مدیرکل میراث بوشهر:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۲هزار اثر تاریخی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس طبقه بندی، ساماندهی و مورد مرمت قرار گرفته‌است.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 17 May 2020

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: ۲هزار اثر تاریخی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس طبقه بندی، ساماندهی و مورد مرمت قرار گرفته‌است.

محمد حسین ارسطوزاده روز یکشنبه به مناسبت ۲۸ اردیبشهت مصادف با ۱۸ ماه می میلادی روز جهانی موزه‌ها افزود: بخشی از این آثار تاریخی در انبارهای استان بوشهر و بخشی دیگر نیز در موزه‌های سایر مناطق، مخازن امن اموال فرهنگی جنوب کشور، مخازن موزه ملی جمع‌آوری و به نمایش گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس محلی برای به نمایش گذاشتن تاریخ و طبیعت منطقه خلیج فارس است.

ارسطوزاده ادامه داد: تاکنون استان بوشهر فاقد مخزن امن و استاندارد برای نگهداری اشیا و اموال فرهنگی و از داشتن آزمایشگاه مرمت اشیا تاریخی محروم بود که با راه‌اندازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس این امکان برای استان فراهم شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین در این موزه کارگاه مرمت اشیا برای آثاری که درآینده کشف می‌شود از جمله اشیای تاریخی دریایی پیش‌بینی و تجهیز شده که تاکنون فاقد چنین فضایی بودیم و آثار برای حفاظت و مرمت باید به خارج از استان منتقل می‌شد که از این پس در این محیط انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در موزه منطقه‌ای خلیج فارس فضاهای متعدد و متفاوتی برای به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی، مردم شناسی، آداب و رسوم منطقه از جمله موسیقی، پوشش، صنایع دستی و علاوه بر آن فضایی برای تعامل مخاطب با موزه مورد توجه بوده‌است.

ارسطوزاده گفت: موزه منطقه‌ای خلیج فارس محتوا محور است و پیش از اینکه اشیا را به نمایش بگذارد محتوایی مد نظر است که باید به مخاطب ارائه شود.

وی بیان کرد: درموزه منطقه‌ای خلیج فارس برای انتقال مفاهیم به گردشگر از شیوه‌های ارائه نوین بهره‌گیری شده و فضای تعاملی بین بازدید کننده و موزه ایجاد می‌شود و به این وسیله بازدید کننده می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را انتخاب و بدست آورد.

ارسطوزاده افزود: در زمان حاضر فضای درونی و پیرامونی موزه منطقه‌ای خلیج فارس آماده و چیدمان اشیا در حال انجام است و با تکمیل محوطه و الزامات حفاظتی انتظار می‌رود درسال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: موزه منطقه‌ای خلیج فارس در عمارت کنسولگری انگلیس واقع در شهر بوشهر طراحی شده و شامل همه تاریخ، تحولات طبیعی و محیطی تاریخی خلیج فارس از پیش از تاریخ تا دوران معاصر را در بر می‌گیرد.

وی یادآور شد: موزه منطقه‌ای خلیج فارس در فضای هشت هکتار و بار زیربنای سه هزار و ۳۰۰ متر طراحی و شامل ۱۵ گالری است که هر یک از آنها نمایانگر بخشی از تاریخی و طبیعت منطقه خلیج فارس است.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: موزه منطقه‌ای خلیج فارس با ۳۸ میلیارد تومان اعتبار عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ در استان بوشهر آغاز و اکنون با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

ساماندهی ۲هزار اثر تاریخی درموزه منطقه‌ای خلیج فارس 

نصرالله ابراهیمی افزود: این موزه منطقه‌ای علاوه بر نمایش اشیاب تاریخی استان بوشهر آثار تاریخی و باستانی استان‌های خوزستان، هرمزگان و فارس را نیز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای احداث، مرمت، ساماندهی، تجهیزات و مطالعات موزه منطقه‌ای خلیج فارس۲۳ میلیارد تومان هزینه شده‌است.

ابراهیمی گفت: در زمان حاضر با توجه به ظرفیت‌های مناسب و اشیا تاریخی و براساس مشارکت و مطالبه مردم موزه‌هایی در دشتستان، سیراف و بردستان به وجود آمده‌است.

وی موزه‌های پزشکی خلیج فارس، دریا و دریانوردی، شهید رئیسعلی دلواری، مردم شناسی و موزه منطقه‌ای را از جمله مراکز استان بوشهر عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود هر شهر یک موزه داشته باشد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: موزه‌ها ویترین فرهنگ یک جامعه هستند فرهنگی که به نمایش گذاشته می‌شود و نسل جوان ضمن آشنایی با هویت و شناسنامه خود از آن حفاظت نیز می‌کند.

ابراهیمی اضافه کرد: موزه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جذب گردشگر و رونق پایدار دارد.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار