متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره احتمال انتقال ویروس کرونا در محیط‌های مختلف نکاتی را بیان کرده که در این خبر آمده است.
کد خبر: ۸۶۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 15 June 2020

فرهاد عباسی  متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: در جدیدترین تحقیقاتی که در خصوص کرونا ویروس در سطح بین‌المللی صورت گرفته ثابت‌شده خطر انتقال کرونا از سطوح بسیار کم است.

او افزود: خطر انتقال کرونا در فعالیت در فضای باز نیز بسیار کم است، اما خطر انتقال آن در تجمع و در فضا‌های محصور و سربسته مانند دفاتر، اماکن مذهبی، سالن‌های سینما یا تئاتر‌ها بسیار زیاد است.

این پزشک متخصص ادامه داد: برای آلوده شدن به دوز کافی از ویروس نیاز بوده که این مقدار ۱۰۰۰ particles یا ذره ویروسی (vp) است و این در حالی است که در تنفس ۲۰ vp در دقیقه و در صحبت کردن ۲۰۰ vp در دقیقه بوده و با پنج دقیقه صحبت کردن در محیط بسته و بدون ماسک، ۱۰۰۰ ذره ویروس به‌راحتی منتشر می‌شود.

خطر معلق ماندن ذرات ویروس در نبود تهویه مناسب 

عباسی گفت: در سرفه و عطسه ۲۰۰ میلیون vp وجود دارد و مقدار زیادی از ذرات ویروسی منتشر شده با سرفه و عطسه ممکن است ساعت‌ها در یک محیط با تهویه نامناسب در فضا به‌صورت معلق باقی بماند.

او تاکید کرد: میزان احتمال آلودگی قطعی به مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و تعداد ذرات ویروس بستگی دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: قرار گرفتن در مجاورت شخصی با رعایت فاصله ۱۸۰ سانتیمتر به بالا اگر زیر ۴۵ دقیقه باشد و بدون صحبت، عطسه و سرفه باشد، احتمال خطر سرایت کم است.

عباسی ادامه داد: در صورتی‌که دو نفر ماسک بزنند و به‌صورت رودررو در مکان دربسته و محصور و در زمان کمتر از ۴ دقیقه با یکدیگر صحبت کنند، خطر انتقال پایین است. اگرچه با ماسک هم، در مکان محصور و بدون تهویه مناسب بیش از ۴ دقیقه صحبت کردن احتمال سرایت وجود دارد.

احتمال سرایت ویروس هنگام پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کم است

او گفت: اگر شخصی که در حال پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری و ورزش است از کنار شما عبور کند احتمال سرایت کم است. ولی نه اینکه شانه‌به‌شانه هم راه بروند، شانه‌به‌شانه ورزش کنند یا در یک خط دوچرخه‌سواری کنند که در این حالت احتمال سرایت بالا خواهد رفت.

خطر انتقال ویروس در زمان خرید کردن متوسط است

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: هنگام خرید مواد غذایی خطر انتقال متوسط  است که می‌توان با محدود و کوتاه کردن زمان خرید و استفاده از ماسک، خطر انتقال را از متوسط به کم تبدیل کرد.

عباسی ادامه داد: رستوران‌ها، محل کار، مدارس، محل تجمع‌ها مانند همایش، عروسی، مهمانی، حمام عمومی، رختکن‌های مشترک و محل استراحت مشترک خطر بسیار بالایی دارند.

او تاکید کرد: قرار گرفتن در مکان‌های محصور بدون تهویه مناسب و با تراکم و تعداد افراد بالا و نیز حضور در تماس طولانی با افراد خطر سرایت ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار