رئیس اداره محیط‌زیست دریایی استان بوشهر با بیان اینکه صید کوسه ماهیان در آب‌های خلیج فارس ممنوع است، گفت: صید این آبزیان که نسل آن رو به انقراض است در آب‌های استان بوشهر تخلف و قاچاق محسوب شده و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی می‌شود.
کد خبر: ۸۵۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹ 26 May 2020

وجود ظرفیت‌های دریایی بکر و حفاظت شده، زمینه مناسبی را برای زیست و زادآوری انواع جانوران دریایی در استان بوشهر فراهم کرده است.

جزایر ام‌الگرم، پارک ملی دریایی دیر- نخیلو، تهمادون، نایبند و خارگو در استان بوشهر از مناطق مهم و حفاظت شده برای زیست و زادآوری انواع پرندگان دریایی مهاجر و لاک‌پشتان است.

زاد و ولد لاک پشت یکی از ویژگی‌های مناطق حفاظت شده استان بوشهر است بگونه‌ای که لاک پشت‌های دریایی هر دو یا سه سال به سواحل حفاظت شده استان بوشهر برای زادآوری مهاجرت می‌کنند.

زادو ولد لاک پشت‌های دریایی منقارعقابی در سواحل استان بوشهر

رئیس اداره محیط زیست دریایی حفاظت محیط زیست بوشهراز مهاجرت لاک پشت منقار عقابی به مناطق حفاظت شده دریایی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: همه ساله فصل بهار لاک پشت‌های دریایی منقارعقابی که بیشتر از گونه‌های در معرض انقراض هستند به مناطق و جزایر حفاظت شده برای تخم‌گذاری مهاجرت می‌کنند.

محمد امین طلاب از پایش لاک‌پشت‌های منقار عقابی در سواحل استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: این روزها کارشناسان حفاظت محیط زیست دریایی مشغول پایش لاک‌پشتان منقار عقابی در پارک ملی دریایی نایبند، دیر- نخلیو، خارکو و ام‌الگرم هستند.

وی با بیان اینکه در این پایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ لاک‌پشت پایش و علامت‌گذاری می‌شود خاطرنشان کرد: این عملیات که تا اواخر تیرماه ادامه دارد شامل حراست و پاکسازی از زیستگاههای تخم‌گذاری، بیومتری لاک‌پشت‌ها، بیرومتری و شمارش تخم لاک‌پشت‌ها و تک گذاری آن‌ها ‌است.

تخم‌گذاری لاک پشتان در سواحل حفاظت شده استان بوشهر

رئیس اداره محیط‌زیست دریایی حفاظت محیط‌زیست بوشهر با اشاره به تخم‌گذاری لاک‌پشتان در پارک ملی دریایی نایبند، دیر- نخلیو، خارکو و ام‌الگرم تصریح کرد: لاک پشت‌های بارور در فصل بهار برای تخم‌گذاری به ساحل استان بوشهر مهاجرت می‌کنند و در هر مرحله بین ۵۰ تا ۱۲۰ تخم می‌گذارند.

طلاب با اشاره به بیرون آمدن نوزادان لاک‌پشتان از تخم گفت: لانه گزینی و تخم‌گذاری و خروج جوجه از تخم‌ها حدود ۲ ماه طول می‌کشد که خروج جوجه لاک‌پشت‌ها از تخم به‌صورت متناوب تا اواخر مرداد ماه در مناطق یاد شده مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه لاک‌پشت‌ها نقش بسیار مهمی در چرخه زیستی دریا دارند گفت: از عوامل تهدید لاک‌پشتان صید و صیادی، شکارشدن در تورهای ماهیگیری، آلودگی‌های دریایی و تخریب مناطق تخم‌گذاری آنها است.

کوسه‌های خلیج فارس یکی از آبزیان رو به انقراض محسوب می‌شود

رئیس اداره محیط زیست دریایی حفاظت محیط زیست بوشهر صید کوسه ماهیان در آب‌های خلیج فارس را ممنوع دانست و تاکید کرد: به منظور حفاظت از انواع کوسه ماهیان که نسل آنها رو به انقراض است صید این گونه ارزشمند در آب‌های استان بوشهر است و با صیادان متخلف برخورد قاطع می‌شود.

طلاب با بیان اینکه فروش کوسه‌ها تخلف است خاطرنشان کرد: شکار و تجارت کوسه به ویژه کوسه سرچکشی ممنوع است و متخلفان تحت پیگیر قانونی قرار می گیرند.

وی، با اشاره به انتشار تصاویری از کوسه‌های نادر سرچکشی در فضای مجازی گفت: این کوسه‌ها مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است و مربوط به سواحل این استان نیست.

کوسه ماهی‌ها در معرض تهدید انقراض قرار دارند

رئیس اداره محیط زیست دریایی حفاظت محیط زیست بوشهر به جایگاه کوسه ماهیان در چرخه زیستی دریا پرداخت و خاطر نشان کرد: کوسه ماهی‌ها در معرض تهدید انقراض قرار دارند و کوسه‌های خلیج فارس و دریای عمان در تهدید جدی نابودی هستند و صید این گونه آبزی در اکوسیستم دریایی سبب مرگ اکوسیستم خلیج فارس خواهد شد.

طلاب با تاکید بر حفاظت از کوسه ماهیان در خلیج فارس به ویژه در عرصه صید و صیادی افزود: جمعیت کوسه در خلیج فارس به شدت کاهش یافته و این یک خطر جدی است که صیادان در حفاظت از این آبزی نقش مهمی دارند.

منبع/ خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار