست و پنجه نرم می‌کند، کار آسانی نیست و باید این تصاویر برای آیندگان در تاریخ ثبت شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این توفیق را داشتم که در شهر اصفهان تحصیل کنم، افزود: اصفهان منظومه‌ای از همه عظمت‌های این سرزمین است و ویترینی از زیباترین معماری‌های جهان را می‌توان در اصفهان دید.

نمکی در ادامه به مرور اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مقابله با کرونا پرداخت و افزود: ستاد کرونای اصفهان کار را تا کنون به زیبایی اداره کرده است و همدلی و وفاق بی نظیری بین دست اندرکاران این ستاد جاری است.

وزیر بهداشت افزود: شهدای مدافع سلامت مظلومانه‌ترین شهدای این سرزمینند، تلاش می‌کنم در این روزهای سخت و غم انگیز کمتر بروز عواطف درون داشته باشم من با تک تک شهدای سلامت یکبار مردم و زنده شدم، یکی از دلایل عمده این اتفاق مظلومیت این شهدا است. در شرایطی که ویروس را کسی نمیشناخت برخی همکاران ما شهید شدند و میدان را خالی نکردند.

نمکی گفت: در دوران دفاع مقدس فرماندهان زیادی از دست دادیم و در این دوران سربازان زیادی از دست دادیم، آقای ترامپ به عنوان رذل‌ترین و بی انصاف‌ترین و بی‌مروت ترین انسان روی زمین مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرد، ما از هرجای دنیا لباس و تجهیزات تهیه می‌کردیم با مشکلات ورود آنها به کشور مواجه می‌شدیم، برای فرمانده خیلی سخت است که نتواند برای سربازانش تجهیزات فراهم کند.

وی گفت: در بدترین سال اقتصادی دولت و در بدترین روزهای فقدان منابع در بانک مرکزی و در این مضایق سنگین، این عزیزان این افتخار را آفریدند که قابل تقدیر است. در 55 روز تعدادهای مرگ‌های ما به زیر 40 نفر رسید و میزان بستری به یک پنجم رسید و همین تلویزیون‌هایی که ما را به مسخره گرفته بودند، بیماری گریبان‌گیر آنها شد. البته ما برای سلامتی همه انسان‌ها دعا می‌کنیم چون این موضوع طریقت ماست.

وزیر بهداشت ادامه داد: در آن دوران سیل درخواست ایرانیان خارج از کشور برای ورود به کشور به راه افتاد، ما از نیازمند و وارد کننده به ونتیلاتور به تولید کننده و صادرکننده تبدیل شدیم و هزاران تخت بیمارستانی را با کمک نیروهای مسلح در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم؛ یکی از عوامل موثر این موفقیت‌ها هدایت‌های مقام معظم رهبری بود، هیچ کس به اندازه ایشان در بین رهبران سیاسی و مذهبی جهان پروتکل‌ها را رعایت نکرد، هیچ کس به اندازه ایشان از مدافعان سلامت حمایت نکرد، ایشان پیام دادند که هرکس پروتکل را رعایت نکند دچار سیئه شده است حتی ایشان جلسات روضه را در حسینیه به تنهایی برگزار کردند و حمایت‌های ایشان بی نظیر بود.

وی افزود: ممکن است برخی افراد کوتاه ذهن این صحبت‌های من را تعبیر کنند که وزیر بهداشت برای فلان اقدام این صحبت‌ها را می‌کند، این حرف‌ برای من خیلی سخیف بود. من به عنوان یک سرباز در این میدان حضور پیدا کردم و به نیت فدا شدن پا در این میدان گذاشتم، ابراز علاقه و ارادت را برخی تفسیرهای دیگری می‌کنند اما ما آمدیم به تکالیف خودمان عمل کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در برهه‌ای که بیماری در حال فروکش کردن بود بارها عرض کردم که در دقایق نود گل می‌خوریم و خوردیم، از خوش‌باوری مردم سهمگین‌تر خوش‌باوری وزیر بهداشت است؛ اگر من فکر کنم که بیماری تمام شد این موضوع خطرناکتر است. با نگاهی به نمودارها می‌بینیم که کف قله جایی است که ما پروتکل‌ها را رعایت کردیم و اوج قله جایی است که ما پروتکل‌ها را رها کردیم. این ویروس یکی از پیچیده‌ترین مخلوقات آفرینش است و نمی‌دانیم این ویروس تا کی با ما خواهد بود، ویروس امروز با ویروس ووهان متفاوت است.

نمکی با بیان اینکه تعداد تست‌ها به 25 هزار تست رسید، گفت: هر تست 250 هزار تومان برای ما هزینه می‌برد و در آن دوران روزانه بیش از 6 میلیارد تومان به صورت روزانه هزینه تست‌های ما می‌شد، آن هم در شرایطی که کارانه کادر درمان عقب افتاده بود.

نمکی گفت: من در خانه‌ای بزرگ شدم که پدرم راننده کامیون بود و مادرم قالیباف، من ناز پرور نیستم و می‌دانم که وقتی محل کسب و کار خانواده‌ای را ببندیم یعنی چه؟ من چندین سال در سازمان برنامه و بودجه کار کردم و برای همین جزو اولین کشورهایی بودیم که برای معیشت مردم پروتکل نوشتیم، ما به کمک اقتصاد آمدیم و می‌دانستیم در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه قرار خواهیم گرفت، در اوج این گرفتاری باید کرونا را مدیریت می‌کردیم. آمریکایی‌ها 111 میلیارد دلار برای بخش سلامت هزینه کردند و انگلیس 22 میلیارد دلار صرف هزینه این اقدام کرد و با دستور مقام معظم رهبری 1 میلیادر دلار برای مقابله با کرونا مقرر شد در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد که تا چند روز پیش 30 درصد آن را دریافت کرده بودیم.

وی گفت: در جلسه‌ ستاد مقابل با کرونا که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد اتفاق عجیبی افتاد، این سرفصل جدید در تاریخ ثبت شد، ایشان گفتند که مصادیق تعیین محدودیت‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت باید برای بیماریابی طرح محله محور تهیه کند و چون مصوبات ستاد ملی بلاعمل می‌ماند قرارگاهی تشکیل شد و این اتفاق سریع رخ داد و توانستیم در طول مدت کوتاه این طرح را تدوین کنیم همانطور که در موج اول 78 میلیون ایرانی را غربالگری کردیم و توانستیم از این تجربه استفاده کنیم.

نمکی با اشاره به آغاز طرح جدید مدیریت کرونا گفت: اولین اقدام آموزش مردم است و شاید ما پوشش بیمه‌ای کاملی نداشته باشیم تا خسارت مردم را جبران کند و معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از تعطیلی و طولانی شدن دوره بیماری بدتر نیست. من معتقدم تعطیلی بهتر از این است که کاسبی آلوده شود و یک ماه گرفتار بیماری شود و خدایی نکرده بر اثر بیماری جان خود را از دست بدهد. مقام معظم رهبری با تمام غصه‌ای که برای معیشت مردم می‌خورند گفتند که مقوله سلامت مردم اولی‌ترین مقوله است و این فرمایش حکیمانه از فردی که در مسند رهبری است حرف عادی نیست و این تفکیک برخواسته از خرد است.

وزیر بهداشت گفت: در طرح جدید شهرها را به سه گروه تقسیم کردیم، شهر زرد شهری است که در آن به ازای هر 100 هزار نفر چهار بیمار پی سی آر مثبت داشته باشیم. قبلا متوسط زمان بستری 5.5 روز بود اما امروز به دلیل چموش شدن بیماری به 9 روز رسیده است و در این شهر به ازای یک میلیون نفر جمعیت به 60 تخت آی سی یو اشغال خواهد بود.

وی گفت: منطقه نارنجی منطقه‌ای که در روز 6 بیمار پی سی آر مثبت در آن داشته باشیم که در آن شهر به ازای جمعیت یک میلیون نفری، 180 تخت آی سی یو نیاز داریم و در شهر قرمز 10 بیمار مثبت به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت وجود دارد و در آن شهر به ازای هر یک میلیون نفر سیصد تخت آی سی یو نیاز داریم ولی ما به جرأت می‌گوییم تا کنون نگذاشتیم بیماری به دلیل بی پولی پشت درب بیمارستان بماند، صدها بیمار افاغنه را پذیرش کردیم و نگذاشتیم قومیتی در ارجحیت باشد.

وزیر بهداشت افزود: این آخرین فرصت تاب آوری نظام سلامت است و اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های 4 رقمی می‌رسیم. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است. با بمب ویروس مواجه هستم و قدرت سرایت ویروس 10 برابر شده است و ابتلا خانوادگی شده است. عزیزان در اجرای پروتکل‌ها قاطع باشید و هرگونه کتمان و گذشت یعنی اضرار به غیر و ضرر زدن به سایر شهروندان.

وزیر بهداشت افزود: طرح گسترده بیماریابی بر مبنای کار محله محور کار آموزش را انجام خواهیم داد و با کمک بسیج و هلال احمر سطح آگاهی عموم را بالا می‌بریم. تعداد تست‌های ما به صدهزار تست در روز خواهد رسید و افزایش تعداد بیماران روزانه به دلیل افزایش شناسایی بیماران است. تست‌های سریع توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد همانطور که داروهای درمان کرونا را ساختیم، کیت‌هایی که در داخل کشور تولید کردیم به مراتب از کیت‌های کرونای کره‌ای بهتر است و روزانه صد و هفتاد هزار کیت تولید خواهیم کرد.فارس