استان بوشهر استانی در کنار سواحل خلیج فارس است و مرکز آن شهر بوشهر است. این استان قدمتی هزاران ساله دارد و عمر شهر بوشهر به دوره ساسانیا می رسد. سواحل زیبا، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی استان بوشهر آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۲۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 09 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  استان بوشهر از مهم ترین مناطق جنوبی ایران است که بیش تر شهرستان های آن از بناهای دیدنی و مکان های تاریخی برخوردارند. بناهای تاریخی و معماری استان بوشهر شامل مساجد و مراکز عبادی اسلامی، باغ ها و عمارت های دیدنی و برج ها و قلعه های قدیمی می شوند.در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.

مسجد جامع بردستان

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/مسجد جامع بردستان، قلعه خورموج دشتی، قلعه نصوری، موزه دریانوردی خلیج فارس
قدمت شهر بندری بوشهر را به زمان اردشیر شاه ساسانی نسبت می دهند و در کارنامه اردشیر بابکان از آن نام برده شده است. اما بندر کنونی بوشهر را ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) ۳۰۰ سال پیش تاسیس کرد. در طی این سال ها آثار تاریخی زیادی برجای مانده است که مسجد جامع بردستان یکی از آن ها به شمار می آید. برخی دیرین شناسان آن را کهن ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی نامیده اند. فاصله مسجد تا بازار اصلی بوشهر ۲۰۰ کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می برد. این مسجد طی سال های گذشته چندین بار مرمت شده است که آخرین بار در سال ۱۲۷۳ هجری قمری توسط حیدر خان دشتی بوده است. مسجد در شهر دیر، روستای بردستان ساخته شده است. در اطراف مسجد گورستانی متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری است که نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی آن ها دیده می شود.

قلعه خورموج دشتی

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/مسجد جامع بردستان، قلعه خورموج دشتی، قلعه نصوری، موزه دریانوردی خلیج فارس
قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد. سفر به آن با خودرو حدود ۱ ساعت زمان می برد. قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است. متاسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است. قلعه‌ی محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده و از همه ‌ی نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساخت و سازهای شهری گم شده است. متاسفانه خطراتی نیز این اثر ملی را تهدید می‌کند.

قلعه نصوری

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/مسجد جامع بردستان، قلعه خورموج دشتی، قلعه نصوری، موزه دریانوردی خلیج فارس

قلعه نصوری واقع در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان یکی از اثرهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.قلعه نصوری در ۲۵۰ کیلومتری خاور استان بوشهر قرار گرفته است.قلعه نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بوده است و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود ۱۸۰ سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده است. مصالح به کار رفته، سنگ های بزرگ و ملات آن گل و گچ است. در ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای در بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده است. زمانی که از هشتی وارد حیاط بیرونی می شوید در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می کند. در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می رود. در این طبقه یک ایوان با ستون های سنگی و گچ بری های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می یابد که باختر آن قرار دارد. در این اتاق یک گچ بری با تزئینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه می یابد. این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمان های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم می باشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبک کار و تراش آن ها شبیه ستون های بازار وکیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق و زیبایی قلعه افزوده است.

موزه دریانوردی خلیج فارس

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بوشهر/مسجد جامع بردستان، قلعه خورموج دشتی، قلعه نصوری، موزه دریانوردی خلیج فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس، یکی از موزه های استان بوشهر و در محله سبزآباد بندر بوشهر می باشد.محل کنونی این موزه که شامل ساختمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی می باشد، در سال ۱۸۵۸ میلادی تاسیس شد و مدتی بعد به مقر دائمی سرکنسولگری انگلستان در بوشهر تبدیل شد. این بنا تا پایان جنگ جهانی دوم در اختیار دولت انگلیس بود تا آنکه در سال ۱۹۴۶ میلادی برابر ۱۳۲۵ هجری قمری و بعد از انتقال نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل گردید و در اختیار نیروی دریایی ایران قرار گرفت. در محوطه موزه ۴۰ فروند شناور سطحی و انواع زیرسطحی های جنگی دریایی متعلق به دوره های مختلف تاریخی از جمله قاجار و کشتی پرسپولیس نگهداری می شود. در درون ساختمان کلاه فرنگی که اکنون بهطور کامل بازسازی شده است انواع تجهیزات جنگی، مخابراتی، کنترل و هدایت دریایی، پزشکی و ظروف نقره ای و سفالینه های کشف شده از دوران های مختلف تاریخی بندر بوشهر می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار