فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: کلاهبردار اینترنتی که بیش از ۶ میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود دستگیر شد.
کد خبر: ۸۵۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 20 May 2020

سردار خلیل واعظی بیان کرد: با تلاش و اقدامات ویژه افسران سایبری در پلیس فتا شهرستان دشتستان شخصی که اقدام به تبلیغ فروش و درج آگهی در سامانه دیوار با موضوعاتی نظیر فروش کود شیمیایی، سموم کشاورزی، برنج و ... با قیمت مناسب و مقدار زیاد می‌کرد شناسایی و دستگیر شد.

وی در تشریح این خبر گفت: با مراجعه چند نفر مالباخته به پلیس فتا شهرستان دشتستان در خصوص کلاهبرداری اینترنتی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از افسران جرایم سایبری قرار گرفت و تحقیقات پلیسی و علمی در این زمینه آغاز شد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: پس از بررسی‌های فنی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد، متهم پس از جلب نظر مشتری اعلام می‌کرد که در صورت تمایل به خرید و نگهداشت اجناس باید مبلغی را به عنوان بیعانه به حسابش واریز کند که در ادامه با موافقت خریدار، متهم شماره کارت یکی از صاحبان فروشگاه‌های مختلف سطح استان را برای خریدار ارسال و با واسطه قرار دادن حساب مالک فروشگاه به اندازه مبلغ بیعانه واریزی از فروشگاه خرید می‌کرد.

وی اضافه کرد: متهم پس از دریافت مبلغ بیعانه دیگر پاسخگوی خریدار نبوده و با این شیوه از آنان کلاهبرداری می‌کرد.

سردار واعظی با اشاره به اینکه متهم از روش‌های پنهان‌سازی هویت، مشخصات واقعی خود را پنهان کرده بود گفت: ماموران پلیس با روش‌های فنی هویت وی را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر کردند.

وی با اشاره به اینکه متهم ساکن یکی از شهرستان‌های استان و دارای حداقل ۱۵ سابقه کیفری قبلی است افزود: پس از بازرسی از محل اختفای متهم، دو دستگاه رایانه ثابت و لپ تاپ و چند دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند و ساده و چندین قطعه سیم کارت که در ارتکاب جرم از آن‌ها استفاده می‌کرد به همراه دو دستگاه خودرو سواری ۲۰۶ و جک s۵، یک قبضه سلاح شکاری وینچستر و یک قبضه سلاح جنگی و ۳۴ فشنگ کشف شد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر با بیان اینکه متهم تا کنون به مبلغ ۶ میلیارد ریال کلاهبرداری اینترنتی اعتراف کرده است اضافه کرد: ۲۱ حساب بانکی مربوط به نامبرده و افراد مرتبط با وی با هماهنگی مرجع قضائی مسدود شد که با توجه به مدارک و شواهد موجود و استخراج شماره کارت‌های متعدد از مخفیگاه متهم احتمال افزایش تعداد مالبختگان از سراسر کشور با حجم مالی کلاهبرداری‌های بیشتر وجود دارد.

وی با توصیه به شهروندان در راستای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی تاکید کرد: کاربران در هنگام انجام فعالیت‌های اقتصادی اینترنتی، از رمز دوم یکبار مصرف یا پویا استفاده و قبل از دیدن و تحویل کالا و اجناس مورد معامله در فضای مجازی از پرداخت هر وجهی با عنوان بیعانه یا پیش‌پرداخت خودداری کنند.

سردار واعظی تاکید کرد: مردم به تبلیغات فروش کالا‌ها واجناس یا ارائه خدمات با هزینه پایین به‌عنوان یک فرصت اقتصادی نگاه نکرده و حتما با مطالعه کامل و توجه به توصیه‌های پلیس فتا که از طریق رسانه‌ها که به‌صورت مستمر اعلام می‌شود خرید کنند.

وی ادامه داد: کاربران هوشیاری لازم را داشته باشند و صرفا به علت اینکه فروشنده اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود را ارایه کرد دلیل کافی برای اعتماد ما به فروشنده نیست و ممکن است اطلاعات ارایه شده متعلق به فروشنده نباشد. از سایت یا فروشگاه اینترنتی خرید کنید که سابقه خرید از آن برای خودشان یا بستگان و دوستان نزدیک به صورت ایمن صورت گرفته باشد.

منبع/ خبرگزاری صداوسیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار