کد خبر: ۸۷۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷ 04 July 2020

رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر گفت: با توجه به تغییر مناسبات و ارتباطات اجتماعی و اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی باید رویکر خرید و فروش حضوری را به آنلاین در مجازی تغییر دهند.

مصطفی گراشی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد:اگرچه تا کنون مشتری به واحدهای صنفی مراجعه می‌کرد اما با توجه به کمرنگ شدن مراجعه مشتریان به واحدهای صنفی باید تلاش کرد این واحدها به خانه مردم برده شوند که برای این کار می‌توان از فروش‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها استفاده کرد و با این روش بخشی از مشکلات را کاهش داد.

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته افرادی به این عرصه ورود کردند و سود بردند اما کسبه از آنها عقب ماندند و امروز تتها روزنه امید ما استفاده از روش‌های فروش آنلاین و اپلیکیشن‌ها است که باید با جدیت پی‌گیری شود.

گراشی اظهار داشت: سال ۹۸ اتفاق‌های متفاوتی در بخش اقتصاد ایران رخ داد که مهمترین آن شیوع بیماری کرونا بود و به این ترتیب واحدهای صنفی در بهترین زمان بهره‌برداری و فروش سال، تعطیل شدند.

وی ادامه داد: این تعطیلی در بوشهر و سایر استان‌ها از اسفند ۹۸ آغاز و تا نیمه‌های اردیبهشت ۹۹ ادامه یافت و حتی زمان تعطیلی برخی از واحدهای صنفی بیش از این رقم خورد.

گراشی افزود: با وقوع چنین رخدادی از دستگاه‌های حمایتی انتظار زیادی می‌رفت اما کار خاصی انجام نشد حتی در پرداخت تسهیلات ۱۲درصدی نیز  همه صنف‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته نشده‌اند. 
گراشی با اشاره به فعالیت ۵۰ هزار واحد صنفی در استان بوشهر افزود: با تلاش‌های انجام شده سه هزار وام ۲ میلیون تومانی از منابع استانی برای جبران خسارت به اصناف این استان اختصاص داده شد.

گراشی اضافه کرد: کسبه استان بوشهر به مشکلات دولت، موانع تجارت و صادرات نفت واقف هستند اما انتظار می‌رود دولت هم مشکلات کسبه را درک کند و با تدابیر جدیدی زمینه بهبود شرایط برای کسبه فراهم شود.

وی ادامه داد: افزایش بیش از اندازه شمار فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر مشکلات کسبه استان بوشهر است که آفت جان سایر اصناف شده‌اند و به سرعت در حال افزایش هستند و ساماندهی آنها شاید بتواند بخشی از مشکلات ما را کاهش دهد.

رئیس اتاق اصناف استان بوشهر بخشی از اقتصاد مردم بوشهر را وابسته به تجارت دریایی دانست و گفت: بخشی از بازار استان بوشهر از تجارت دریایی و در قالب کالاهای همراه مسافر و همراه ملوان تامین می‌شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا همه این‌ها تعطیل شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین با افزایش نرخ ارز امکان واردات وجود ندارد و به این ترتیب تجارت دریایی منطقه بوشهر هم به طور تقریبی تعطیل است که هر کدام از این مشکلات، رونق کسب و کار را از منطقه بوشهر گرفته‌است.

گراشی در باره سهم واحدهای صنفی در تغییر شرایط گفت: تاثیر همکاری و هماهنگی اصناف با یکدیگر و بهره‌مندی از روش‌های خلاقانه بر بهبود شرایط غیرقابل انکار است زیرا بسیاری از کسبه به تناسب نوسازی دنیا و حتی کشور خودمان تغییر نکرده‌اند و هنوز سنتی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار