رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت تالاسمی دیگر یک بیماری جسمی محسوب نمی شود و در حال حاضر به عنوان یک پدیده اجتماعی  قابل تحلیل است.
کد خبر: ۸۸۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰ 19 August 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب گفت: این بیماری مثل همه پدیده های اجتماعی دیگر تحت تاثیر  وضعیت بهداشتی، درمانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است و متقابلا تبعات ناشی از آن به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران در کاهش بروز موارد جدید تالاسمی ماژور گفت:  در  برخی از استان های کشور که در گذشته نه چندان دور وضعیتی مشابه سیستان و بلوچستان داشته اند دیگر شاهد تولد بیمار تالاسمی نیستیم و در استان ما هم موارد ابتلاء از حدود 100 تا 150 مورد در سال به کمتر از انگشتان دست رسیده است، امّا هنوز به پایان کار نرسیده ایم و باید میزان تولد جدید در سیستان و بلوچستان را به صفر برسانیم.
 
دکتر سید محمد هاشمی شهری در حاشیه بازدید مشترک مدیر کلّ صدا و سیمای سیستان و بلوچستان از مرکز بیماری های خاصّ حضرت علی اصغر (ع) زاهدان، خدمات بهداشت و درمان را یک روی سکه پیشگیری و مشارکت و همراهی مردم را روی دیگر این سکّه عنوان کرد و از مشارکت رسانه استانی در انجام فعالیت های آموزشی و فرهنگ سازی قدردانی نمود.
 
 وی گفت: در بخش بهداشت و درمان نه تنها کمبودی وجود ندارد بلکه هموطنانمان از استان های مجاور هم برای دریافت خدمات تشخص قبل از تولد تالاسمی ماژور به زاهدان می آیند.
 
به گفته دکتر هاشمی شهری در حال حاضر در تمامی آزمایشگاه های دولتی و از جمله آزمایشگاه های مستقر در مراکز جامع خدمات سلامت روستائی امکان انجام آزمایش غربالگری تالاسمی مینور وجود دارد.
 
وی افزود: طبق قانون انجام مشاوره و آزمایش برای همه متقاضیان ازدواج ضروری است و همه افراد می توانند با انجام یک آزمایش ساده از ابتلاء خودشان و همسر آینده خود به تالاسمی مینور که یک بیماری بدون علامت است مطلع شوند امّا متاسفانه مشکل اصلی در شناسائی افراد ناقل ژن تالاسمی به ازدواج هایی مربوط است که  بدون حضور در دفترخانه های رسمی و یا توسط عاقدین فاقد مجوز انجام می شود.
 
وی افزود حتی در صورت ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور باز هم امکان پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور وجود دارد و کافیست تا این زوج ها بر اساس دستورالعمل هایی که از طرف مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی و خانه های بهداشت روستائی به آنان ارائه می شود، در زمان مقرر به مرکز تشخیص قبل از تولد تالاسمی ماژور در زاهدان مراجعه نمایند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب که خدمات تشخیص قبل از تولد تالاسمی و سقط درمانی تحت پوشش بیمه ای قرار دارد  هزینه ای برای هموطنان عزیز در بر ندارد گفت: متاسفانه تعدادی از خانواده ها بیش از یک فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور دارند یعنی بعد از اینکه مشخص شده است که هم پدر و هم مادر مبتلا به تالاسمی مینور هستند، باز هم بدون استفاده از خدمات تشخیص قبل از تولد اقدام به بارداری شده که که این موضوع نشان دهنده بی توجهی محض به توصیه ها و درخواست های کارکنان بهداشتی است.
 
وی اظهار امیدواری کرد تا با استمرار فعالیت های آموزشی از طریق رسانه ملّی، و ادامه حمایت های جدّی از سوی روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، فعالان اجتماعی، متنفذین، تحصیل کردگان،  ریش سفیدان و افراد مرجع اجتماعی  شاهد عدم ازدواج زوج های مبتلا به تالاسمی مینور باشیم و در صورت ازدواج دو فرد مبتلا، این افراد حتما از خدمات تشخیص قبل از تولد تالاسمی ماژور استفاده کنند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تقدیر از صدور فتوای سقط درمانی توسط علماء طراز اول تشیع و تسنن و با تشکر ویژه از فعالان رسانه ای و در راس آنها صدا و سیمای استانی گفت: مسلما برنامه امروز و حضور ارزشمند مدیر کل صدا و سیمای استان و جمعی از فعالان اجتماعی در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) مقدمه ای برای پایان تالاسمی ماژور در استان خواهد بود.
 
دکتر سید محمد هاشمی شهری فعالیت های نظام سلامت را در 2 حوزه پیشگیری و  حوزه درمان تقسیم بندی کرد و در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به خدمات ارزشمندی که به بیماران تالاسمی ماژور فعلی ارائه می شود گفت: افتخار می کنیم که با حضور تیم خبره درمانی متشکل از پزشکان فوق تخصص، متخصص و عمومی، کارشناسان پرستاری، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، روانشناسی و سایر اعضاء تیم درمان که عموما هم بومی استان هستند متوسط عمر این بیماران و کیفیّت زندگی آنان را به نحو چشمگیری افزایش داده ایم.
 
وی با تاکید بر ضرورت ورود بیش از پیش سازمان های غیر دولتی و نهادهای خیریه در زمینه حمایت از بیماران تالاسمی ماژور گفت: در حال حاضر با افزایش طول عمر این عزیزان شاهد ایجاد نیازهای جدیدی همچون اشتغال، مسکن و ازدواج برای این بیماران هستیم.
 
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وجود بیمار تالاسمی ماژور در خانواده هم به اقتصاد درمان و هم به اقتصاد خانواه ها آسیب وارد می کند. وی در تشریح این موضوع نیز گفـت: هرچند برای ارائه خدماتی مثل تزریق خون، تحویل داروهای مصوب، خدمات بستری، خدمات آزمایشگاهی، اکو، نوار قلب، چشم پزشکی، سنجش تراکم استخوان و دیگر خدمات مورد نیاز بیماران تالاسمی ماژور هزینه ای از آنان دریافت نمی شود ولی بر اساس برآوردهای کلّی همه ساله بالغ بر 10 هزار دلار به ازاء هر بیمار تالاسمی ماژور از سوی حوزه سلامت هزینه می شود.
 
دکتر هاشمی شهری تبعات اقتصادی و هزینه های غیر مستقیم تحمیل شده به خانواده این عزیزان را نیز قابل توجه عنوان کرد و گفت: رفت و آمدهای مکرر و بعضا هفته گانه این بیماران و والدینشان از محل سکونت تا بیمارستان علاوه بر هزینه های مالی باعث خروج خانواده از چرخه فعالیت اقتصادی می شود و فشار اقتصادی مضاعفی به این خانواده ها وارد می کند و در چنین شرایطی حمایت سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت اهمیت بیشتری پیدا می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار