مجید طهوریان عسکری
کد خبر: ۹۰۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 18 September 2020

تابناک رضوی: محله به عنوان هويت اجتماعي اقتصادي و ترکيب يافته از کاربري هاي تامين کننده نيازهاي روزمره در شهر قلمداد مي شود که علاوه بر ابعاد کالبدي داراي ماهيت اجتماعي، حس همبستگي، هويت جمعي و دسترسي به خدمات و تسهيلات مورد نياز ساکنین و دیگران است. محلات شهری یکی از عناصر مهم و موثر در حیات اجتماعی شهرها هستند. نقش و کارکرد محلات، موجب می شود تا افراد ساکن، پیوندهای اجتماعی بیشتری نسبت به هم داشته و این پیوندها در پیشرفت پایدار شهری با بهره گیری از توانمندی و مشارکت جمعی بر روی سرمایه اجتماعی محله اثرگذار گذاشته و افزایش سرمایه اجتماعی را حادث، تا این امر باعث رونق اقتصاد شهر گردد. وقتی سخن از پیشرفت به میان آورده می شود، مبنای سخن بر روی مشارکت با اصالت الهی متمرکز شده، حال یا سخن از مشارکت اجتماعی است یا مشارکت فرهنگی و یا مشارکت اقتصادی.

طی یکی دو دهه اخیر در سطح جهان، بسیاری از نهادهای دخیل در موضوع مدیریت شهری، بر ترویج نگرش مشارکتی و تشویق برنامه ریزی پایین به بالا تأکید داشته و تصمیم گیری و چاره اندیشی در خصوص حل مسائل شهری را بر مبنای اجتماعات محله ای پایه گذاری نموده اند.

یکی از چالش های پیش روی شهرهای بزرگ در عصر حاضر، کسب در آمدهای پایدار برای حوزه مدیریت شهری است. اگر اقتصاد شهر را به مانند اقتصاد کلان و فعالیت های اقتصادی محلی را به مشابهت با اقتصاد خرد در نظر بگیریم، تاثیر وضعی و تجمیعی این اقتصادهای خرد می تواند، تحول بزرگی بر اقتصاد شهر و نظام مدیریت شهری ایجاد کند.

امروزه در اكثر كشورهاي دنیا توجه خاصي به كارآفريني و كارآفرينان در نظام نوین مدیریت شهری مي شود. كارآفريني و ايجاد بستر مناسب براي جهش اقتصادی، از ابزار پيشرفت اقتصاد درون شهری به شمار مي آيد.

از سوي ديگر اقتصاد پايدار محلي به ساکنان و مديران شهري، امکان بهره گيري از فرصت هاي سرمايه گذاري در محله را داده و منجر به تامين خدمات شهري مطلوب تر، کاهش هزينه هاي نگهداري شهر و افزايش خود اشتغالي در محله و نهایتا افزایش درآمدهای شهر و مدیریت شهری خواهد شد.

از آنجا که هر یک از محله هاي شهر ویژگی منحصر و متمایز خود را دارند، تجربیات موفق شهرهایی همچون قاهره در مصر، کازابلانکا در آفریقا، هاوانا در کشور کوبا نشان داده برجسته سازي امکانات و فرصت های موجود اقتصادی در محله می تواند ارتقا گردشگري محله را تسهیل و با برند سازی محلی توسط مدیریت شهری،

فعال سازی اقتصاد محلی را به همراه داشته باشد.

اندیشمندانی معتقدند اگر کیفیت زندگی در محله با توجه به مولفه های محیط، اقتصاد و هویت اجتماعی(روابط دوستانه) تامین شود، گردشگر به سوی آن مکان حرکت خواهد کرد و این حرکت یعنی تولید ثروت برای ظرفیت های موجودی که باید بالفعل شوند و این هنر مدیریت شهر است که ظرفیت ها را شناسایی و بسترسازی برای ایجاد زنجیره کامل اقتصاد از تولید تا مصرف و فروش و تبدیل شدن به ثروت را با برنامه ریزی دقیق، فعال نماید.

اقتصاد محله محور، باور و عظمی راسخ می خواهد تا با همت تلاشگران عرصه مدیریت جهادی، نشدها را تمام کرده و فرصت تبدیل به شدن ها را ایجاد کند. اقتصاد محلی ناظر بر نگاه اصالت الهی، از بدو تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم(ص) ایجاد و در آینده باید بیشتر احیا گردد.

بستر سازی چرخه تولید صنایع دستی و طراحی مدل صادرات آن، کشاورزی شهری در دو مدل افقی و عمودی، ایجاد و یا واگذاری مراکز اقتصادی محله، علی الخصوص مراکز اقتصادی تحت امر نظام مدیریت شهری همچون فروشگاه های ارزاق و ... در قالب تعاونی های مردمی به مراکز ثقل و اجتماع محور محله، همچون تشکل ها، مساجد، هیئت های مذهبی و ... و نقش دادن همراه با اصول و استانداردها به مردم برای تاثیر گذاری در اقتصاد و جلوه های موفقی از تحول اقتصاد محلی خواهد بود.

باید باور داشت که می شود بدون تراکم فروشی، الگوهایی را طراحی کرد و باعث پیشرفت اقتصاد شهر شد. بطور مثال می توان بستر لازم برای توسعه گردشگری درون شهری یا برون شهری؛ بر پایه کشاورزی شهری، هنر، سلامت، آبخیزداری و ... توسط مدیریت شهری فراهم و مردم را با آموزش های تخصصی و حرفه ای به سوی ورود به برون دادهای اقتصاد محلی هدایت و طعم شیرین اثرات جمعی تولید ثروت را برای آنها ملموس نمود.

اقتصاد شهری با کمک اقتصاد محله محور در چارچوب مناظرات علمی مدیریت تحول می تواند با سرمایه های

در اختیار خود، زمینه سازی اقتصاد بدون رانت و با توجه ویژه به ایجاد اشتغال محلی، مدل هایی خلق کند تا ثروت بی انتهای آن، چرخه زندگی شهروندان را تسهیل، گرفتاری های را کم و تحول را ایجاد نماید.

مجید طهوریان عسکری

فعال فرهنگی اجتماعی و مدرس دانشگاه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار