کد خبر: ۸۶۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱ 27 June 2020

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: سه رشته صنایع دستی فراموش شده این استان شامل کلاه حصیری، چوقه (چوکه) و گلیم دست بافت در سال‌های اخیر باز زنده‌سازی شده‌است

لیلا رحیمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه صنایع دستی بوشهر با فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه گره خورده‌است و احیای آن احیای فرهنگ این استان است، افزود: در بازدید از مناطق روستایی تلاش می‌کنیم با شناسایی صنایع دستی دیرین استان آنها را احیا کنیم تا به زندگی مردم باز گردد.

وی اضافه کرد: بسیاری از صنایع دستی استان بوشهر که در بازدید از مناطق روستایی شناسایی می‌شود کاربرد بالایی در زندگی روزمره امروز دارد و می‌تواند در زندگی مردم حضور داشته باشد.

رحیمی گفت: احیای صنایع دستی یک اقدام تدریجی است که با شناسایی دست ساخته‌ای که در زمان حاضر کمتر تولید می‌شود در بازدیدهای کارشناسان صنایع دستی استان از مناطق روستایی آغاز می‌شود و سپس با تشکیل پرونده در اداره میراث فرهنگی استان و طرح در کمیته صنایع دستی کشور ، برای احیای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: برگزاری چند دوره آموزش ساخت و تولید صنایع دستی فراموش شده برای علاقمندان، سبب گسترش تولید و رونق فروش این صنایع دستی می‌شود که به احیای صنایه دستی استان بوشهر می‌انجامد.

رحیمی عنوان کرد: کلاه حصیری یکی از دست‌سازه‌های شهرستان دشتی است که با استفاه از برگ درخت نخل و بافتی متنوع در سال‌های گذشته رواج داشته است و  پس از محرز شدن از بین رفتن این هنر در پایش‌های میدانی معاونت صنایع دستی باز زنده‌سازی این محصول در دست اقدام قرار گرفت و در سال ۹۷ به ثمر نشست.

وی افزود: در زمیتن حاضر دو مربی به بافت این نوع کلاه مشغول هستند و آموزش عمومی آن در برنامه معاونت صنایع دستی قرار دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر بیان کرد: پارچه چوقه یا چوکه که در زبال فارسی به "چوخه" از دیگر صنایع دستی منسوخ شده‌ای بود که با شناسایی آن در روستای بحیری شهرستان دشتی این استان در سال گذشته احیا و در نمایشگاه روستایی و عشایری سال ۹۸ در غرفه روستایی ملی عبابافی به نمایش گذاشته شد.

رحیمی اضافه کرد: چوقه یکی از پارچه‌های بافته شده از پشم شتر است که در زمان ریسندگی نخ را ضخیمتر می‌ریسند و پارچه‌ای زخیمتر بافته و برای بالاپوش زمستانه استفاده می‌شود که کاربردی امروزی نیز دارد.

وی ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی این باز زنده سازی در سال ۹۹ برنامه‌ریزی شد که با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر، اکنون امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی آن وجود ندارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر از گلیم دست بافت روستای "گنخک شیخا" به عنوان دیگر صنعت دستی احیا شده در سال جاری نام برد و گفت: این نوع گلیم که با پشم گوسفند و شتر و بدون رنگرزی بافته می‌شود از صنایع دستی دیرینه شهرستان دشتی است و سال گذشته موفق به دریافت نشان ملی شد.

رحیمی بیان کرد: این نوع گلیم به دلیل مینی‌مال بودن و استفاده از رنگ و طرح‌های ساده مانند کرم و شکلاتی، کرم و مشکی و کرم و قهوه‌ای قابلیت مناسبی برای جای گرفتن در چینش امروزی آپارتمان‎‌ها دارد و در اندازه کوچکتر نیز به عنوان سجاده کاربرد دارد.

وی افزود: یک دوره آموزشی در سال گذشته در این زمینه برگزار شد که در آینده نیز ادامه دارد و افرادی که بافت این نوع گلیم را فرا گرفتند اکنون در کارگاه‌های خانگی مشغول تولید هستند و در نمایشگاه روستایی گذشته فروش بسیار خوبی داشتند و سفارش‌های خوبی برای تولید حتی از پایتخت دریافت کرده‌اند.

رحیمی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تک تک رشته‌های صنایع دستی اصیل استان بوَشهر شناسایی و زنده شود و تولید و فروش آنها  رونق گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار