مادران در دوران بارداری و شیردهی از مصرف شیرین بیان پرهیز کنند!
کد خبر: ۸۹۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 31 August 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در مطالعات انجام شده، مشخص شده مادرانی که در دوران بارداری مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان مصرف کردند، احتمال تولد نوزاد با اختلالات مغزی بیشتری داشتند، در نتیجه مصرف این ماده در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

محمدجعفر دهزاد با بیان اینکه جوشانده ریشه شیرین بیان یکی از قدیمی‌ترین دمنوش‌های انسان در سراسر دنیاست، افزود: از گذشته‌های دور در غرب آسیا و شرق اروپا از ریشه شیرین بیان برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده شده است.

وی اظهارداشت: مصارف پزشکی این گیاه از زمان‌های قدیم در مصر، به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌های فرعون و همچنین در ایران، چین و یونان برای ناراحتی‌های معده، مشکلات تنفسی و کاهش التهاب رایج بوده است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: ماده موثر موجود در ریشه شیرین بیان «گلیسرایزین» نام دارد که باعث ایجاد طعم شیرین و البته خواص مختلف این گیاه می‌شود. از دیدگاه علمی برای ریشه شیرین بیان فواید و مضرات احتمالی بیان شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دهزاد ادامه داد: از فواید احتمالی ریشه شیرین بیان، کاهش ریفلاکس و سوء هاضمه، کمک به درمان زخم پپتیک، ضد سرطان و بهبود مشکلات تنفسی و گلودرد است.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد جوشانده یا مکمل ریشه شیرین بیان در بهبود علائم آسم و سایر مشکلات تنفسی و همچنین التیام گلودرد‌های عفونی موثر است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: تحقیقات محدودی اثر ریشه شیرین بیان را بر کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش درد و علائم پیش از قاعدگی در بانوان و کمک به حفظ وزن و پیشگیری از چاقی نشان داده است. البته این موارد برای اثبات نیاز به مطالعات گسترده تری دارند.

دهزاد با بیان اینکه مصرف مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد، افزود: یکی از این موارد افزایش سطح کورتیزول در بدن و به هم خوردن تعادل الکترولیتی است. در نتیجه مصرف مقادیر زیاد این ماده می‌تواند تعادل پتاسیم در بدن را به هم بزند، باعث افزایش فشار خون شود، ایجاد ضعف عضلانی کند یا در ریتم و ضربان قلب اختلال ایجاد کند.

وی گفت: ریشه شیرین بیان با دارو‌های مختلفی نیز تداخل دارد. از جمله این دارو‌ها می‌توان به دارو‌های درمان پرفشاری خون، دارو‌های رقیق کننده خون، دارو‌های کاهش کلسترول و چربی، دارو‌های دیورتیک و دارو‌های NSAID اشاره کرد.

شیرین بیان یکی از قدیمی‌ترین و مفید‌ترین گیاهانی است که مصرف خوراکی و دارویی آن زبانزد است. ریشه این گیاه خواص فوق العاده‌ای دارد، اما از طرفی برای گروه‌های حساس یا بیماران مختلف ممکن است خطرآفرین باشد. برای در امان ماندن از این تیغ دولبه بهتر است پیش از مصرف با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار